Begin van het einde?! :(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door frannie82, 26 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Heb al meerdere topics lopen maar het wil gewoon niet lukken met het toenemen van de borstvoeding. Ik blijf nu hangen op tussen de 200 en 250. Het gaat nu een probleem worden.

Ze drinkt wel bij mij en haar "record" is 10 ml.

Ze krijgt nu 320 ml voeding verdeeld over 8x in de 24 uur dus ze krijgt er bijvoeding via de sonde bij.

Voorlopig kan ze op deze hoeveelheid blijven qua gewicht is mij verteld.

Vanmiddag had ze om 12u via finger feeding 15 ml gedronken.

Gevolg? was dat ze nu niet wakker te krijgen was en ik haar niet aan de borst kreeg en dus niks gedronken heeft. Alles via de sonde.

De lactatiekundige kwam langs en geeft aan dat zij niet denkt dat ik volledige bv kan geven dat het er niet in zit voor mij.

Ze geeft aan dat mijn dochter nu echt moet gaan leren drinken en vroeg me een fles mee te nemen.

Dit is volgens mij echt het begin van het einde.

Ik heb echt ALLES uit de kast getrokken:

10x kolf ik per dag elke 2 uur en 1 keer in de nacht
    Domperidon ben ik toch mee opgehoogd naar 4 x 20 mg
    Fenegriek helpt niets
    Borstvoedingsthee helpt niets

Ben gisteren begonnen met het kruid Ganega (Motherlove Goat 's Rue) dat effect moet nog blijken.

Ik weet het niet meer ik ben er echt bang voor dat het hier bij zal blijven.

Ik voel me een beetje onder druk gezet nu en met mijn rug tegen de muur. Ik wil het zo graag nog een week proberen!

Natuurlijk wil ik dat ze thuis komt! Ze voldoet aan alle criteria behalve het drinken.

Wat moet ik nu?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    #2 frannie82, 26 jun 2013
    Laatst bewerkt: 26 jun 2013
    Heb net al besloten dat ik geen fles meeneem en dat ik wil dat ze het ook niet met een fles van hun mogen doen tot ik een gesprek met de kinderarts heb gehad. Vreselijk is dit zeg bah wat een rotgevoel. Ik heb het gevoel of al mijn energie, liefde en moeite in een klap weggevaagd wordt.

Kan ik nog iets proberen als een borstvoedingshulpset?

Willen ze niet te snel in het ziekenhuis?
    Vorige week zeiden ze nog dat het tijd nodig had omdat ze pas 34 weken was en ze het nog moet leren.
    Ze is nu net 35 weken...

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wees allereerst heel trots op jezelf dat je zo je best doet haar bv te kunnen geven! En ook trots op haar dat ze het goed doet op jouw mamamelk! Elke ml daarvan is meegenomen zou ik denken..

Ik kan je niet echt advies geven verder, want ben totaal onbekend met prematuren, maar je bent super bezig!

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dank je wel Abri fijn om te horen...

Ik ben bang dat ik bij de 2% hoor waarbij het niet lukt maar aan de andere kant we beginnen net met het aanleggen en ik kolf even veel ook al heeft ze 10cc gedronken dus dan zou je zeggen dat er toch meer moet zijn..

Ik kan het (nog) niet loslaten!

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Het lukt je wel Frannie, maar (nog) niet volledig en zoals je zou willen. Uiteindelijk hoop je natuurlijk dat je productie voldoet aan de vraag en je live alles kan geven, maar voor nu: geef niet op! Kan mij indenken dat het heel frustrerend moet zijn, maar zoals je zelf zegt ze is nog zo klein.

Over de borstvoedingshulpset heb ik wel goede verhalen gehoord: hopelijk komen er nog tips en adviezen voor je!

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik voel nu druk vanuit het zh..
    Ik wil haar best met neussonde meenemen dat is een proef in Apeldoorn en dan geven de ouders zelf bij via de sonde als het nog niet genoeg lukt.

Ben zelf verpleegkundige en nu doen we dat al zelf.
    Het enige is dat ik dan zelf even moet checken of de sonde nog goed zit.
    En dan zullen we een weegschaal moeten huren om haar voor en na de voeding te wegen.

7. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ha Fran, ik zou ook geen fles meenemen zolang je de ka nog niet gesproken hebt. Aangezien je zelf vpk bent, vind ik de met sonde mee naar huis nog helemaal niet slecht. Maar vooral: ik hoop dat je het nog een paar dagen kunt proberen. Ik voelde me net als jij onder druk gezet en ben ook gezwicht. Dat zal bij velen zo gegaan zijn. Maar geen beslissingen hierover tot vrijdag het gesprek met de ka is geweest lijkt me heel redelijk.

8. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Een weegschaal koop je evt voor een paar tientjes. Als het verder zo goed gaat met haar dan zou dit toch moeten kunnen. Moeten ze alleen afwijken van de protocollen en dat vinden ze doorgaans heeeeel moeilijk.

Is ze al van de monitor af dan?

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Sinds gisteren van het ecg en de saturatie ws morgen denk ik.
    Dat doen ze altijd zo werd mij verteld.

Ik lees net op borstvoeding.com dat veel ouders zo gepusht worden; met de fles kunnen ze mee naar huis.

Dan maar hopen dat ze niet toch een fles van hun pakken ik kan dat natuurlijk niet controleren.

Toch jammer dat rooming in daar niet kan als je zelf niet meer opgenomen hoeft te zijn. Dan zou ik haar 's nachts ook aan kunnen leggen. Schijnbaar heeft ze in de nacht altijd wakkere momenten. Rooming in doen ze pas als ze met een paar dagen met ontslag kan.

10. Jasminum

Jasminum Fanatiek lid

16 feb 2011
    1.088
    0
    0
    Hoi Frannie. Allereerst petje af meid! Ik vind dat je het super doet!

Onze dochter is 6 weken te vroeg geboren en ik wou ook erg graag borstvoeding geven. Helaas liet ook bij mij de productie erg traag... We hebben meegedaan met het sondevoedingsproject waardoor ze mee kon naar huis. We werden begeleid door een lk van het ziekenhuis. Wanneer ze de sonde eruit trok, kwam er iemand langs om hem opnieuw te plaatsen. Helaas is het nooit gelukt om volledige bv te geven. We zijn op een gegeven moment overgestapt naar kv. Ik heb zelf die keuze gemaakt, ging er bijna aan onderdoor en zoveel stress kwam de bv ook niet ten goede. Het was de beste keuze die ik heb kunnen maken. Dochter dronk alle flessen leeg, sonde kon eruit, en mama was weer relaxed.

Sterkte meid!

11. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ja, er wordt een hoop gepusht. Bv is vooral in theorie een prioriteit. Ze mogen haar natuurlijk niet een fles geven zonder jouw toestemming. Dan gaan ze tegen alle richtlijnen in. Kom op zeg.

Sterkte. Ik zou volhouden, met de kennis van nu.

12. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    En ja, rooming in zou de norm moeten zijn. Over tien jaar is dat ondenkbaar, dat het ooit niet zo was. Denk ik.

13. 2jees

2jees Niet meer actief

Vraag even hulp aan Zogelukkig via PB! Die had eerst oko veel problemen dacht ik.

(Mag ik dit zeggen @ZG ;))

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Deze verpleegkundige respecteert mijn wens en ze kwam net zelfs vragen of ik wist van powerpumping en had dat voor mij geprint. Ik ga echt vragen of dat zou mogen met sonde. Als dat ook de toekomst is dan wil ik best de eerste zijn! Net dronk ze binnen 10 min 10cc dus het gaat al sneller. En nu is ze in dromenland heeeeel ver weg.

15. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Maar ze doen het wel!
    Toen wij middenin het proberen aan de borst krijgen zaten, kwamen we 's ochtends doodleuk aan om te horen te krijgen dat ze Quinten die nacht een flesje hadden gegeven omdat hij ontroostbaar was :x.

Geef dus écht duidelijk aan dat ze geen fles moeten geven. Hang desnoods een brief op d'r bedje.

Verder geen tips voor je. Alleen heel erg veel bewondering! En wat doet ze het goed zeg :)! Super, de beste start qua voeding heb je sowieso al gegeven. Hopelijk lukt het je uiteindelijk toch om tot een voor jou acceptabele oplossing te komen mbt voeding!
    Jullie doen het zo goed! Moet je trots op zijn. Je bent al zo ver gekomen met je bv :).

