Combinatie fles- en borstvoeding snel na geboorte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Newmom1986, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Newmom1986

    Newmom1986 Actief lid

    13 jul 2015
    462
    105
    43
    Vrouw
    Hallo dames,

    Bij mijn zoontje werd ik erg depri van het geven van borstvoeding. De vermoedens waren dat ik D-MER had. Hierbij ervaar je enige tijd heftige droevige emoties bij de toeschietreflex waardoor het voeden niet bepaald een blije gebeurtenis werd. Helaas is dit een niet erg bekend fenomeen. Dit in combinatie met mijn toen toch al hormonale stemming heeft me na een paar weken doen besluiten om te stoppen. Helemaal op was ik!!

    Nu komt nr 2 eraan en kan ik het toch niet laten om het weer te gaan proberen! Echter zou ik graag weten of er moeders zijn die vanaf de geboorte of snel hierna al borstvoeding met flesvoeding zijn gaan combineren en hoe dit is verlopen? Ik weet uiteraard dat volledig borstvoeding beter is maar het lijkt me een fijne gedachte dat er eventueel ook een manier is om te combineren en iets ontlast te worden i.p.v. meteen op te geven als ik weer zulke negatieve gevoelens bij het voeden krijg.

    Zijn er dames die hier ervaring mee hebben? En zo ja, hoe reageerde jullie kindje hierop?

    Bedankt alvast voor eventuele ervaringen!
     
  2. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Geen ervaring nog mee, maar wel wat ik ga doen als mijn dochter er is.

    Js beschrijft dat volledig bv beter is, maar dat is een stigma dat wordt gecreerd door een aantal bv moeders. Laat dat svp los. Jij bent jij en jij doet het op jouw manier. Wat bij jou situatie en jouw kindje past. Een medisch kindje krijgt ook niet continu live gevoed. Moeder wisselt daarbij ook.

    Ik heb volledig 10 weken gekolfd en daarvan geleerd hoe flexibel mijn bv eigenlijk is. Je productie blijft prima op peil als je vraag maar voldoende blijft. Ik kon vrij snel kolven voor het slapen 23.30 en dan in de ochtend om 7u weer.
    Ik kon om de 3/4/5u kolven net wat uit kwam. Had ik meer nodig kolfde ik frequenter.

    Zal wel een uitdaging worden met welke voeding live en welke voeding kolven om vervolgens daarna de fles te geven. Maar denk dat je daar snel een weg in vindt.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Hier inderdaad ook gedaan, gewoon omdat ik het makkelijk vond dat ze ook flesvoeding lustte en het soms makkelijker meenemen was. Hier altijd prima op gereageerd, ze dronken het allebei even goed
     
  4. Roderoosjes

    Roderoosjes Fanatiek lid

    13 apr 2012
    1.118
    111
    63
    Hier ook gecombineerd. Mijn dochter was erg groot bij de geboorte en ik had de eerste dagen te weinig borstvoeding voor haar. Dus al snel gaan bijvoeden met KV. Mij is het goed bevallen en ben daar mee door gegaan. Wel het meeste borstvoeding omdat dat daarna goed op gang kwam.
    Ik heb het als positief ervaren omdat mijn dochter al heel snel een flesje gewend was en niet hoefde te wennen aan KV. Een vriendin van mij heeft de eerste 7 maanden alleen maar BV gegeven en haar dochtertje accepteerde de fles niet. Uiteindelijk wel maar dat heeft echt even geduurd.
     
  5. merel80

    merel80 Bekend lid

    3 mei 2009
    812
    39
    28
    Ik denk dat dit heel erg verscheelt per vrouw. Bij de 1 zal de bv snel teruglopen door combinatie met kv, terwijl dit bij de andere wèl werkt. Ik heb bij mijn 3e kindje 1,5 jaar bv gegeven (en gelukkig oordeel ik niet over kv;)) en hij kon ook gewoon moeiteloos uit de fles drinken hoor (gekolfde melk welliswaar). Dus je kunt het altijd proberen met combineren toch?
     
  6. izzy1984

    izzy1984 Actief lid

    29 jun 2015
    296
    78
    28
    Ik ben toen de bv aan de borst niet goed lukte begonnen met kolven en nog in de kraamweek ook begonnen met flesvoeding. Ik gaf om en om en alles dus uit de fles, bv liep wel snel terug maar het gaf mij toch een heel prettig gevoel dat ik haar paar weekjes bv heb kunnen geven. Twijfel nu ook enorm of ik het toch nog een keer ga proberen of niet...
     
