Hallo. Even een vraag over het voeden van mijn zoontje. Ik geef volledig BV, en dat gaat super. De voeding is goed opgang gekomen, en de kleine man drinkt goed. Wat ons alleen is opgevallen is dat als hij rond het avond eten zijn voeding krijgt (meetal zo'n 15 min) hij daarna helemaal van streek is. Hij heeft erg veel zuig behoefte, dus standaard krijgt hij een pink na de voeding dit werkt overdag goed maar savonds is hij iedere keer van streek. Het lijkt wel of er niet voldoende voedingstoffen in de BV zit naarmate de dag verstrijkt, kan dit? Wij zijn erg consequent qua tijden voor de voeding en het slapen. We proberen zo goed mogelijk een ritme op te bouwen. smorgens rond half 8 voeden dan terug naar bed rond 11 uur voeden, badderen even mee naar beneden dan naar bed rond 14 uur voeden, even mee naar beneden eventueel even de deur uit en wanneer hij slaapt als we thuis komen leggen we hem weer in bed. En dan komt de voeding van 17 uur en wil hij niet meer slapen . Uiteraard is hij na iedere voeding even wakker, maar zodra we zien dat hij weg zakt leggen we hem in bed. Slaapt hij teveel dat hij daarom na 17 uur niet meer wil slapen? Ook lijkt het of zijn zuigbehoefte savonds meer is dan overdag. We hebben al een speen geprobeerd dit mag van het consultatiebureau maar deze wilt hij niet, dus nu is het of ik of mijn vriend die met een pink in zijn mond zit. Ik hoop dat ik wat antwoorden krijg Met vriendelijke groet,
hoi het is heel normaal dat ene baby van deze leeftijd onrustig is of wordt tegen de avond. Dat heeft niet te maken met de kwaliteit van jouw borstvoeding, die zit boordevol voedingsstoffen, de hele dag en nacht door! Een kindje van 3 weken heeft veel zuigbehoefte en wil meestal veel vaker drinken dan eens in de 3 uur, zeker in de avond. s avonds onrustig zijn en veel willen drinken noemen we clusteren. Het beste is om er gewoon aan toe te geven en hem lekker aan te leggen dan. Je hebt een behoorlijk strak schema, als ik het zo lees. Je zou het ook wat meer los kunnen laten en ingaan op de signalen van je kindje, je mag echt op je baby vertrouwen, die geeft aan wanneer hij wil drinken, en hoe lang. En dat is meestal vaker dan eens per 3 uur. Als je meer vragen hebt, laat het gerust weten, we beantwoorden ze graag! Mirjam
Hartstikke bedankt voor je reactie We zijn indd erg strak met het schema maar dit is eigenlijk gekomen tijdens de kraamweek. Iedere 3 uur werd hij aangelegd vandaar dat we dat erin hebben gelaten. Ik ga hem nu zeker vaker aanleggen als hij dat wilt. Gister was hij ook weer zo van streek dat we hem een flesje met Nutrilon gegeven hebben. Ik wist het even niet meer en dacht echt dat hij te weinig voeding van mij kreeg. Nu weet ik dat het goed zit en dat ik hem dus vaker kan aanleggen. Nogmaals bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Hoi Mirjam Er komt bij mij gelijk nog een vraag naar boven al weet ik niet of ik die hier moet stellen. Als ons kleine mannetje zo van streek is (en dit al een enkele tijd heeft geduurd denk aan een half uur / uur) mag ik hem toch gewoon oppakken. We merken dat als hij van streek is en we hem bij ons nemen hij al iets rustiger wordt. Veel mensen hoor je dan zeggen tja dat bedoel ik zo hebben ze snel in de gaten wanneer ze gepakt worden of zie je wel als hij maar begint te huilen weet hij toch wel dat je hem pakt. Is dit echt zo? heeft een kind van 3 weken dat echt in de gaten, ik bedoel verziek je hem daar mee als je dat doet. Wat is jou tip hiervoor? Ik weet in ieder geval nu dat ik hem dus vaker mag aanleggen, maar als hij toch van streek is moeten we hem dan gewoon laten huilen zodat hij helemaal over zijn toeren is? of mag hij gewoon lekker geknuffelt worden
hoi goed dat je je vragen stelt! Het idee achter het geven van BV is dat je kindje mag bepalen wanneer, hoevaak en hoeveel het drinkt. Dat kan een baby prima aangeven en je mag er echt helemaal op leren vertrouwen dat ook jouw baby dit kan. Vaak geeft het loslaten van schema's veel rust voor jou en je baby. Een baby die huilt heeft de nabijheid en troost van zijn ouders nodig. Je kunt een baby niet verwennen door aandacht, je doet hem juist tekort door hem alleen te laten huilen. Pak hem maar op, veel knuffelen, bij je dragen ( evt in een draagdoek) en veel voeden zal de band tussen jou en je baby versterken, de hechting ten goede komen en je kindje zal veel rustiger zijn en worden. Voed hem op verzoek en geef hem alle aandacht die hij vraagt! Misschien heb je steun aan het volgende: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Verhaal van de week - Het verloren menselijk instinct succes en stel gerust al je vragen! Mirjam
Wat fijn om dit te lezen . Ik kroel al veel met hem, maar dat wordt nu nog meer hihihihihi . Vond het indd raar om je kind zo lang te laten huilen, maar je hoort zo veel verschillende meningen en verhalen dat je niet goed meer weet wat je nu moet doen. Het voeden gaat trouwens super nu ik het op verzoek doet. Ik merk indd dat ik er rustiger onder ben en niet gestrest op de klok zit te kijken of er al 3 uur voorbij is. Nogmaals bedankt voor de advies