te vroeg hartje luisteren schadelijk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Buurvrouw31, 1 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Goedemorgen Brigitte,

Ik lees zojuist dat het luisteren naar het hartje van je baby voor 12 weken schadelijk zou kunnen zijn voor de baby. Ik schrik hiervan omdat er bij mij 4 keer naar is geluisterd tot 12 weken. Dit was bij 7w5d, 9w6d, 11w en 12w. De eerste 2 keer was de echo met een arts dus mag ik aannemen dat ze weten wat ze doen. Omdat er dus niet 1 maar 4 keer naar het hartje ja geluisterd maak ik me nu zorgen dat dit invloed heeft op de gezondheid van mijn kindje. Is dit terecht en wat zijn precies de risico's van het luisteren naar het hartje?

Bedankt voor je reactie!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Buurvrouw31,

wij hebben in ons centurm laatst het beleid aangepast op basis van advies van een prenatale diagnostiek arts van niet luisteren voor de 12 weken, naar niet luisteren voor de 10 weken. Voor de 10 weken is het gewoon iet bewezen onschadelijk en dit is wat je dan niet op wilt zoeken. Het is dus niet zo dat we weten dat het wél schadelijk is, maar zekerheidshalve doen wij het in ons centrum niet. Ik weet dat er veel artsen en echoscopisten zijn die het wel doen. Ik kan je dus geen 100% garantie geven, maar ik weet wel dat het overgrote deel van de kinderen waarbij vroeg naar het hartje is geluisterd er niets aan over houdt! De kans dat het kwaad kan is zo klein, dat ik er nu niet meer van wakker zou liggen hoor. Als het echt taboe is, zou er wel een heel strenge eis zijn in den lande.

Groetjes Brigitte

Groetjes Brigitte

3. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Bedankt voor je reactie Brigitte. Ik had het dan liever niet gehad voor 10 weken en vreemd dat er dan door de arts niet gesproken wordt over mogelijke risico's. Maar ik kan er nu niets meer aan doen dus zal er inderdaad niet meer van wakker liggen.

Groetjes Buurvrouw

Deel Deze Pagina