Beste Mirjan, Saskia en Heidi, Wij hebben een zoontje van nu 11 dagen oud. Hij krijgt een combinatie van borst- en kunstvoeding. De borstvoeding die kolf ik aangezien rechtstreeks voeden niet mogelijk is. Volgens onze kraamverzorgster moeten wij hem nu 8 voedingen per 24 geven van 90-100 ml. Ik kolf nu ongeveer 50-60 ml per voeding en vul deze aan met 40-30 ml kunstvoeding (nutrilon). Mijn vraag is of ons zoontje (hij weegt ongeveer 3,5 kg) hiermee teveel voeding binnenkrijgt? Hij komt nu overdag ongeveer om de 2,5 uur en in de nacht om de 3,5 uur. Hij drinkt alle voeding die we aanbieden op. Ik herinner me van mijn oudste zoon nl dat er een soort van 'formule' is om te bekijken hoeveel voeding een baby per beurt nodig heeft (gewicht x 150 ml en dat delen door het aantal voedingen). Dank je wel voor het beantwoorden van mijn vraag. Groeten Elsa
Hallo Elsa, gefeliciteerd met je kindje! De rekenformule die je noemt klopt: 150 x 3,5 (kilogram lichaamsgewicht) en dan delen door het aantal voedingen wat je kindje krijgt op een dag. 8 is minimaal, misschien wil je kindje wel 11 keer drinken, dan heb je dus vaker maar minder in de fles. Even uitvogelen dus. Ik vraag toch even waarom je niet aan de borst kunt voeden? (nieuwsgierig!) Is er zicht op een kans dat dit wel zal gaan? Op zich kan het prima zoals je nu doet: aanvullen met kunstvoeding. Hoe kolf je? Volgens schema met dubbelzijdig electrische huurkolf? Zeker wanneer je kindje nog zo jong is heb je een goede kolf nodig om zeker te zijn dat je voldoende opbouwt om lang borstvoeding te kunnen geven. Ik zou kolven volgens het volgende schema: korte massage (30 sec.) van de borst dan 7 min. kolven. (beide kanten tegelijk dus) korte massage dan 5 min. kolven korte massage en nog eens 3 tot 5 min. kolven. Doordat je kolven en masseren afwisselt geef je meerdere keren per voeding (kolfsessie) het signaal dat er meer melk mag komen. Doordat je masseert heb je veel contact met je handen aan je borst: hierdoor krijg je wat vettere melk: kan je kindje goed gebruiken! Veel succes, zoek even contact met een lactatiekundige in de buurt om een goed plan te maken met jullie: daar kun je het langst mee voort! Groet, Heidi