Voorbereiden operatie dochter van drie!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door diddi, 4 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter van drie jaar moet waarschijnlijk geopereerd worden.

Zij heeft eind augustus een ernstig ongeluk gehad, ze is van een balkon bijna vier meter naar beneden gevallen. Dit heeft zij, wonder boven wonder, overleefd en "alleen" maar haar been op vier plekken gebroken.

Nu is het zo dat haar beentje niet goed genezen is en dat haar groeibot niet goed groeit. Zij moet daarom, waarschijnlijk, geopereerd worden.

WIj wachten nu nog een scan af voor de definitieve uitslag.

Hoe kunnen wij haar zo goed mogelijk voorbereiden op een operatie?

Wij hadden al bedacht een boekje aan te schaffen en dat met haar te lezen. Ook heeft ze dokterspullen en een schort en wilde we een rollenspel ermee doen, want dokter spelen vindt ze helemaal het einde. Het ziekenhuis geeft ook nog voorlichting.

Is dit een goede aanpak?

Ze is niet bang aangelegd, dus dat scheelt wel!

Bedankt alvast!

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij hebben onze dochter voorbereid met het boekje Nijntje naar het ziekenhuis.

Werkte prima!

Je kunt ook van het ziekenhuis (hier tenminste) een boekje krijgen om ze voor te bereiden maar weet niet vanaf welke leeftijd dat is, onze dochter was er nog te klein voor

3. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel!
    Titels zijn altijd handig om te weten.
    Ik zal bij het ziekenhuis eens horen ofdat zij boekjes hebben!

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
  5. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    bij onze huisarts lag in de wachtkamer een boekje over een aapje dat naar het ziekenhuis moest... maar ja daar heb je niet zo veel aan natuurlijk... als ik er binnenkort kom zal ik eens kijken hoe het precies heet.

6. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

21 aug 2012
    840
    0
    0
    Op de website van hetsophia kinderziekenhuis staat een filmpje over de narcose enzo. Mijn dochter isvorige week geopereerd. Ik heb dat filmpjeeen paar keer met haar samen gekeken. Daar wordt heel duidelijk uitgelegd wat er gaat gebeuren. Kijk hem wel eerst een keer zelf, dan weet je wat er gebeurt.

Heel veel sterkte ermee!!

7. zustertje

zustertje Niet meer actief

Zo dat is heftig! Schrik van je leven...

Ik zou het met een boekje doen en eerlijk vertellen wat er gaat gebeuren.

8. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Vraag bij de anesthesist om zo'n wegwerpmondkapje wat ze voor de narcose gebruiken. Dan kun je daar thuis al vertrouwd mee raken. Bij de speelgoedwinkel hebben ze ook een groen operatiepak. Is hartstikke leuk om mee te spelen en straks in de OK hebben ze dit ook aan.

Verder zal ze natuurlijk nog wel in bed moeten blijven liggen en dan is misschien een tablet wel erg leuk om mee te spelen in het ziekenhuis.

9. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Misschien mag je van te voren alvast een keer gaan kijken op de afdeling waar ze terecht komt.
    Dit mocht bij mijn dochter ook. Ik vond het heel fijn om haar alvast wat te laten zien en voor haar was het al een beetje bekend toen we de dag van de operatie kwamen.

Toen mijn dochter wakker werd uit de narcose werd ze bijna hysterisch door het infuus in haar hand. Hier had ik haar niet goed genoeg op voorbereid, achteraf gezien.

10. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    er zijn filmpjes te vinden op internet, daarin wordt alles goed uitgelegd en in beeld gebracht. google maar eens iets van Kind en operatie ofzo, kom je veel tegen. Dit heb ik mijn zoon laten zien. Hij was heel rustig bij de narcose en in het ziekenhuis, de pedagogisch medewerker bereid kinderen ook heel goed voor.

11. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor sinterklaas heeft ze een dokterspakje gehad incl kapje! Wisten we niet van te voren!
    Vorige keer heeft ze heel lang stil moeten zitten en toen is er inderdaad een tablet in huis gekomen! Echt een uitkomst geweest, dus die zal inderdaad nu ook weer gebruikt worden!

Dank je wel!

12. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel!

Dit wist ik niet, daar ga ik snel kijken!

13. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo'n kapje is super. Wij 'oefenden' met de oudste met het monstuk van zijn inhalator op zijn beer. Zo van beer bij dokter en moet slapen en dan ook bij hem zelf. Zo'n ding van het ziekenhuis heeft als voordeel dat er een ballon aan zit, spelletje van maken dat ze dat moet opblazen.
    Tip voor op de OK: zelf ook dat kapje op doen en het voor doen. kan gemakkelijk omdat er dan toch nog geen lachgas uit komt (zal je gebeuren: mama plat ipv dochter :D).

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Wij oefenden inderdaad ook met de babyhaler, dat deden we met m niet, die was helemaal in paniek. Maar bij f. Wel gedaan en die vond het geen probleem. Daag mama zei ze ;)
    En idd Nijntje in het ziekenhuis en van het ziekenhuis hadden we ook een boekje gekregen maar hoe het precies zou gaan. We hebben de kids ook maar een beetje geleerd dat het ziekenhuis niet erg is, we kwamen er op een gegeven moment zo vaak, hetzij voor hun allergieën hetzij voor mijn moeder.

Maar joh, wat een schrik! Was ze ergens opgeklommen ofzo? Zo zie je maar dat ongelukken vaak in een klein hoekje zitten...

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.424
    113
    Hier kregen we in het ziekenhuisvoorlichting speciaal voor hem met hoe het ging en een kapje mee naar huis en boekjes over een meisje dat naar het ziekenhuis gaat en geopereerd met goede uitleg en het leuke vond Quinten dat overal ook tekeningen en plaatjes van babetje hingen dus de helemtijd was het kijk mama babtje is er ook :D

16. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze is niet bang voor het ziekenhuis gelukkig, dus dat scheelt al een boel.

Het verhaal zit zo;
    Mijn ouders kregen een nieuwe huurwoning. Daar was een georganiseerde open kijkdag! Mijn vader had nog gebeld of er kinderen meemochten en dat was green probleem. Er waren er inderdaad een boel.
    Mijn dochter en man gaan hand in hand naar het balkon en zij wil op haar knietjes voor het raam gaan kijken (deed ze op vakantie ook steeds), maar daar zat geen raam.
    Op alle plekken zat er een raam, maar daar ((aan de zijkant) net niet. Dat viel totaal niet op. Doordat mijn man haar ligt vast had heeft hij haar van schrik nog een zetje gegeven waardoor zij niet met haar hoofd naar beneden is gevallen! Daar ben ik zo blij mee, anders hadden wij haar nu niet meer gehad!
    De bouw melde ons dat ze dat stukje vergeten waren, ja dat was een foutje!

Heel verhaal met, gelukkig, een goede afloop!

17. Mikatjuh

Mikatjuh Bekend lid

24 feb 2008
    536
    0
    16
    Apothekersassistente
    Dronten
    Pff.. heftig joh! Schrik van je leven!

Toen mijn zoon werd geopereerd kregen we van het ziekenhuis een intake ochtend waarbij alles goed werd uitgelegd dmv knuffels ed. Kindjes mochten zelf van alles uitproberen met de kapjes en spuitjes.

Deel Deze Pagina