Mijn bv loopt niet super. Ik vermoed dat mijn mannetje wel genoeg krijgt, maar het houdt niet over. Ik heb zelfs het idee dat hij weer wat te weinig aankomt. Ik vind zijn borstkas weer magerder. Het blijft lastig, hij heeft wel bin elke voeding een plasluier en hij is heel tevreden, maar hij klaagt gewoon niet snel. Hij is eigenlijk iets te makkelijk. (Je kunt maar iets te klagen hebben ) .. Volgende week is hij 4 maanden. Het cb gaat dus volgende week beginnen over bijvoeding. Ik twijfel daar nogal over. De oudste kreeg met ruim 4 maanden weleens wat hapjes, maar die leek er meer aan toe. Die reageerde op ons eten, hapte zelf met een maand of 5 uit mijn peer. Deze jongeman lijkt geen interesse te hebben in eten. Dus daarmee vind ik hem er niet klaar voor. De WHO raadt bijvoeding onder de 6 maanden sowieso af, dus dat is ook een overweging. Dat wist ik bij de oudste niet, anders had ik waarschijnlijk langer gewacht. Na 6 maanden zijn we gaan rapleyen en dat wilde ik nu ook doen, dus ook dan is het beter te wachten. Maar, in relatie tot voldoende voeding: is het dan beter om te wachten en desnoods wat kv bij te geven of kunnen we aan zijn behoefte voldoen met bv en een beetje bijvoeding? Ik weet eigenlijk niet wat het beste is. Ook mbt het voldoende houden van mijn productie. Wat zijn jullie ervaringen? En raden jullie me aan?
Loopt je bv nu net niet lekker, of al langer? Als het pas sinds kort is, kan het zijn dat je in de beruchte 4-maanden-dip zit. Kun je uit komen door zoveel mogelijk aan te leggen, goed eten, drinken en rusten (wat me wel lastig lijkt met 2 kids...) Ben je al eens extra naar het weeguurtje geweest, en heb je het gewicht op de borstvoedingscurve uitgezet? Tevreden zijn en voldoende plasluiers zijn natuurlijk wel belangrijk. Ik zou eerst proberen of je met veel aanleggen je productie wat hoger kunt krijgen. Mocht dat niet lukken, dan lijkt mij kv geven een betere optie dan groente/fruit, want daar groeien ze de eerste tijd toch nauwelijks op, zeker niet in de mini-hoeveelheden die zo'n kleintje naar binnen werkt (zeker als hij er volgens jou toch nog niet aan toe is). Bovendien: waar vaste voeding zit, kan geen melk zitten, dus krijgt hij dan waarschijnlijk nog minder melk binnen. Eerst nog even groeien op melk tot hij er aan toe is om vast voedsel te gaan eten en dan met 6 maanden (of wanneer hij er wel aan toe is) lekker gaan Rapleyen.
de voeding loopt al sinds bijna 2 maanden lastig. Met extra compressie, kolven na elke voeding, neusspray, fenegriek, lactatiekundige en vaak aanleggen is het redelijk, maar hij blijft elke keer het minimum aankomen. Op de curve van borstvoeding.com volgt hij nu wel redelijk de curve, maar wel onder gemiddeld terwijl hij bovengemiddeld lang is. Ik ben op zich gewend aan smalle kindjes, de oudste was bovengemiddeld lang en gemiddeld zwaar, maar deze is wel een lichtgewicht. We hebben een tijd elke woensdag gewogen, maar ik wilde het ook geen obsessie maken. Het blijft echter moeilijk om los te laten, juist omdat hij niet klaagt. Ik neig ook naar alleen bv, mijn man is ontzettend tegen kv geworden sinds hij de ingrediëntenlijst heeft gelezen, maar wat betreft groente/fruit weten we niet helemaal wat wijsheid is.
Hmm, bijvoeding is in het begin zo minimaal en wordt ook maar minimaal opgenomen, dat het kan dat hij er niet meer van gaat aankomen dan op alleen bv. Daarnaast zal hij waarschijnlijk wat minder bv drinken omdat bijvoeding natuurlijk wel vult. Zolang hij wel aan blijft komen, zou ik het dus tot 6mnd bij uitsluitend bv houden. Als hij niet goed aankomt (zie ook WHO-groeicurves voor borstgevoede kindjes), zou ik verder kijken (dus misschien toch kv? maar zou wel bij een lactatiekundige te rade gaan).
Laat de lijntjes los, in die zin dat hij gewoon de zijne volgt. En dat hij niet zo zwaar is, dat is dan wellicht zijn bouw. Een baby die honger heeft die hoor je wel. Hij plast, hij is tevreden. Als je hem blijft volgen dan krijgt hij genoeg en kunje met 6 maanden gaan bijvoeden. Voor die tijd mag het ook geen melk gaan vervangen. Juist als mijn productie al zo hard werken is zou ik geen risico met bijvoeding gaan nemen, zeker met de 4-maanden dip die wellicht nog voor je ligt.