Hoi, hopelijk kunnen jullie mij helpen voordat ik maandag onze lactatiekundige bel. Ons zoontje heeft een paar dagen bij mij gedronken, helaas bijt hij keihard. De kraamhulp had hier ook geen oplossing voor, verschillende houdingen geprobeerd maar niets hielp. Bij vrijwel elke voeding beet hij zo hard dat ik er een bloedende tepel /kloof aan overhield. Op dag 4 hebben wij dus een dubbele elektrische kolf gekocht, zodat ik toch BV kon blijven geven, maar dan afgekolfd. Dit is een tijdje perfect gegaan, ik zat op 70 per kant. Nu sinds anderhalve dag heb ik ontzettende pijn bij het kolven aan de rechterkant, er komt nog maar 10-20 uit per voeding. En links loopt het ook steeds verder terug, ik krijg er nu nog maar 40 uit.. Ik kolf nu om de anderhalf a twee uur maar het werkt niet, ik heb ons zoontje ook weer aangelegd, maar toen begon het bijten gelijk weer waardoor het nog meer pijn deed. De keer daarna kolfde ik ook alleen bloed af. Ik heb nu een aantal keiharde rode plekken in mijn rechterborst en kolven is een ware hel aan die kant. Wat zou ik kunnen doen om het weer 'normaal' te krijgen? Of is het gedoemd te mislukken en kan ik beter volledig op flesvoeding overstappen? Ons zoontje krijgt nu nog maar bij 1 vd 3 voedingen BV... Ik wil graag dat het lukt maar niet tegen elke prijs... Graag tips!
Hallo Larissa, Ik denk dat het inderdaad goed is dat er een lactatiekundige meekijkt. Kaakklemmen kan vele oorzaken hebben, het kan te maken hebben met spanning in het lijfje van je kindje, overreagerende reflexen of gewoon te weinig steun ervaren. Het is belangrijk dat iemand met kennis en kunde meekijkt precies op welk moment het gebeurt en waarom. Mijn tip zou zijn probeer biologic nursing en laat je kindje goed nakijken op spanning in zijn lichaampje en hoe de reflexen werken. Heel veel succes! Goed dat je bent gaan kolven en verder kijkt! Je kindje heeft veel aan jouw voeding!
ps het kolven kun je ook met de lactatiekundige bespreken: met een schema kom je vaak in een paar dagen op ruimere hoeveelheden!