Inderdaad, het betekend niet dat het hele systeem niet deugt, maar het betekent wél dat je dus altijd kritisch moet blijven! Natuurlijk is wetenschappelijk onderzoek op heel wat meer gebaseerd dan de gemiddelde blogger of vlogger of whatever.. Maar ze zitten nou eenmaal niet altijd bij het juiste eind. Is het dan niet meer dan logisch dat dit opgemerkt en naar buiten gebracht wordt? Ieder mens is anders. Dus de één gaat beter op een glutenvrij dieet, en de ander gaat beter op een koolhydraatarm dieet. Dit geldt net zo met vaccineren of met het doorlopen van de mazelen. Als je er zomaar vanuit gaat dat vaccineren het beste is voor jou kindje, kan je zeer bedrogen uitkomen. Net als andersom! Wat fijn dus dat we de mogelijkheid hebben om kritisch te kijken naar wat het beste is voor onze kinderen. Neem nou even de HPV prik voor jonge meiden. Ik lees van zelfs een hele hoop pro-vaxxer hier, dat ze deze niet geven aan hun dochter omdat er nog niet genoeg resultaten zijn over de lange termijneffecten van deze prik. Dus hierin volgen zelfs zij ook niet wat door het RIVM voorgeschoteld wordt! Het artikel is gewoon verschrikkelijk overdreven geschreven en gaat over de kleine groep mensen die ontzettend overdrijft wat betreft hun mening over bijv. voeding, diagnoses, vaccinaties, buitenaards leven en bovennatuurlijke krachten. (*deels sarcastisch*) De gemiddelde mens/moeder overweegt gewoon, heel logsich, of iets wel of niet zo goed is voor zichzelf en/of zijn of haar kinderen zijn. Dat je hierbij op het internet zoekt en óók wat artikelen over ervaringen van bloggers leest hoort gewoon bij deze tijd en lijkt mij helemaal niet zo onlogisch.
Ik vind dit niet goed geschreven. Het is erg bozig en belerend en dat roept weerstand op. Maar wat ik echt goed vond en wat in het verlengde is van de inhoud van deze column, is de uitzending van gisteren van Zomergasten met Rosanne Hertzberger (Microbioloog). Ik heb hier heel geboeid naar gekeken (alleen de interviewster Janine Abbring vond ik blij vlagen vrij irritant) maar Rosanne Hertzberger legt het echt goed uit.