Colostrum kolven

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Laari26, 19 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laari26

    Laari26 Bekend lid

    11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met colostrum kolven tijdens de zwangerschap.
    Ik wil daar graag met 37 weken mee beginnen.
    En nu heb ik al veel informatie.
    Maar ben toch benieuwd naar ervaringen.

    En de vraag of die spuitjes met dop het beste zijn om het mee in te vriezen. En hoeveel daarvan heb je dan nodig?
     
  2. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Niet naar bedoelt, maar mag ik vragen waarom je al wil gaan kolven in de zwangerschap? :)
     
  3. Laari26

    Laari26 Bekend lid

    11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Nou waarom eigenlijk niet. Ik zie er alleen maar voordelen van in.
    Voor eventueel bijvoeding, ter voorbereiding op borstvoeding. Onze dochter kon slecht uit de borst drinken en werd bijgevoed met kunstvoeding.


    Hier zie ik voordelen in:
    Ook voor moeders die niet tot een risicogroep behoren kan afkolven van colostrum in de zwangerschap zinvol zijn. Moeders die al voor de bevalling met de hand hebben leren afkolven, hebben meer vertrouwen in het slagen van de borstvoeding. Niet alleen hebben ze gezien dat hun borsten inderdaad melk kunnen maken, maar ze hebben zich ook de techniek van met de hand afkolven eigen gemaakt. Mocht hun baby niet direct goed aan de borst drinken na de geboorte, dan kunnen ze door af te kolven hun baby toch van voeding voorzien en tevens hun melkproductie stimuleren.

    Afkolven van colostrum tegen het einde van de zwangerschap kan voorkomen dat baby’s na de geboorte moeten worden bijgevoed met kunstvoeding. Ervaring met het afkolven met de hand vergroot het zelfvertrouwen van moeders in hun vermogen hun baby zelf te voeden.
     
  4. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik lees even mee. Ben het ook van plan.

    Bij mijn oudste geprobeerd borstvoeding te geven maar t kwam maar niet op gang. Uiteindelijk bij moeten voeden met kunstvoeding en toen besloten daarbij te blijven want er kwam maar niks. Tot ik besloot over te gaan op kv en toen spoot het er letterlijk uit.

    Dus wil nu ook van te voren gaan kolven om alvast een voorraadje aan te leggen dat ik mijn lijf wat meer tijd heeft om op gang te komen en niet meteen hoef te beginnen met kv. (Hoewel ik zorg dat ik wel een klein busje in huis Heb voor het geval dat)
     
  5. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Misschien een idee om een lactatiekundige in jouw buurt in te schakelen, voor tips. :) Altijd handig om een professional mee te laten denken (en als jouw baby geboren is ook mee te laten kijken). Heb je echt veel aan! En ook een grote aanrader: het borstvoedingsforum op Facebook. :)
     
  6. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Heb ik gedaan. Vandaar vooraf kolven. Wist helemaal niet dat het kon. Maar. Nog geen ervaring natuurlijk. Vandaar even topic volgen.
     
  7. AnnevandePol

    AnnevandePol Bekend lid

    13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Ik heb het de vorige zwangerschap gedaan omdat we een erg klein kindje verwachtte.
    Ging goed! Idd ingevroren in die spuitjes met dop en ik had echt al een flinke voorraad. Ben wel voor 37 weken al begonnen en dan 1x per dag.
    Helaas alsnog maar een paar dagen bv gegeven, maar beter als niets. (Bij de 1ste ook maar 1.5 week)

    Deze keer gaan we meteen op kv denk ik, maar ook nu ga ik wel weer kolven tijdens de zwangerschap.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik wou dat ik het had gedaan! Ik wist bij de tweede vanaf 34wkn dat ze me niet zouden laten doorlopen tot 37wkn, en ik wist ook dat ze flink zou zijn. Met 36wkn ingeleid, productie kwam goed op gang, maar nét niet goed genoeg - ik heb moeten bijvoeden. Als ik een paar mini-beetje had kunnen kolven vooraf, was dat niet nodig geweest.
     
  9. MelMel

    MelMel Fanatiek lid

    12 mei 2008
    2.267
    169
    63
    Vrouw
    NH
    DOEN DOEN DOEN !!

    Oké dat moest even om de aandacht te trekken nu zal ik toelichten waarom :

    Ik ben na mijn bevalling (12 juni) met spoed naar de ok gereden voor een manuele placenta verwijdering waarbij ik ruim 2,5 liter bloed ben verloren. Ik heb 10 min geknuffeld waarna ik anderhalf uur weg geweest ben ( incl verkoeverkamer enzv). In die tijd heeft mijn vriend gebuideld maar had ze erg veel trek. Dus huilde ze erg hard en veel en zocht ze naar de borst. Ik heb 2 spuitjes met 36 weken af gemasseerd/geknepen en ingevroren. Dit gekoeld meegebracht in een bakje ijsklontjes en daar gelijk in de koelkast gezet. Dit heeft ze gelukkig binnen het uur als eerste voeding in haar maagje gehad. Ze stonden op het punt om haar flesvoeding te geven maar omdat we al een zoon hebben met koemelkallergie zijn we daar erg op tegen. Plus de combi kv met bv zorgt voor nog meer krampjes.