  7. Newmom1986

    Newmom1986 Actief lid

    13 jul 2015
    462
    105
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Als je online zoekt vind je er echt weinig over. Maar goed om te lezen dat er dus wel moeders zijn die dit doen en waarbij het ook goed gaat! Mijn productie was vrij goed bij de eerste ook al bracht ik het vrij laat op gang doordat we onverwachts in het ziekenhuis moesten blijven. Inderdaad toen ook meteen flesjes gekregen. Daardoor werd het aanhappen wel een dingetje. Dus hopelijk gaat dat nu beter!
     
  8. Newmom1986

    Newmom1986 Actief lid

    13 jul 2015
    462
    105
    43
    Vrouw
    We zijn bijna even ver! Ik twijfelde ook zeker door het negatieve gevoel maar hoor zo vaak dat het bij een 2e ook heel anders kan gaan dat ik het tóch ga proberen. Leg mezelf verder gelukkig weinig op en kan het loslaten als het echt niet lukt! Doen waar jij je goed bij voelt!
     
  9. Issie

    Issie Actief lid

    16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Hou er wel rekening mee dat er een grote kans is dat je productie dat niet gaat overleven. Dat je vorige zwangerschap genoeg melk had zegt volgens mij weinig over een nieuwe zwangerschap en een nieuwe baby die ook weer moet leren drinken. Maarja zolang je dat weet is dat natuurlijk ook niet erg.

    Met de nursing agitation heb ik ook ervaring. Ik moet wel zeggen dat het een stuk minder werd naar mate de tijd verstreek. Houd het bij jou echt aan als je kindje aan de borst ligt? Hier vervaagde het gelukkig wel na een paar minuten tijdens elke voeding. Maar heb ook meegemaakt met een groter kind dat het elke seconde van het voeden bleef en dat is echt vreselijk.
     
  10. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Ik heb vanaf het begin gekolfd en kv gegeven. Heb dit vier weken volgehouden. Niet omdat de productie weinig was, want die was prima . Maar ik vond het kolfen vermoeiend. Ik had nog voor 2 weken in de vriezer , dus uiteindelijk (maar) 6 weken bv gehad.
    Toen de productie na een paar dagen goed op gang was, gaf ik overdag bv via de fles en de avondfles/ nachtfles kv

    Dit ging hier prima
     
  11. Newmom1986

    Newmom1986 Actief lid

    13 jul 2015
    462
    105
    43
    Vrouw
    Ja ik weet dat mijn productie eronder kan lijden.. en uiteraard is het zoeken naar de juiste balans!

    Ik vind het moeilijk om te zeggen of ik nou alleen D-MER had of ook een lichte depressie. Het lukte me dus niet om de negatieve gedachten uit mijn hoofd te krijgen nadat deze tijdens het voeden omhoog kwamen. Maar ik denk dat de hele situatie me toen gewoon overvallen heeft. Ik ben er hard mee bezig om dat nu te voorkomen! :) Al zal ik het niet helemaal in de hand hebben qua hormonen ben ik bang haha!
     
  12. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ik wil je niet ontmoedigen maar ik ben na 10 weken bij de eerste gaan afbouwen omdat ik kolven op mijn werk niet zag zitten. Wilde wel heel graag ochtend, avond en 1 nachtvoeding blijven geven maar bij mij liep de productie heel snel terug toen ik eenmaal 1 fles had afgebouwd. Zoals hierboven al aangegeven denk ik ook dat het per persoon en per baby heel verschillend is.
     
  13. Mikkie32

    Mikkie32 Bekend lid

    18 okt 2016
    804
    62
    28
    Ik ben hier ook benieuwd naar.. zodra jullie de fles geven is dat dus wel met gekolfde voeding?
    Ik neem trouwens aan dat jullie met kv kolf voeding bedoelen?
     
  14. jomay

    jomay Bekend lid

    5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Geen ervaring met de combi, althans pas later toen ik ging werken maar toen liep productie ook snel terug, uberhaupt door het gaan werken en kolven al. maar jouw post vind ik wel heel interessant, ik kan me nl ineens herinneren dat borstvoeding geven bij mij ook een onprettig beetje depri, soms ook misselijk, gevoel gaf. Helemaal niet dat gelukzalige waar anderen het altijd over hadden. Niet erg genoeg om er mee te stoppen blijkbaar, heb bij beide kinderen tot ong 5 maanden borstvoeding gegeven. Heb het gevoel ook een beetje genegeerd, misschien werd het ook minder na verloop v tijd. En niet zo ernstig als bij jou. Bij de eerste was er sowieso de eerste maanden geen roze wolk.
    Ik wil wel nu in een vroeg stadium al beginnen met combi afgekolfde melk uit fles en borstvoeding maar dat is wat anders en ook met andere reden, nl omdat het anders tegen de tijd dat ik weer ga werken heel moeilijk wordt het kind aan de fles te laten wennen.
    Ga t eens opzoeken dat D-Mer
     
