Vast een veel gestelde vraag, maar ik twijfel genoeg om er een topic voor te openen. Ik heb een tweedehands kolf gekocht en wilde in eerste instantie alle onderdelen die met melk in aanraking zijn geweest nieuw kopen. Nu twijfel ik, omdat bij mijn eerste kindje de bv heel moeizaam ging en ik het kolven pijnlijk vond. Nu heb ik een ander soort kolf aangeschaft maar heb ik natuurlijk geen idee of de bv dit keer wel gaat lukken. Ik kan prima nieuwe onderdelen aanschaffen, maar als ik dan na een week er achter kom dat het niet lukt, dan vind ik dat ergens wel zonde van het geld. Is het uitkoken van alle onderdelen echt voldoende? Ik heb een kolf waarbij de motor en slang niet in aanraking komen met de moedermelk. En is er nog verschil in het schoonhouden van zacht en hard plastic? Bij mijn eerste heb ik helemaal niet nagedacht over hygiëne en een tweedehands kolf. Ik had toen wel een nieuwe startersset van medela, maar achteraf bleek ik een kolf te hebben met een open motor... Hoor graag jullie tips!
ik heb ook een tweedehands kolf met gesloten systeem gekocht destijds. Ik heb zelf geen nieuwe set gekocht. Goed afwassen en steriliseren vond ik voldoende. Er even van uitgaande dat men vooral bang is voor evt besmetting middels bloedoverdraagbare 'dingen'. Omdat bv nu eenmaal van ons bloed wordt gemaakt. Ten eerste komt het van iemand die zelf ook bv kolfde en haar baby dus echt niet in gevaar zou hebben gebracht met evt 'besmette' moedermelk. Ten tweede is ons normale hygiëne voldoende om überhaupt alles schoon genoeg te krijgen. En mochten er dusdanig kleine hoeveelheden besmettelijke stofjes via mogelijke miniscule beschadigingen in het kunststof toch over gedragen kunnen worden dan zijn ze zo dusdanig klein dat er niets overdragen kan worden. En dan zouden ze met het normale afwassen én zeker het steriliseren alsnog vernietigd zijn. ik denk persoonlijk dus dat het echt geen punt is. Omdat je een motorgedeelte zelf niet kunt reinigen zou ik wel voor een gesloten systeem gaan (afgesloten motorgedeelte) maar die heb je dus al.
Persoonlijk heb ik een lichte vorm van smetvrees. Ik zou dus die onderdelen wel nieuw aanschaffen. Maar normaal zijn met uitkoken/steriliseren alle bacteriën weg. Ken je de persoon van wie je de kolf kocht? Vergeet niet dat kolven in het begin sowieso niet aangenaam voelt. Ik weet niet hoelang je het vorige keer hebt gedaan... Dat deed bij mij zeker 2 a 3 weken pijn. Zeker die eerste dagen, echt afgezien Maar dan worden je tepels er aan gewoon en voel je het totaal niet meer. Zelfs mezelf afdrogen na een douche was heel gevoelig. Maar na enkele weken ging dat over. (Gelukkig!)
Ik zou goed afwassen (ook met afwasmiddel om alle vet goed weg te krijgen) en daarna steriliseren en afdrogen. Qua hygiëne en werking van het apparaat zit je mijn inzien dan goed.