Beste verloskundigen, Ik heb een vraag. Vorig jaar heb ik 2 miskramen gehad, 1 op 8 weken (vruchtje was niet ouder dan 6,5) en 1 op 5 weken. Nu ben ik 14w 1d zwanger. Ik heb 3 echo's gehad (de laatste met 11w 6d) en die zagen er goed uit. Vorige week had ik wat roze afscheiding en toen mocht ik bij de vk langskomen om het hartje te horen. Dat klopte toen. Het punt is echter dat ik de hele tijd bang blijf voor een miskraam. Ik had gehoopt dat dit rond de 12e week wel over zou zijn, maar het blijft maar rondmalen. Hoe hoog is de kans op een miskraam nog met al deze info? Groeten, IreneM
Hoi IreneM, ik kan je geen percentages geven, maar de kans dat het mis gaat na 12 weken is echt klein. Je krijgt natuurlijk nooit de garantie, maar in het belangrijkste proces van alles aanleggen is het waarschijnlijk goed gegaan, zodanig bedoel ik dat het kindje tot nu toe vitaal is, en nu moet alles gaan groeien. Ik snap dat het heel lastig is een beetje op je lichaam en de natuur te vertrouwen als je miskramen hebt gehad, maar het lijkt er op dat dit kindje blijft plakken en lekker gaat groeien. Probeer het toch een beetje los te laten, anders wordt het een heel gespannen zwangerschap. Hoe meer je probeert te genieten en te ontspannen, hoe fijner huisje je maakt voor je groeiende kindje. Als je twijfelt over iets, bel je je vk op. Maar voor zover wat ik lees mag je echt gaan genieten. Groetjes Brigitte
Dank je wel! Ik ga het proberen. Dat gaat de ene dag makkelijker dan de andere heb ik al door. Komende maandag ga ik weer naar de vk en dan hoor ik ook het hartje weer, dat zal me nog geruster maken! Maar jouw reactie helpt me al heel erg.