kolf aanschaffen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by fluitekruid, Feb 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi heidi,

Ik zit een beetje in dubio of ik nu wel of niet een borstkolf moet aanschaffen op dit moment. Ik wil echt heel graag borstvoeding geven als de kleine geboren is. Dit is er aan de hand:
    De vorige keer kreeg ik twee dagen voor de bevalling borstontsteking.
    Tijdens de bevalling heb ik mijn stuitje gekeusd (vacuum omdat het niet paste) waardoor ik verschrikkelijk veel pijn heb gehad en niet in staat was om te zitten de eerste maanden. Ik kon alleen maar liggend op mijn zij voeden.
    Deze twee dingen hebben er denk ik voor gezorgd dat mijn productie te laag was. Ik heb echt alles gedaan om genoeg voeding te produceren. Tepelhoedjes, neusspray, lactatiekundige aan huis, na elke voeding nakolven. Ik was gemiddeld 10 uur per dag bezig met live voeden of kolven en nog ging mijn productie niet omhoog.
    Na vijf weken begon de kleine af te vallen en zijn we gaan bijvoeden.
    Dit keer ga ik over 1, 5 week met een keizersnee bevallen ivm de stuitproblemen. Het voordeel is dat ik veel minder pijn zal hebben en waarschijnlijk dit keer wel in staat zal zijn om verschillende houdingen aan te nemen voor de borstvoeding. Het nadeel is dat de borstvoeding na een keizersnee vaak wat moeilijker op gang komt.
    Het gekke aan dit hele verhaal is dat ik nadat ik ben gestopt met de borstvoeding zo'n 4 jaar geleden nog steeds druppeltjes melk produceer als ik aan mijn tepels frutsel.
    Nu heb ik van het ziekenhuis het advies gekregen om alvast een klein beetje mijn borsten te stimuleren zodat de kans op een goede borstvoedingsstart groter is.
    Nu zat ik vanmorgen met mijn avent kolf voorzichtig mijn borsten te stimuleren en heb ik 0, 5 ml gelig vocht opgevangen. Helaas kwam ik er ook achter dat de kolf niet meer helemaal goed is omdat er melk in het motorgedeelte komt. Ik kan dus helaas de spuitjes die ik van het ziekenhuis heb gekregen om eventuele melk in op te slaan niet gebruiken omdat het niet gegarandeerd schoon is.
    Nu wilde ik zowiezo een andere kolf aanschaffen deze zwangerschap omdat ik met de avent mijn borsten volgens mij nooit helemaal goed leeg kreeg. Ik heb mijn oog laten vallen op de ardo calypso, de dubbele.
    Is het in mijn geval verstandig om deze alvast voor de bevalling aan te schaffen? Zou ik er een borstontsteking mee kunnen voorkomen door vanaf nu bijv. 2 maal daags 10 minuutjes zachtjes te kolven? Kan het helpen met een goede start na de keizersnee?
    Ik weet dat het doorgaans afgeraden wordt om voor de bevalling al een kolf aan te schaffen, maar als het voor mij voordelen zou hebben dan heb ik er het geld graag voor over.

Groetjes inge

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Spannende dagen als je bijna gaat bevallen!

Dat je een borstontsteking kreeg al voor je bevallen was komt niet zo heel vaak voor. De kans dat dit zich weer voordoet is ook erg klein. Ik zou er van uitgaan dat dat niet weer gebeurt, zeker omdat je het zo goed in de gaten houdt. nu.

Dat je gelig vocht (colostrum) al kunt stimuleren is een goed teken! Je kunt prima dit met de hand stimuleren en dan met het spuitje opzuigen. Kijk of je de druppeltjes die je eruit kunt kolven met de hand in een eierdopje of klein dingetje kunt verzamelen en trek ze dan op met het spuitje. Het spuitje kan vervolgens in een ijsblokzakje (zon' zipperbag) in de vriezer tot je naar het ziekenhuis gaat. Wanneer je 2 a 3 zakjes hebt liggen kun je van start.

Je zet de afgekolfde melk in wanneer je kindje niet aan de borst kon of jij niet in staat was je kindje bij je te houden. Altijd eerst aan de borst: snuffen en likken is ook al goed voor een eerste kennismaking :) Wanneer je kindje niet echt drinkt nog, kun je een spuitje geven. En dan zelf weer met de hand stimuleren. De eerste 2-3 dagen stimuleer je dan met de hand, vanaf dag drie start je met kolven met een huurkolf (dit heeft alles te maken met motorcapaciteit: deze heb je nodig voor goed op gang brengen en instellen van je productie) Je combineert afkolven met nakolven met de hand (laatste beetjes stimuleren) om sneller tot productie te komen.
    Wanneer productie goed is ingesteld (na zeg een week) kun je uitgaan van alle voedingen aan de borst en koop je een eigen kolf of kies je een kolf die geschikt is voor alle voedingen afkolven.

Heel veel succes en vooral je kindje bij je en met de hand signaal geven aan je lichaam als je kindje dat nog niet goed doet. Dan komt het helemaal goed met jullie!

Mooie keizersnede-bevalling toegewenst: ik hoop dat je goed op deze ervaring terug kunt kijken straks!

3. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi heidi,

Ik ben inmiddels bevallen en de borstvoeding loopt als een tierelier! Ik heb dit keer zoveel voeding dat hij bij de meeste voedingen genoeg heeft aan een borst, hij trekt letterlijk zijn neus op voor de tweede borst op het moment. Ik had dit echt nooit verwacht! Ik heb inmiddels een ardo calypso dubbele kolf gekocht omdat mijn borsten zo onder spanning staan dat de kleine niet goed kan aanhappen. Nu kolf ik eerst de spanning eraf als het nodig is voor het voeden want door het foute aanhappen in het begin zijn mijn tepels beschadigd geraakt helaas.
    Ik heb verder niet echt een vraag hoor, ik wilde je alleen even laten weten dat het super gaat met de borstvoeding!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn om te horen!
    Tip: je hoeft niet blijvend voor te kolven: je kunt overstappen op eerste toeschieten af laten lopen (stimuleren met de hand of aanleggen en bij toeschieten van de melk (je kindje gaat dan klokken, moet hard werken om het weg te drinken) haal je je kindje van de borst, wacht tot de straaltjes afbuigen, droogt de borst en legt opnieuw aan. je zult zien dat het rustiger gaat.

Het kan zijn dat je kindje straks wel de 2e borst af en aan neemt, dat is oke.

Succes verder±!

Share This Page