    Nee ik wil niemand bang maken en nee het hoeft echt niet zo te gaan maar just in case is het erg fijn om achter de hand te hebben ( dit was mijn 4e bevalling en mijn eerste keer met complicaties).Zeker omdat colustrom ( als ik het goed typ) oh zo belangrijk is , vloeibaar goud haha zo cliché maar echt waar.

    Spuitjes met dopje kan je halen bij de apotheek. Zou kleine spuitjes halen ( volgens mij had ik 5ml spuitjes) en na een lange warme douche zachtjes druppels in het spuitje knijpen. Als je de achterkant eruit trekt en het dopje erop doet gaat dat best makkelijk. 1 spuitje vol krijgen was een hele opgaaf dus ik raad aan er echt rustig voor te gaan zitten) Gelijk invriezen en Viola.
    Als het na invriezen ondooit mag je het niet nogmaals invriezen, koel bewaren tot 24 uur in de koelkast.

    ( de gyn vond het bij de laatste controle maar vreemd haha maar blijkt maar weer achteraf dat het echt super was om achter de hand te hebben)
     
    Imona vindt dit leuk.
  10. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Jeetje wat een verhaal. Fijn dat je wat achter de hand had.

    Ik heb 5 spuitjes meegekregen van de lactatiekundige. Mocht alle "melk" van 1 dag in 1 spuitje doen. Maar mag met 37 weken beginnen met kolven (Misschien begin ik wel met 36 weken.. ) maar dan heb ik aan 5 spuitjes toch never nooit genoeg? Ik mocht 10 x op een dag 5 minuten per borst kolven.
     
  11. AnnevandePol

    AnnevandePol Bekend lid

    13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Ik haalde steeds nieuwe spuitjes in het ziekenhuis bij de kraamafdeling. Eerst de kleine spuitjes en daarna de grotere.
     
    Imona vindt dit leuk.
  12. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Even een domme vraag.
    Krijgt de baby dan 1 spuitje per keer als bijvoeding? Dus 5ml?
     
  13. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Jeetje nooit over nagedacht eigenlijk... bij mij ging t als n trein meteen maar wat als je idd uren weg bent...
     
  14. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hier kreeg ze idd 1 spuitje per keer. 5 ml dus. De maag van een pasgeborene is nog maar heel klein. Zo klein als een knikker.
     
    MelMel vindt dit leuk.
  15. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ah oké.
    N heeft nooit bijvoeding gehad dus had echt geen idee.
    Dankje:)
     
    SAARC vindt dit leuk.
  16. Laari26

    Laari26 Bekend lid

    11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Wauw bedankt voor je uitgebreide verhaal en antwoorden!
    Ik heb inderdaad zo iets van just in case. En door de zwangerschapsdiabetes en een kindje in stuit dus meer kans op keizersnede etc vind ik de geachte om voeding achter de hand te hebben gewoon heel fijn.
     
    MelMel vindt dit leuk.
  17. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Ik heb het bij m'n vorige zwangerschap ook gedaan, vond het echt heel fijn!

    Ik had ergens op internet spuitjes met dop besteld, een paar van 3ml en de rest van 5ml. Maar ze hebben het idd vast ook bij de apotheek.
    Twee keer per dag vanaf week 37 (eerder durfde ik niet ivm risico vroeggeboorte) en bij mij ging het heel goed. Vriendin van me heeft nooit een spuitje vokgekregen trouwens.
    Mijn dochter is alleen de 1e dag afgevallen (toen waren we in het ziekenhuis en ik had de spuitjes niet mee, dom!), maar eenmaal thuis beetje bijvoeden en dat ging heel goed!

    Als ik nu weer de 37 weken haal dan ga ik het zeker weer doen :)
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  18. Imona

    Imona VIP lid

    8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hoe lang komt de je dan per keer per borst?
    Af en toe probeer ik het wel eens. Onder de douche ofzo. Maar komende nu toe alleen nog maar kleine druppels.
     
  19. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Ehm goede vraag, totaal 5 min oid per kant? Weet het niet zo goed meer... Ik ging er wel altijd even voor zitten, 1e paar keer paar druppels en daarna telkens iets meer.
     
  20. Laari26

    Laari26 Bekend lid

    11 sep 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Ik doe inderdaad nu 5 minuten per kant. Ongeveer 3 keer per dag. Ochtend middag avond.
    Maar stop eigenlijk als ik 5 ml bij elkaar heb.
    Heb er nu 4 gevuld liggen in de vriezer. Kleine moeite maar ben er wel trots op haha.
     
    toffepeer en Imona vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina