Combinatie en NIPT test?

Discussion in 'Zwangerschap' started by PixieDust, Apr 23, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PixieDust

PixieDust Bekend lid

Mar 12, 2019
    537
    493
    63
    Female
    Hoi allemaal.

Ik ben 8 weken zwanger van ons eerste kindje en kom net terug van de verloskundige.
    Zij stelde mij de vraag of ik al heb nagedacht over een combinatietest of NIPT test.
    Iemand hier ervaring mee?

Mocht ik te horen krijgen dat ons kindje een afwijking heeft zal ik het denk ik toch niet over mijn hart verkrijgen om het weg te halen. Plus ik ben bang dat ik mijzelf alleen maar meer onzekerheid en stress geef.

Zijn er ook vrouwen die hier niet voor gekozen hebben? Ik ben benieuwd!;)

2. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

Dec 14, 2017
    17,007
    9,931
    113
    Female
    Postbezorgster
    Wij hebben geen NIPT of combinatietest gedaan, alleen 20 weken guo :)

3. Viviennee

Viviennee VIP lid

Mar 31, 2016
    5,581
    3,734
    113
    Amsterdam
    Volgens mij komt er best wat lijden bij Edwards en Patau kijken, en dood gaan ze sowieso, dat zou je het kind ook niet willen besparen?

Ik vind de kansberekening van de combinatietest iig kut, zou voor de nipt gaan als je 1 van beide wil doen.

4. PixieDust

PixieDust Bekend lid

Mar 12, 2019
    537
    493
    63
    Female
    Tuurlijk zou ik dat mijn kind willen besparen, maar voor wat ik gelezen heb geeft de test geen 100% zekerheid.

Een nicht van mij heeft de combinatietest gedaan, daaruit is gebleken dat het een verdikte nek plooi had. Volgens de verloskundige zou het gehandicapt geboren worden. En toch is ze 4 jaar geleden helemaal gezond geboren.

Daarom wil ik wat ervaringen horen van vrouwen die er wel of niet voor gekozen hebben. Want ik ben bang dat het mij teveel onzekerheid geeft.

5. Lottel

Lottel Fanatiek lid

Jan 3, 2010
    1,188
    116
    63
    brabant
    Ik ga ook alleen voor de nekplooimeting, bij onze 1e hebben we dat ook gedaan(nipt bestond toen nog niet )

Omdat wij een zwaar medisch traject vooraf hebben gehad, zit ik niet op nog meer spanning te wachten. Wil graag 't 2e en 3e trimester wel kunnen genieten van deze zwangerschap. (1e trimester veel last van misselijkheid nml)

Maar dat is voor iedereen persoonlijk, heb je van de vk een folder meegekregen? Ook met de site er in om door te lezen? Lees 't een paar keer door en doe wat goed voelt. ;)

6. Viviennee

Viviennee VIP lid

Mar 31, 2016
    5,581
    3,734
    113
    Amsterdam
    Bij mijn eerste kreeg ik door de combinatietest 1 op 300 op down. Daarom daarna nog naar Belgie geweest voor de nipt. Die was hier nog niet.

Ja, daarom is de combinatietest ook kut. Wij hadden geen enkel risico ofzo, en toch kwam er 1 op 300. En nee, dat is officieel niet verhoogd, maar zo ga ik de zwangerschap niet door natuurlijk. Dus 500 euro armer, maar kind was en is gelukkig gezond.

100% is moeilijk he, maar 't zijn aardige resultaten hoor.

PixieDust likes this.
  7. wolkje1994

wolkje1994 Fanatiek lid

Aug 12, 2013
    4,143
    5,993
    113
    Wij hebben ook niet gekozen voor de nipt en/of combinatie test. Wij wisten allebei zeker het kindje niet weg te laten, mocht er iets goed mis zijn. Wij wachten te twintig weken echo af.

PixieDust likes this.
  8. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Wij gaan wel voor de NIPT met nevenbevindingen. Vanuit daar kijken we verder. Moest ons kindje dermate 'afwijkend' zijn dat het geen kans op leven heeft (bijvoorbeeld bij Edwards en Patau, de NIPT is daar erg betrouwbaar in) dan zouden wij zeker alle opties overwegen. Maar er zit ook zó veel tussen.

Bij de eerste Combinatietest gedaan. Nipt was er toen nog niet. Ten minste, niet zoals nu :).
    Wij hebben al een heel medisch traject achter de rug, dus moest er iets aan de hand zijn, dan willen we het graag weten zodat wij ons optimaal kunnen voorbereiden en weloverwogen keuzes kunnen maken!

