Goedemiddag, Mijn dochter zit nu 2 ochtenden (wo en vr) per week op een peuterspeelzaal. Het wegbrengen/ moment dat ik wegga is nooit zo'n succes maar daarna is ze weer supervrolijk en heb je geen omkijken naar haar. In verband met mijn baan moet ik per februari gebruik gaan maken van 1 dag per week kinderdagverblijf. Hier zal ze samen met haar broertje naar toe gaan. Mijn idee was om haar van de psz te halen maar vanmorgen toen ik het haar leidster vertelde, vroeg ze waarom we het niet gaan combineren. Ik vraag me af of dit niet teveel voor haar is, ze is in augustus 2 jaar geworden. Het weekschema zou als volgt zijn: maandag kdv dinsdag thuis woensdagochtend psz - daarna thuis of oma donderdag thuis vrijdagochtend psz - daarna thuis Wat is wijsheid om te doen? En zijn er hier mama's die hun kindje zowel naar een psz als kdv brengen? Alvast bedankt voor het lezen & reageren.
Vanaf januari gaat mijn dochter naar en kdv en psz. Ma-ochtend en woe-ochtend psz. Woe-middag opa/oma en donderdag KDV. Weet nog niet hoe dat zal gaan maar heb er alle vertrouwen in. Mijn dochter is wel 3,5 jaar. Ik denk dat het voor haar met 2 jaar wat veel was geweest. Maar dat ligt ook een beetje aan je kindje
Ja, hier gaat de oudste 2 ochtenden naar de psz en 2 dagen kdv. Psz hebben we ingevoerd omdat ze zich thuis verveelde en ze vindt het heel leuk. De jongste gaat nu 2 dagen naar het kdv en als hij 2 is 2 ochtenden psz en nog maar 1 dag kdv. Dus hier heel tevreden over de combi. Ik vind er ook echt wel verschil in zitten. Psz is al veel schoolser en dat vond ik voor mijn oudste wel heel goed.
Wij doen het ook allebei. Schema van peuter ziet er zo uit: maandag bij oma dinsdag kdv, 's middags tussendoor even naar psz en dan weer terug naar kdv woensdag thuis donderdag thuis vrijdag 's ochtends psz, 's middags thuis Gaat prima. Hij vindt het op dinsdag niet zo heel leuk meer om naar het kdv te gaan, de psz vindt hij leuker, geloof ik. Maar hij heeft op zich weinig problemen met dat het allebei op 1 dag is. We doen dit zo vanaf dat hij 3 jaar is, daarvoor ging alleen 1 dag naar kdv en 1 dag naar oma.
Ik vind het wat veel voor een 2 jarige. Maar kijk goed naar wat je kindje leuk vind. Voor mijn oudste was dit echt te veel en die ging pas vanaf 3 jaar naar de psz.
Jitte (en voorheen Jelle) gaat op maandag en woensdag naar de psz en op donderdag de hele dag naar het kdv. Dus op dinsdag en vrijdag is ze thuis. Voorheen, toen Jelle ook nog naar het kdv en psz ging, gingen ze ipv de donderdag op vrijdag naar het kdv, dat was wel wat beter verdeeld, met telkens een vrije dag ertussen. Ik merkte, vooral in het begin, dat 2 dagen achter elkaar voor Jitte net teveel was. Maar ja, Jelle is op vrijdag vrij van school, dus die dag was gewoon geen optie meer. Maar nu gaat het eigenlijk prima. Ze is eraan gewend en ze vind het heerlijk! Ok, ze is moe op donderdagavond, maar ze is ook pas net van haar middagslaapje af. Overigens is de PSZ hier pas vanaf 2,5 dat scheelt ook wel in wat ze kunnen hebben, denk ik. En we hebben alleen ochtenden, er zijn te weinig kindjes om de middagen ook te vullen.
Ja! Maar pas vanaf 2,5 hier. Gaat prima! Ik ben hier wel gestart met het KDV voordat ze twee werden. Wegbrengen was hier in het begin ook een ramp. Maar na verloop van tijd wenden de kids aan het feit dat ze altijd weer werden opgehaald en dat je daar leuke dingen deed en andere kindjes zag. Hierna was wennen op het psz voor mijn ene mannetje geen gedoe meer en voor mijn andere mannetje (mogelijk syndroom, ontwikkelingsachterstand) ga ik naar een speciale psz één maal per week, met hem mee.
Hmm wij vonden het niet zo nodig. Maar.... Ons kdv deed ook vroegschoolse educatie. Dus voor ons weinig toegevoegde waarde en als ik dan toch thuis was.... Vond ik het wel fijn als ze ook gewoon thuis was. Beetje een gevoelskwestie dus Maar ze ging dan ook 3 dagen naar kdv. Dat scheelt natuurlijk ook nog.
Mijn dochter ging vanaf 2 jaar 2 dagdelen naar het psz. Vanaf 2 jaar en 10 maanden kwamen daar 2 hele dagen kdv bij. voor haar was het heerlijk. Maar het ligt heel erg aan het kind. Jij weet zelf het beste wat zij fijn zal vinden. Maar of het nog te financieren is nu psz onder kdv gaat vallen? Ik las op het inschrijfformulier dat de psz bij ons 9 per uur kost als je onder de wet kinderopvangtoeslag valt.
Onze dochter gaat 1 dag in de week naar een gastouder en 2 keer naar de peuterspeelzaal. De eerste paar weken heb ik wel veel getwijfeld haar bij de gastouder weg te halen omdat ik dacht dat het teveel voor haar zou zijn en vooral verwarrend, maar met een week of 3-4 was ze er aan gewend en nu gaat het prima.
Bij ons is de psz nog gewoon psz. Dus geen vervangende kinderopvang, zeg maar. Ik betaal ongeveer 40 euro per maand aan de organisatie, voor 2 ochtenden per week. Verder betaal ik nog 10 euro per maand extra, voor een "oppashalfuurtje". Dat wil zeggen: de psz begint normaal gesproken om 9.00 en sluit om 11.30. De basisschool begint om 8.25 en sluit om 12.00. Om te voorkomen dat je dus 2x per dag een haf uur moet wachten als je al een kind op de basisschool hebt, hebben ze dat half uurtje ingevoerd. Ik mag Jitte dus al om 8.30 brengen. Om 11.30 haal ik haar op, doe ik wat boodschapjes en ga ik terug om Jelle te halen.
Mij lijkt het geen probleem. Toen ik het topic zag dacht ik 'wat een gekke combinatie' maar je bent natuurlijk met psz begonnen en nu komt er kdv bij. Simone gaat 3 dagen naar een gastouder *en* een ochtend naar de psz sinds ze 2 is. Dat lijkt heel veel maar ze kan het prima hebben. De ochtend psz is op de papadag, we kunnen daar niet een dag gastouder voor inruilen want psz is maar een halve dag dus dat moet op een dag dat we vrij zijn. We hebben hier wel voor gekozen anders is de overgang naar school zo groot, als ze naar een kdv zou gaan hadden we het niet gedaan. Naast al die dingen ga ik ook nog elke vrijdagochtend met haar zwemmen, dus ze is heel weinig thuis haha!