Combi borst en kunstvoeding, krijgt hij veel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Sammie2017, 11 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammie2017

Sammie2017 Fanatiek lid

14 feb 2014
    1.030
    10
    38
    Mijn zoontje is nu 6,5 week en krijgt nu sinds een week 6 voedingen per dag. Dit gaat super, hij komt netjes tussen de 3,5 en 5 uur.

Borstvoeding kolf ik af en krijgt hij ook met de fles, hij wilde helaas niet aan de borst drinken (ook hulp van een lactatiekundige bij gehad).

Hij krijgt 3x 150cc bv en 3 keer 130+4 en een beetje kV (dit word ong 140 a 150 cc

Hij is een zware baby, was met de geboorte 3300 gram en 4 weken later 4370 gram. Nu weet ik het niet maar 5 kilo red hij denk ik echt wel. Ik zal vanmiddag eens wegen voor een schatting.

Doordat hij half half krijgt vind ik t zo lastig wat nou goede hoeveelheden zijn, ook doordat hij zo zwaar is. Bv mag onbeperkt en kV weer niet. Moet ik al naar 5 voedingen? En hoeveel dan.

Volgende week weer naar het cb, ben benieuwd naar hun mening 😁 Haha

Hij is trouwens tevreden, huilt niet veel, is vrolijk slaapt aardig dus eat dat betreft lijkt t goed 😊 Willen jullie eens meedenken?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik denk dat het op zich wel prima is.
    Wat je zegt, dat borstvoeding onbeperkt mag, is ook niet helemaal waar voor als je het afkolft en in een fles geeft.
    Ik heb ook een paar weken gekolfd en mijn zoontje dronk op sommige dagen wel 8x 100-120cc weg met 2 weken, maar volgens het CB was dit toch niet helemaal de bedoeling. :)

Je zou nog kunnen kijken naar de tijd die hij nu over de fles doet. Drinkt hij minimaal 15-20 minuten en is hij daarna tevreden, dan is het prima.
    Daarbij kan je nog het rekensommetje gebruiken van het aantal kg x 150cc gedeeld door het aantal voedingen.
    Stel dat hij nu 5kg weegt en 6 voedingen krijgt, dan reken je als volgt:
    5 x 150cc = 750cc : 6 = 125cc melk per voeding. Je zit daar nu iets boven, dat is op zich geen ramp, maar zou wel proberen het hier nu even bij te houden.

Combi borst/ fles is altijd even een lastige. Maar de hersenen hebben ongeveer 20 minuten nodig voor ze het seintje krijgen dat de maag verzadigd is. Tot die tijd zal een kindje door blijven drinken. Was dus bij mijn zoontje ook het geval, als ik 'm z'n gang liet gaan kon hij wel meer dan 1ltr. borstvoeding per dag weg drinken (en later ook flesvoeding), maar dat is niet helemaal de bedoeling.

Dus doet hij gewoon netjes 20 minuutjes over een flesje, dan mag je er vanuit gaan dat het prima is. Dan is het gewoon een flinke jongen die ook wat grotere flesjes nodig heeft.

Hier woog hij overigens met 6 weken ook zo'n 5kg en kreeg toen 6 (soms 7)x per dag 120+4, dus ook net iets teveel, maar met minder ook niet tevreden.

Deel Deze Pagina