Ella1988 and PixieDust like this.
  9. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Maar de nekplooimeting is veel onbetrouwbaarder dan de nipt. Dan zou je toch juist meer spanning krijgen als je voor die eerste kiest?

Wij hebben beide keren voor de nipt gekozen. Bij Patau en Edwards zouden we sowieso afbreken. Bij down zouden we er goed over nadenken maar als we niet zouden afbreken zouden we het heel fijn vinden om het in ieder geval tijdig te weten. Gelukkig hadden we beide keren een goede uitslag!

10. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Wij hebben bij drie kinderen niks getest. Ik vond wachten op uitslagen al de hel en als ik zwanger ben word ik zo’n oervrouw die geen gepruts aan haar lijf wil. Ook zou een kind met down hier hartstikke welkom zijn geweest. Patau en Edwards zijn idd erg maar zo zeldzaam. Dus alleen 20 weken echo gedaan. Ik was 34, 36 en 37 jaar oud trouwens.

11. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,827
    3,623
    113
    Bij de eerste 2 was er nog geen nipt, toen wel een combinatietest laten doen (ik was toen 32 en 35). Ik vind het meevallen met de spanning hoor, je gaat er toch niet vanuit dat er iets is, maar ik ben erg van de duidelijkheid en wil dus gewoon vooraf waar mogelijk weten waar ik aan toe ben, dan heb je ook meer tijd om je voor te bereiden op zaken, mocht dat nodig zijn. Maar de combinatietest geeft inderdaad maar een kansberekening. Bij de derde (39 jaar) nu wel gekozen voor Nipt en het fijne bij de Nipt vind ik dat een goede uitslag vrijwel zeker ook betekent dat de onderzochte afwijkingen niet aanwezig zijn. In die zin biedt de test dus meer zekerheid. Een afwijkende uitslag betekent nader onderzoek. Patau of Edwards zouden hier sowieso reden tot afbreken geweest zijn. Down weet ik niet en heb ik gelukkig niet over na hoeven denken, maar als daar wel reden voor is, dan wil ik dat ook weten. Kop in het zand steken heeft ook geen nut (voor ons).

12. PixieDust

PixieDust Bekend lid

Mar 12, 2019
    537
    493
    63
    Female
    Bedankt voor alle reacties!:)

Gelukkig heb ik nog eventjes de tijd om hier samen met mijn vriend over na te denken.

Ergens ben ik heel slecht in het wachten van uitslagen, maar zeker weten dat er niks ergs aan de hand is, is zeker ook erg fijn. Mocht ik toch een onderzoek laten doen dan kies ik denk ik toch voor NIPT, aangezien hier de meeste positieve reacties over zijn. Ik ben zo iemand die niet zo heel goed om kan gaan met onzekerheid:p

13. ChanelM

ChanelM Actief lid

Dec 14, 2016
    479
    111
    43
    Dit vondt ik ook wel een moeilijke keuze. En kreeg ook maar 1.5 week de tijd om dat te beslissen. Krojg bij 10.3 al de termijnecho. Maar manlief en ik hebben besloten alleen voor de 20 weken echo te gaan. Succes met jullie keuze.

14. MDvD96

MDvD96 Fanatiek lid

Dec 2, 2018
    1,006
    1,510
    113
    Female
    Dit is ook onze eerste zwangerschap en wij hebben besloten de testen niet te doen. Over 2 weken hebben we de 20 weken echo, die vind ik daardoor wel spannender want we weten nog niets. Alle echo’s zijn tot nu toe altijd goed geweest. Een lichamelijke- of verstandelijke beperking zou voor ons geen reden zijn om af te breken. Alleen als er iets zou zijn waardoor het kindje al niet levensvatbaar is of zou zijn geweest.

15. Lottel

Lottel Fanatiek lid

Jan 3, 2010
    1,188
    116
    63
    brabant
    De nipt blijft ook maar een kans berekening hé? Ieder z'n ding, heb de nekplooimeting niet als spannend ervaren. Mijn gevoel zei dat 't goed zat en dat bleek goed. En dat is nu bij deze weer zo. Ik zou veel meer in spanning zitten vanwege zoveel procent kans op en nevenbevindingen enzo.

