Combinatie borstvoeding en kunstvoeding: huilerige baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Aylen, 15 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aylen

Aylen Niet meer actief

Mijn zoon is nu bijna 7 weken, maar 5 weken te vroeg geboren. Vanwege complicaties met de borstvoeding krijgt hij nu een combinatie van borstvoeding en kunstvoeding via de fles.

Overdag krijgt hij afgekolfde melk, het lukt mij om dagelijks tussen de 550 en 600 cc te kolven. Dit is voor hem alleen niet genoeg, hij komt elke 2 a 3 uur voor voeding. Dus 's nachts krijgt hij 2 a 3 flessen nutrilon van 135 cc. Deze drinkt hij meestal helemaal leeg. Borstvoeding bied ik meestal 120 cc per keer aan, maar daar neemt hij niet altijd alles van.

Hij groeit goed en plast en poept ook goed, maar hij slaapt helemaal niet door en huilt veel. Soms zijn krampjes, soms heeft hij reflux en slikt dat weer door. Ik heb het idee dat hij veel te veel voeding binnen krijgt voor zijn gewicht: 4,6 kilo. Ik rekende uit dat het ongeveer 650 cc per dag moet zijn, maar de laatste dagen had hij een ruime liter op. Ik wil hem wel minder geven, maar hij wordt gewoon elke 2 a 3 uur wakker en zuigt op zijn handje, zit te smakken en blijft huilen totdat hij weer eten krijgt. Ook 's nachts komt hij om de 3 uur, het begint ons echt op te breken... Vooral omdat hij daarna ook niet meteen slaapt. Hij slaapt stukjes van 30 minuten tot 2 uur maximaal.

Wat kan ik doen? Hij lijkt onverzadigbaar en voelt zich volgens mij helemaal niet lekker :(

2. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ps: zojuist gewogen en hij is nu 4930 gram. Ruim drie ons aangekomen in drie dagen dus...

3. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Hij krijgt inderdaad meer dan voldoende melk.
    Aan kunstvoeding zit een maximum per dag, echter aan moedermelk niet. Hij mag zoveel moedermelk drinken als hij wilt.

De onrust en krampjes kunnen door de combinatie komen. Kunstvoeding is zwaarder te verteren en zorgt vaak voor krampjes.
    Probeer zoveel mogelijk moedermelk te geven, dit is lichter verteerbaar en kan de kans op krampjes verminderen.

Goed om te vermelden is dat alle kindjes tot ongeveer 3 maanden last hebben van darmkrampjes. Daarna zakt dat meestal weg.

Je kan hem op zijn buik dragen, over zijn buikje wrijven met de klok mee, iets warms op zijn buikje leggen.

Dat hij nog elke 3 uur wat wilt drinken is normaal drinkgedrag bij deze leeftijd. Een echt dag-nacht ritme komt meestal pas rond de 3 maanden en dan gaan ze over het algemeen ook langer slapen.
    (Ik weet het is niet het antwoord wat je wilt lezen)

Is het misschien een idee om een afspraak te maken met een lactatiekundige bij jou thuis om te kijken of je evt. kan toewerken naar voeden aan de borst en/of je productie te verhogen waardoor je geen kunstvoeding hoeft bij te geven?

Groetjes Saskia

4. Aylen

Aylen Niet meer actief

Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie. Ik heb er al een heel aantal consulten met lactatiekundigen op zitten en borstvoeding geven is helaas geen optie. De productie verder opvoeren ook niet (ik heb al heel veel moeite moeten doen om de productie zo hoog te krijgen als hij nu is).

Ik wil de combinatie nu zo optimaal mogelijk krijgen voor mijn zoon. Eerst vermengde ik kunstvoeding en borstvoeding met elkaar en gaf dus een mix. Maar nu geef ik kunstvoeding alleen nog maar 's nachts omdat ik dacht dat het wat zwaarder op de maag lag en hij er dus wat langer op door kon slapen. Is dat aan te raden in mijn situatie of is het toch beter om de mix te blijven geven?

Op de verpakking van Nutrilon staat trouwens dat kindjes van 4,5 kilo het zouden kunnen doen met 5 (grote) voedingen per dag. Hoe komt het dat dat verschil met kunstvoeding en borstvoeding zo groot is?

5. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi

Het verschil komt door de verteerbaarheid van borstvoeding en kunstvoeding. borstvoeding is lichter verteerbaar en daardoor is het maagje sneller leeg.

Mix of apart maakt niet zoveel uit. Doe daarin wat je zelf prettig vind. Ook op kunstvoeding slapen niet alle kindjes door.

Misschien is het wel een optie om iets voor de darmkrampjes te geven. Infacol, Sinababy of ABC-Dophilus.

Succes.

Groetjes Saskia

6. Aylen

Aylen Niet meer actief

Dankje!

Deel Deze Pagina