Wat kan ik aan het water toevoegen bij het uitkoken van de kolf, speentjes etc. om te voorkomen dat het zo'n naar stroef kalklaagje krijgt? Volgens het boekje van mijn kolf 'citroenzuur' maar wat is dat precies en waar koop ik dat? Is niet hetzelfde als citroensap (vers of uit zo'n plastic citroentje) neem ik aan? Kan het ook met azijn misschien? En moet het dan met huishoudazijn of met azijn die je gebruikt voor het koken?
Ik gebruik ook natuurazijn. Alleen niet voor de spenen, omdat die een azijnsmaak kunnen krijgen. Die spoel ik direct na het uitkoken (dus alleen in water, niet met azijn) af onder de koude kraan.
Ik gebruik ook azijn, gewoon een klein scheutje. Spenen gaan er hier gewoon bij in. Heb even geproefd aan haar fopspeentje en zat geen azijnsmaak aan
Ik vond die kalkaanslag ook vreselijk irritant. Ben toen overgestapt op een magnetronsterilisator; dan steriliseer je het hele boeltje met stoom. Dit laat zo goed als geen kalk achter. Dan hoef je niets aan het water toe te voegen, vond ik wel zo prettig. Mag ik even een offtopic vervolgvraag stellen? Hoe lang blijf je dat uitkoken ook alweer doen? Ik kan me gewoon niet meer herinneren hoe lang ik dat heb gedaan bij m'n oudste.
Ik zou als je nog kolft en de melk soms langer wil bewaren wel de kolf en flesjes elke keer uitkoken.
Ik kreeg van mijn kraamzorg de tip om de kolf en flesjes vóór het uitkoken af te wassen met wasmiddel waar citroen in zit, daarna uitkoken. Dan krijg je geen kalkaanslag (ik vond het een eng idee om azijn toe te voegen toen) Deze tip werkt prima! Dit geldt voor het uitkoken van flesjes van kunstvoeding en moedermelk die zeg maar vers is gedronken uit de fles. Als je moedermelk wilt bewaren heb je verhoogde kans op bacterievorming en is het beter om te blijven uitkoken.
Het gaat bij mij inderdaad om afgekolfde melk, die soms wel wat langer bewaard wordt. Ik weet alleen nog dat ik vorige keer op een gegeven moment overging op alleen nog wassen in de vaatwasser, maar misschien kan ik beter blijven steriliseren zolang ik kolf. Dank voor jullie snelle reacties!
Als je flesjes gaat uitkoken ,was ze dan eerst altijd om met warm water en daarna afspoelen met koud water. Aan de pan met de te steriliseren flesjes en toebehoren ,kan je een scheut azijn toevoegen, dan blijven de flesjes mooi.