Maar ieder z'n ding ;)

16. jes12

jes12 Bekend lid

Jan 2, 2014
    888
    91
    28
    Wij hebben bij onze 1e zoon geen combinatie test gedaan omdat ik die kans berekening veelste vaag vond/vind.. als je hoort dat je een kans van 1 op 500 hebt bijvoorbeeld.. tja in mijn ogen kun je echt helemaal niks met die informatie.
    Er is in iedere zwangerschap natuurlijk een kans dat er iets mis is.
    Uiteindelijk bij de 20 weken echo waren er afwijkende dingen te zien die zouden kunnen wijze op een handicap, toen de nipt test gekregen , dat was toen echt nog een relatief nieuw onderzoek in Nederland.
    Ik vond het wachten op de uitslag toen heel spannend maar vooral omdat ik toen we de uitslag kregen al 24 weken zwanger was en de baby dus levensvatbaar.
    Een eventuele keuze om de zwangerschap af te breken was veel moeilijker geweest dan wanneer je er in een vroeger stadium achter komt.
    Gelukkig bleek er niks aan de hand!

Om die rede deze zwangerschap wel de nipt test gedaan met 10 weken, zonder nevenbevindingen.
    Een zwangerschap moeten afbreken is ontzettend zwaar maar mijn mening was wel dan "liever" rond de 12 weken dan al voorbij de 20 weken.
    De nipt test zelf is ook helemaal niet belastend ofzo alleen bloed prikken.. dus kleine moeite denk ik dan.. en de uitslag is naar wat ik altijd begrepen heb 99% betrouwbaar dus dat vind ik best heel hoog.

Ik denk als je van mening bent de zwangerschap hoe dan ook niet te laten afbreken dat een nipt test je iniedergeval wel kan helpen om de juiste voorbereidingen te treffen.

PixieDust and Lottel like this.
  17. Line85

Line85 Bekend lid

Feb 27, 2017
    856
    871
    93
    Female
    Regio Utrecht
    De eerste keer heb ik er niet voor gekozen. Eigenlijk om dezelfde reden als jou. Als het een afwijking had kon ik het toch niet laten weghalen. Helaas is deze zwangerschap geëindigd in een vroeggeboorte. Het kindje is veel te vroeg geboren en overleden. Het kindje was verder gezond maar waarschijnlijk had ik een zwakke baarmoederhals.

Nu bij deze zwangerschap heb ik er wel voor gekozen omdat ik voorbereid wil zijn als het een afwijking heeft. Bij de 20 weken echo zien ze vaak niet dat het down heeft, zei de gynaecoloog. Een zwangerschap zou ik persoonlijk niet afbreken als het kindje een afwijking heeft. Ik kan dat helemaal niet na de vroeggeboorte die ik heb meegemaakt. De uitslag was goed en omdat het nu al een complexe zwangerschap is met kans op vroeggeboorte vond ik het dit keer wel fijn. Maar het was wel een hels dilemma.

Ik weet niet of ik het een volgende keer zou doen. Mocht de uitslag niet goed zijn dan kun je niet genieten van je zwangerschap... en dan heb je heel stom altijd nog die keuze om het af te breken. En wil je die keuze hebben om het weg te laten halen? Als je antwoord nee is dan zou ik de Nipt of combinatietest niet doen.

18. Line85

Line85 Bekend lid

Feb 27, 2017
    856
    871
    93
    Female
    Regio Utrecht
    Bij de Nipt kijken ze naar het DNA van het kindje. Dus kansberekening is misschien niet het juiste woord. Maar je hebt gelijk dat de test niet 100% betrouwbaar is. Bij 1 op 1000 kan de test een verkeerde uitslag geven.

Lottel likes this.
  19. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Wij hebben beiden niet laten doen, bij geen van de drie zwangerschappen. Ik was 25, 28 en 33.
    Waarom? Omdat mijn gevoel dat zei.

We hebben de vorige keer en deze keer wel een 13 weken screeningsecho laten doen ivm aangeboren hartafwijking in de familie. Dit was voor mij een concrete aanleiding om deze extra echo te laten doen. En dan met 20 weken een GUO.
    Mijn gevoel zegt me dat dit genoeg prenatale screening is zo voor ons.

20. Frullie

Frullie Actief lid

Jul 24, 2015
    296
    255
    63
    Wij gaan wel voor de nipt inclusief nevenbevindingen. Het is ons derde kind en ik ben bijna 37. Na de uitslag zien we weer verder. Succes

Share This Page