Oh, en ik las echt met verbazing dat ze al zoveel uit je borst drinkt zelf. Ze is nog maar zo klein en jong, volgens mij is dat echt bijzonder dat ze dat nu al zo goed doet. Dat ze haar maar mooi nog even de kans willen geven om zich te bewijzen voordat ze de fles er in stoppen!

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ja ze doet het super goed! Daarom wil ik dit nog doorzetten ze is eigenlijk pas net begonnen! Heb weer op borstvoeding.com gelezen en daar staat dat prematuren met 38 weken vaak pas in staat zijn om goed uit de borst te drinken. Had vanavond een erg begripvolle verpleegkundige en ik ben zeer duidelijk geweest; geen fles.

Ik moet er op vertrouwen (erg moeilijk) dat ze dat niet doen.
    Overal hangen die WHO richtlijnen mbt borstvoeding en hun certificaten maar ik zie genoeg om me heen dat beide ziekenhuizen waar ik kom ze toch niet echt verdienen....

Ook lijkt het dat er steeds vaker baby's met sonde en strikte afspraken naar huis mogen. Wegen, kolven etc.
    Dat zou ik erg graag willen ik ben er klaar voor dat ze thuis komt en denk dat ik dat ook zelf wel kan...

Dat ik door ga is omdat ik gewoon niet wil stoppen het voelt niet goed als ik dat doe. En ik ben van plan zo lang mogelijk te geven wat ik kan geven. Morgen begin ik toch maar met clusterkolven terwijl ik dan tussendoor rust.

Wel weer extra energie maar misschien helpt dat ook nog.

Vanavond dronk ze dus in 10 minuten 10cc en ik kolfde nog in totaal 25 cc. Voor mijn doen best aardig.

17. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik wil je echt geen angst aanjagen hoor, maar wij hadden ook met de dagverpleging en de lk afspraken over het niet geven van een fles ;). Maar de nachtverpleging had daar maling aan! Laat het in het dossier zetten, leg een blaadje neer. Spreek desnoods af dat ze jou uit bed bellen, mocht ze ontroostbaar raken 's nachts.
    Trouwens ook echt belachelijk dat je niet kunt blijven slapen! Dat zou verplicht moeten kunnen in elk ziekenhuis.

Q had een eigen kamer (nieuwe vrouw moeder kind centrum in het MMC) en daar mochten de ouders áltijd blijven slapen. 24/7 was je welkom.

Energie kost (cluster)kolven zeker!
    Ik ben een maand geleden gestopt met kolven en heb echt 10x meer energie. Alleen jammer dat Q niet meer doorslaapt sindsdien ;). Ik heb zolang tegen het stoppen/doorgaan aan lopen hikken, omdat m'n productie steeds dipte en ik hem amper omhoog kreeg. Uiteindelijk na een maand clusterkolven zonder verbetering de knoop doorgehakt om te stoppen.

Blijf je wel goed op jezelf letten? Borstvoeding is het beste voor baby's, maar niet als het ten koste gaat van de moeder.

18. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wat knap dat je het zo wil doorzetten meis!! Je doet het echt hartstikke goed!! Is je tsr wel sterk genoeg? Misschien zou je ook nog oxytocine neusspray kunnen gebruiken, helpt mij ook erg goed meestal! Verder goed op je eten en drinken letten. Veel water en thee drinken, volle kwark eten, en veel fruit en dan met name ananas en mango. Hier zit ook oxytocine in....

Sterkte!

19. Sempje

Sempje Niet meer actief

Het klinkt alsof je er alles aan doet! Misschien zorg ik nu voor de sceptische noot in je topic...
    Maar als je productie met al een aantal weken 10 keer per dag kolven niet zodanig toeneemt dat je genoeg voeding voor haar hebt, dan lijkt volledige bv mij moeilijk haalbaar.
    Met een sonde naar huis klinkt met jouw verpleegkundige achtergrond helemaal geen slecht idee! Dan kun je thuis idd wegen en de rest via de sonde geven. Het zou toch heerlijk zijn om je vrouwtje thuis te hebben.
    Succes!!

20. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Volgens mij kun je fulltime kolven niet vergelijken met live borstvoeding. Er zijn genoeg fulltime voeders die slecht kolven. Dus hup, naar huis met de sonde, en het daar gewoon proberen. Lukt het niet, dan niet. Maar dan heeft L tenminste een eerlijke kans gehad. Als ze er nu een fles instoppen niet.

Deel Deze Pagina