combi borst met flesvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door huitje, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Om een lang verhaal kort te maken;
    Ik lees namelijk of alleen borstvoeding of alleen flesvoeding maar kan een combi van deze twee ook direct na de bevalling?
    Zo ja hoe werkt dat dan?

Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het kan eventueel wel, maar het wordt wel lastiger, want voor het goed op gang komen van de borstvoeding moet je regelmatig aanleggen.
    Hoe zou jij het graag voor je zien? Misschien kunnen we he helpen om een soort plan te maken!

Mirjam

3. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Na de bevalling (ks) van Nienke lukte het niet om borstvoeding te geven. Er kwam nog geen druppel melk uit, het deed zeer en ik werd er erg gefrustreerd van omdat ik voor ik haar kon aanleggen eerst mijn borsten moest masseren en daarna een neusspray moest gebruiken. Uiteindelijk werd Nienke bijgevoed omdat ze meer dan 10% van haar geboortegewicht afgevallen was. Ik heb zelfs na een aantal dagen geen last van stuwing gehad.
    Tijdens deze zwangerschap zijn mijn borsten/tepels vaak gespannen en drupt er met regelmaat melk uit. Ik heb dus aan de ene kant de hoop dat het nu wel zal gaan lukken, aan de andere kant ben ik bang dat het weer op een teleurstelling gaat aflopen.
    Daarom vroeg ik mij af of er een combi gegeven kan worden; dus dat ik wel probeer om borstvoeding te geven maar dat ik de zekerheid van de hoeveelheid wat ze binnen krijgt, krijg van de flesvoeding.
    Mocht borstvoeding lukken dan wil ik dit eigenlijk niet meer dan 3 maanden geven omdat het met mijn werk heel erg lastig wordt om te kolven.

Alvast bedankt voor je hulp.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

jammer dat het vorige keer moeizaam is gegaan.
    Dit kan voor een deel te maken hebben met de ks. Daardoor duurt het soms langer voordat de BV goed op gang komt.
    Het is een goed teken dat je borsten groter zijn geworden/gespannen aanvoelen.
    Wat van belang is straks voor het goed op gang komen van de BV is het volgende:
    - na de bevalling je baby minimaal een uur je kindje bloot op bloot op je borst, een mutsje op het hoofdje en toegedekt met een lakentje
    - in dat eerste uur voor de eerste keer aanleggen, vraag hiervoor hulp van je verloskundige/arts/verpleegkundige/kraamzorg
    - voeden op verzoek, de eerste week minimaal 8 voedingen per dag
    - als je niet " live aan de borst" wilt voeden, dan kun je kiezen voor kolven, kolf dan ook 8 keer per dag

Je kunt er prima op vertrouwen dat je kindje aangeeft wanneer, hoe vaak en hoe lang het wil drinken. Daarnaast is het aantal plas en poepluiers en de gewichtstoename belangrijk om te weten of je kindje voldoende krijgt.

Als het voor jou heel belangrijk is om te weten hoeveel je kindje drinkt zou je kunnen kolven en dat per fles kunnen geven.

Je kunt borstvoeding starten en na een week of 6-8 weer afbouwen als je met 3 maanden wilt stoppen.
    Je kunt ook overwegen of je nog langere tijd de ochtend en avondvoeding wilt geven of dat je de mogelijkheid openhoudt om te kolven op je werk. Je kunt ook zeggen dat je het opnieuw bekijkt als je 4 weken onderweg bent met borstvoeding.
    Hoe dan ook, succes, en bij meer vragen horen we het graag weer.

Mirjam

Deel Deze Pagina