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ik zie dat ik schreef '1 fles had afgebouwd' in mijn stukje maar ik bedoel 1 voeding afgebouwd en vervangen door kunst voeding. KV = kunstvoeding. Ik heb nooit gekolfde melk in een fles gegeven omdat ik dat hele kolven niet relaxed vond. Het was altijd weinig en had altijd het idee dat mijn zoon de voeding na het kolven niet genoeg melk meer kreeg. Alleen borstvoeding ging wel prima.
     
  16. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Op t moment dat ik kv ging ging geven was het gedaan met mijn productie helaas.
    Zelfs toen ik dat pas met 9 maanden deed.

    Ik ga borst en kv niet combineren maar wel live voeden en flesje geven.
    Dat heb ik de vorige keer ook gedaan, merkte toen trouwens ook dat de productie drastische daalde maar dat was nog te doen.

    Ik denk dat t een kwestie van kijken en ook een beetje gokken is... een LK zou t ieder geval niet direct adviseren om het meteen de adviseren. Ergens snap ik dat wel want je borsten krijgen dan natuurlijk geen signaal van 'maak melk' haha of je moet kv geven en op dat moment ook gaan kokven, maar dat lijkt me helemaal een lang werkje.
     
  17. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Er zijn een tal van medische kinderen, waarbij deze een aantal weken na de geboorte in het zkh ligt. De moeder kolft voornamelijk en het live voeden wordt dan opgebouwd. Het zal wisselen per situatie, maar in principe loopt je voeding niet terug als je blijft vragen afgewisseld live en kolven.
    Bij sommige moeders gaat kolven wel een stuk moeizamer. Hier ging het de eerste 10 dagen ook moeizaam. Gelukkig had mijn dochter niks nodig, maar toen het op eenmaal op gang was, zelfs na een borstontsteking, bleef mijn productie op peil met vraag en aanbod.
    Natuurlijk ben ik de ene niet, maar kan prima flexibel verlopen als je zelf flexibel bent.
     
  18. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Het probleem met de combi komt met name op het moment dat de aanmaak van bv van hormoongestuurd over gaat naar vraag gestuurd. Even uit m'n hoofd, dacht dat dit tussen de 10 en 16 wk gebeurd. Juist ook in die periode is het belangrijk om aanbod en vraag goed op elkaar af te stemmen. Of dit gebeurd met een kolf of baby zelf maakt dat niet altijd heel veel uit ( al merken veel moeders wel moeilijkheden bij alleen kolven) als er maar voldoende vraag blijft bestaan. Huid op huid contact is hierin ook heel erg belangrijk.

    Ik zou voor jezelf bedenken wat je wil. Ga er niet al teveel 'wat als' plannen op loslaten. Wil je toch graag bv proberen, dan zou ik eerst eens kijken hoe het gaat met alleen bv. Misschien gaat het deze keer juist heel goed! Juist omdat je weet wat je te wachten staat. Een eerste kindje is zo'n 'cultuurschok'!

    Als het niet gaat met bv, en je vind het zelf geen probleem om kV te geven dan zou ik misschien niet eens heel ingewikkeld gaan doen. Met kV worden ze ook groot.
    Daarnaast worden de voordelen van bv wel vaak enorm onderschat, en weggeschoven als 'bv maffia' praktijken. Wat onzin is, maar goed dat is een andere discussie ;). Wel goed om in je achterhoofd te houden denk ik.
    En, na een paar maanden voeden wordt het zoveel makkelijker :). Vanaf een maand of 5-6 is het peanuts! En geen gedoe met flesjes en voeding mee als je ergens heen gaat.
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik heb zeer goede ervaringen met de combinatie borst- en flesvoeding! Meerdere malen gedaan en dat lukt bij mij heel erg goed. Ook de combinatie met werken is ideaal. Ik hoef niet te kolven maar kon het precies een werkdag volhouden (9 uur incl. reistijd). Doordat ik fles en borst kon combineren kon ik langdurig borstvoeding blijven geven. Bijna een jaar!! Daar heeft een kind ook voordeel bij (zowel qua gezondheid als qua gemak).

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet direct na de geboorte ben begonnen. Na ongeveer 2 maanden. Toen was de productie dus al wel op gang. En heb ik het langzaam iets afgebouwd.
     
  20. XmoonlightX

    XmoonlightX Niet meer actief

    Nee kv is kunstvoeding :D
     

Deel Deze Pagina