Combinatie bv en kv: kv laten vallen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Tillit, 22 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tillit

Tillit Actief lid

26 dec 2013
    144
    1
    18
    Schrijven
    Een dorp
    Dringend advies gevraagd. Ik zal proberen mijn vragen kort samen te vatten.

Situatie: mijn dochtertje is 12 dagen oud. Ongeveer drie dagen na haar geboorte had ze een flinke terugval onder haar geboortegewicht, met 300 gram in één nacht. Ook was er een nacht waarin ze 5 uur lang aan mijn borst bleef drinken. Ze raakte van streek als ik haar eraf haalde. Sindsdien voed ik volgens schema, 7 keer per etmaal om de 3 uur (behalve tijdens de nacht). Ik voed ongeveer 10 minuten per borst en vul de bv aan met een flesje kv. Eén keer per dag kolf ik. Dit gaat goed. Mijn melkproductie is flink vooruit gegaan. Nu 90 cc in een kwartier.

Mijn vragen:

- Kan ik nog terug naar alleen borstvoeding, zo ja, hoe?
    - Vandaag geprobeerd het flesje achterwege te laten. Mijn dochtertje dronk in totaal 40 minuten uit mijn borsten, ze liet uit zichzelf los. Maar na een halfuur had ze weer honger en begon te huilen. Is dit normaal? Misschien is mijn borstmelk niet voedzaam? Ik heb haar daarna toch maar 50 cc kv gegeven. Dat hielp.
    - Hoelang hoor je na 12 dagen bezig te zijn per dag met borstvoeding geven? Is het normaal als het kindje na een halfuur alweer komt?
    - Hoe weet ik of ik mijn kindje niet overvoed met de combinatie bv en kv? Laat ze het merken als ze vol zit?
    En andersom: hoe weet ik of mijn kindje wel genoeg voeding binnenkrijgt als ik haar plotseling alleen nog maar de borst geef?

Ieder advies is welkom.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Ben je inmiddels al verder geholpen? Ik zie nu pas kans je vragen te beantwoorden...:(

In het kort: veel en vaak aan de borst om te stimuleren, beide borsten aan bieden en ook een keer in de nacht voeden of kolven om productie op peil te houden.
    In het begin zal je kindje regelen: dat wil zeggen dat het door sneller weer voor een voeding te komen regelt dat er meer voeding door jou wordt gemaakt. Dat verklaart dat ze soms clustert (in de avond de eerste maanden) en regelt door na een uur weer te komen. Doet ze dit structureel (na een uur weer willen drinken) dan kan het zijn dat ze niet effectief haar voeding tot zich neemt. Dit is iets wat ze goed kan leren, maar daar heb je hulp van een lactatiekundige bij nodig. Informeer bij jou in de buurt naar mogelijkheden. Je vindt lactatiekundigen via borstvoeding.com of nvlborstvoeding.nl

12 dagen (of 15 inmiddels) is niet te laat om naar volledige borstvoeding te gaan. Laat je goed begeleiden en zorg dat je helder krijgt wat je opties zijn. Dan krijg je een plan en begeleiding op maat, dat werkt het beste voor jou en je kindje, en kunnen jullie met een week zelf verder!

Veel succes!

Deel Deze Pagina