Combinatie borstvoeding en flesvoeding, hoeveel flessen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Divarg, 10 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Mijn dochter is bijna 6 maanden en heeft tot een week of 2 geleden fulltime borstvoeding gehad. Ze zit qua gewicht onder de curve omdat ze te weinig dronk. Overal interesse in behalve in drinken. Ik ben fulltime gaan kolven en dat met fles gaan aanbieden en dat gaat erin als koek! Ik begon met puur borstvoeding in fles en dat waren er 4 van 150 en 's nachts 2 keer aan de borst (omdat ze 's nachts niet zo af is geleid). Maar omdat ik 150 voor een 6 maanden oude baby wel weinig vind en ze het heel snel op had zijn we het gaan aanlengen met 30 ml kunstvoeding. Dat ging ook enorm goed naar binnen en de afgelopen 2 dagen maak ik 60 ml kunstvoeding aan en gooi dat bij mijn 150 ml gekolfde melk. Ook dat gaat zonder problemen naar binnen! Nog meer hoeft ze echter niet dus het is wel echt genoeg. Gisteren hebben we een 5e fles gegeven om 23.00 en 's nachts kwam ze 1 keer voor de borst.

Ze is hier tevreden en blij mee. Drinkt, speelt en slaapt goed maar ik vraag me af of dit wel goed is? Van borstvoeding kun je niet teveel geven weet ik maar van kunstvoeding wel. Echter krijgt ze van de 5 flessen 350 ml kunstvoeding en 750 ml borstvoeding binnen. Hoe zit het dan? En mag ik het wel combineren zo in 1 fles? Ik krijg echt niet meer gekolfd en vind het erg intensief.

Help, het consultatiebureau hier geeft 0,0 advies :(

2. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Mag ik vragen hoe groot ze is? Hier ook borstvoedingskindje van bijna 7 maanden die onder de curve groeit, maar wilt simpelweg de fles niet.

3. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Ze is 70 cm en 6,7 kilo.

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
  5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    #5 Hanneke, 11 nov 2015
    Laatst bewerkt: 11 nov 2015
    Mijn borstvoedingstijd is alweer even geleden, maar mij is altijd verteld dat je onbeperkt bortstvoeding mag geven en kunstvoeding max 1 liter. En je geeft maar 350ml kunstvoeding dus zit je prima. Dat kunst + borst meer dan 1 liter is daar hoef je niet naar te kijken is mij dus gezegd. Succes in ieder geval.

Ik moet wel zeggen trouwens dat ik 150 kwa hoeveelheid niet weinig vind, hier hebben ze alle drie nooit grotere flessen gedronken als ze een fles kregen. Maar ze dronken wel meer dan 6x per 24 uur.

Is het verder niet nog een idee (weet niet of je het al hebt geprobeerd) om overdag zelf te voeden en daarbij en wat prikkelarmere omgeving op te zoeken zodat ze wellicht goed drinkt?

6. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Bedankt voor je berichtje Hanneke. We zijn sinds week 9 aan het vechten om haar goed te laten drinken en ze komt altijd maar heel magertjes aan. We hebben echt alles al geprobeerd en ik ben het zo moe, me elke dag druk maken over haar drinkgedrag, de minuten tellen, om het uur aanleggen in de hoop dat ze dan wel wat meer drinkt dus ik vind het eigenlijk wel goed zo. Het is intensief dat kolven maar wat is het een opluchting te weten dat ze nu eens goed drinkt voor het eerst in maanden.

150 is niet heel weinig op zich maar ze drinkt het met gemak weg, evenals 180 en 210 gaat er 9 van de 10 keer ook goed in. Dus 5 flessen en als ze wil 's nachts de borst lijkt mij dan prima. Ze is ook erg druk (rollen, tijgeren, wippen) dus heeft dan misschien ook wat meer nodig.

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Top dat het kolven en met de fles geven voor jou rust brengt! Zeker houden zo. Ik dacht er alleen aan nadat ik mijn bericht geplaatst had over de borstvoeding en kunstvoeding samen om het er nog even bij te zetten ;). Super dat ze goed drinkt nu als je het zo doet en als ze het inderdaad lekker weg drinkt gewoon aanbieden. Groot gelijk zou ik zeggen, als het er maar in gaat, toch? Maar onze kinderarts ze dus wat ik in eerste instantie alleen getypt had over de hoeveelheid borstvoeding en kunstvoeding. Hopelijk wil ze hiermee net even wat lekkerder gaan groeien dat zou immers waarschijnlijk nog wat meer rust in huis brengen.

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb mijn middelste een tijd gekolfde melk gegeven uit de fles, aangevuld met kunstvoeding omdat ik niet genoeg gekolfd kreeg, en in de nacht live gevoed. Dit heb ik gedaan van 4 tot 11 maanden.
    (het hoe en waarom is lang verhaal ;))

Zij dronk op verzoek 6-7 flesjes van 150 ml overdag + 2-3 live nachtvoedingen. Zij was ook eigenlijk niet genoeg aangekomen in de maanden ervoor en heeft toen de eerste 3 weken dat ik op flesjes overstapte gebunkerd ;). Makkelijke 1200-1300 ml per dag weggetikt gok ik.

Nadat ze haar 'tekort' weer ingehaald had, had ze minder behoefte/honger en heeft ze het prima gedaan op 6 flesjes van 130 ml (+ live borstvoeding in nacht). Toen ze 7 maanden was, kon ik zoveel melk kolven dat kunstvoeding niet meer nodig was. Ze heeft toen tot 11 maanden volledige borstvoeding uit flesjes gehad, daarna heb ik haar weer volledige live aan de borst gekregen (omdat ze dus juist die nachtvoedingen nog kreeg en de techniek dus niet verleerde). Tot ik zelf besloot te stoppen met 2 jaar ;).

Het zou kunnen dat je kindje ook nog bezig is met een inhaalslag en dat ze binnenkort ook met minder toe kan.

Veel succes!

9. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Zeker Hanneke, bedankt! :)

Bedankt voor je verhaal Kache! Dat lijkt wel heel erg op dat van mij zo. Fijn dat het jou weer gelukt is je dochter aan de borst te krijgen. Heb je zin om in het kort te vertellen waarom? Ik snap zelf namelijk toch niet zo goed waarom het met de fles wel enorm goed gaat en aan de borst niet behalve 's nachts. Zou 1 nachtvoeding van een minuut of 20 genoeg zijn voor haar om de techniek niet te verleren denk je?

Deel Deze Pagina