bv/kolf vraagjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by adamas, Jul 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adamas

adamas Lid

Aug 9, 2010
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochter is inmiddels bijna drie maanden oud en over 2 weken ga ik weer beginnen met werken.

Op dit moment drinkt mijn dochter nog vaak; meestal om de twee uur. 's avonds drinkt ze nog vaker. Ze drinkt altijd maar 1 borst. Ze slaapt wel door; de laatste voeding is meestal rond half 10 en dan slaapt ze vaak door tot half zes morgens.

Mijn vragen: Is het gewoon dat ze nog zo vaak drinkt overdag en 's avonds nog clustert? Ik dacht dat dat rond drie maanden wel wat minder zou worden (het maakt het lastig om 's avonds eens iets te gaan doen, zoals sporten). En haar buikje voelt 's avonds dan vaak al behoorlijk groot en rond van alle melk, maar ze wil dan nog meer drinken.

Mijn tweede vraag gaat over kolven. Bij mijn eerste kindje kolfde ik altijd met de voedingen mee. Maar omdat mijn dochtertje nog zo vaak drinkt, zou dat betekenen dat ik straks vier keer op een dag moet kolven en dat is wel vaak. Kan ik ook dubbelzijdig kolven en minder vaak (bijvoorbeeld drie keer ipv vier) zodat ik minder tijd kwijt ben met kolven?

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat heerlijk om te lezen dat je kindje het zo goed doet, en ook al best goed slaapt!
    Ik snap dat je nu wat onrustig wordt ten aanzien van het drinkgedrag. Op zich is het niet ongewoon. Het kan wel onhandig zijn.
    Je kunt prima proberen om in 3 keer te kolven. Je koppelt je voedingsmomenten dan los van het kolven. Verdeel de momenten goed over je dag.

Dubbelzijdig kolven gaat vaak sneller (en houdt je productie beter in stand) dan enkelzijdig kolven.
    Een handig schema kan zijn: korte massage van de borst (20 sec.) dan kolf aan: 7 min. even uit en weer kort masseren, nog eens 5 minuten en dan nog eens massage en 3-5 min. kolven.
    Wanneer het makkelijk gaat, kun je over naar 2 x 7 minuten aan beide borsten tegelijk.

Je hebt nog 2 weken, probeer het gewoon een paar keer uit. Dat je kindje haar voeding in meerder keren bij elkaar clustert, kan ook betekenen dat ze per keer minder in haar flesje nodig heeft. Kijk of je hier inzicht in kunt krijgen.

Handige tip: schrijf voor je zelf een werkdag uit: zo krijg je zicht en grip op de situatie!

Succes!
    Heidi

Share This Page