Waarom krijgen veel mensen zo'n vroege echo?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Dott, 18 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dott

Dott Lid

12 jul 2012
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben niet jaloers hoor:D
    Maar ik lees steeds over echo's met 6 of 7 weken.
    Ik heb bij alledrie mijn kinderen netjes moeten wachten tot de 10 weken termijn echo.
    Bij een nieuwe verloskundige in de buurt staat op de site:
    gewoonlijk met 12 weken wordt de eerste echo gemaakt.:(
    Een vriendin ook, die een miskraam had, gewoon weer wachten tot 10 weken.

Hoe doen jullie dat ??????????????

2. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    vaak is er helaas:( dan al veel ellende aan vooraf gegaan..

3. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Ik denk idd dat een hoop mensen een vroege echo krijgen omdat er ook een hoop mensen problemen kennen met meerdere miskramen , doodgeboortes en/of afwijkingen aan de baarmoeder en dergelijke .
    Snap dat je lekker vlug wil kijken maar het is ook heerlijk je bij de ,gewone, zwangeren te kunnen voegen ;)
    Ps :ik heb zelf genoeg redenen om vroeg te moeten mogen maar mag me ook pas met 9 weken meldden hoor ;)

Liefs Edith
    Mama van mees*&juultje

4. loetjemegs

10 apr 2012
    86
    0
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de medisch verloskundige..heb hiervoor een miskraam gehad. Hier krijg je bij 7,5- 8 weken eerste echo, vanuit het ziekenhuis. Is best vroeg, maar vind 12 weken ook wel weer erg laat ?

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Als je al onder behandeling bent in het ziekenhuis krijg je een echo bij een week of 8. Dat is redelijk standaard bij de meeste ziekenhuizen. Je kan onder behandeling zijn ivm MMM, maar ook wanneer je bijvoorbeeld bij de internist onder behandeling bent voor bijvoorbeeld diabetes of schildklierproblemen.
    Een eerdere miskraam is niet per se een reden voor een eerdere echo omdat miskramen op zich heel veel voorkomen. Pas wanneer je meerdere miskramen hebt gehad zul je eerder een echo krijgen, maar vaak ben je dan dus ook al in het ziekenhuis geweest voor tests.
    Wanneer je bloedverlies hebt tijdens de eerste weken van de zwangerschap krijg je ook vaak eerder een echo.

De reden om bij voorkeur te wachten tot 10 weken is omdat dan het beste een termijnecho gedaan kan worden en omdat een kloppend hartje dan de meeste zekerheid geeft. Een kloppend hartje met 7 a 8 weken is een goed teken, maar er is nog steeds een redelijk groot risico dat het hartje stopt. Bij 10 weken wordt dit veel minder.

6. xxNienkexx

xxNienkexx Actief lid

6 apr 2011
    256
    0
    0
    bij de verloskundigenpraktijk waar ik loop kon ik na mijn miskraam sowieso met 8 weken al terecht, dat was daar een soort vaste regel. Daarna kreeg je met 10-12 weken weer een termijnecho.

Met ingang van dit jaar hebben zij het allemaal aangepast en krijgt iedereen daar (miskraam of niet) rond de 8 weken een echo met intake en vervolgens weer tussen 10 en 12 weken een termijnecho. Wat ook wel fijn is, is dat ik straks bij 30 en 36 weken ook weer een liggings- en groeiecho krijg. Dat is ook lang niet bij elke vk-praktijk zo.

7. Dott

Dott Lid

12 jul 2012
    60
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat klopt ik was zwanger van een tweeling waarvan er 1 kindje er met 8,5 week helaas mee gestopt is.

Maar ik begrijp nu dat het uit medisch perspectief zo vroeg gedaan wordt....;)

8. marleenmama

marleenmama Actief lid

18 dec 2011
    193
    0
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    In dec heb ik een miskraam gehad. Bij deze zwangerschap vanaf 5,5 t/m 16 weken bloedverlies gehad. meteen bij 5,5 week echo met de kans dat ze nog niets zagen gekukkuge zagen ze toen al t hartje kloppen. Sinds week 8 wekelijks op controle met iedere week echo. Ben wel op controle in t ziekenhuis en door vorige bevalling wordt ik nu zo streng onder controle gehouden.

9. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik krjg ze vroeg in het ziekenhuis wegens fertilitetstraject maar onze VK doet vanaf 2012 ook 7-8 weken en opnieuw rond 11 weken. dat was in 2010 bij mijn dochter nog niet zo. Veel Vk's hebben nu ook betere apparatuur waardoor het ook mogenlijk wordt al zo vroeg uitwendig wat te zien.

10. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    als je hier bij de vk zegt dat je niet weet hoever je precies bent krijg je al een echo.ik heb bij alle 3 de kids al voor de 8 weken een echo gehad.bij de 1 wist ik niet hoever ik was bij de andere wel kreeg met 6 weken een intake en kon gelijk voor 2 weken later een afspraak maken voor een echo.geen idee waarom het zo verschild,ik denk dat de meest vk wachten met echo's om dat het met 12 weken meestal niet meer fout gaat,en eerder is die kans veel groter

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Wees blij dat je niet vroeger een echo krijgt.

Als je zo vroeg een echo krijgt is dat niet iets om leuk over te doen maar bijna altijd vooraf gegaan met een hoop ellende.

Ook bij bepaalde vruchtbaarheidsbehandelingen krijg je vroeg een echo om een bbz uit te sluiten.

12. moederlief

moederlief Actief lid

15 feb 2012
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook altijd een vervroegde echo nu pas met 8 weken wegens durkte normaal al met 6 weken maar het is niet anders!
    Wij zijn ons zoontje verloren met 37 weken zwangerschap door een placentaloslating..... wij hebben de echo,s om de 4 weken dan 3 weken dan 2 weken dan 1 week dan 2 x per week + dat met 38 weken de baby gehaald wordt met inleiding! er is meestal een hele goede reden voor een vervroegde echo!

13. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Omdat ik met de Mirena af en toe wel of geen cyclus had en geen idee had hoe ver ik nou was, bij mij deden ze niet zo moeilijk over gelukkig.

14. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    6 a 7 weken is vaak met een reden.

Had er nu een met 8 weken omdat de assistent van de vk niet kon rekenen.
    Die rekende op een cyclus van 28 dagen terwijl ik die niet had en dus een week minder ver was dan zij zeker weten wist.
    Nou ja het enige voordeel was dat ik met 10 weken nog een echo kreeg omdat ik de eerste keer zo vroeg bij was en ze dan slecht een termijn konden meten.

15. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    #15 cizmo, 19 jul 2012
    Laatst bewerkt: 19 jul 2012
    Een vroege echo hoeft niet altijd door ellende te komen.

Bij de verloskundigenpraktijk waar ik heen ga (Alnatal) mag iedereen die dat wil een vroege echo. Dat is nieuw daar.

Ik ben bij de tweede poging zwanger geraakt en heb dus geen ellende vooraf gehad, maar ik mag vanmiddag dus al voor een 7 weken echo. Stukje service vinden ze het! En ik vind het wel leuk om alvast te spieken!

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier na de eerste miskraam met 7 weken een eerste echo. Na de tweede miskraam met 6 weken al en deze keer dus weer.
    Helaas dus geen fijne reden :(

Bij Thirza de eerste echo met 11 weken gehad, waar ik werd teruggezet naar 8,5 (later weer gecorrigeerd met een week langer).
    De tweede zwangerschap (eerste miskraam) met 12 weken de eerste echo en toen dus ook pas gezien dat het al 4 weken mis was... Dat wilden we niet nog eens, dus vandaar toen de keer erop al vroeg een echo.

17. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik kreeg een echo omdat ik niet wist hoever ik was door onregelmatige cyclus. Bleek met de echo 9 weken te zijn

18. Madelyn

Madelyn Actief lid

1 dec 2011
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een eerste echo gehad met 6 weken, puur omdat ik een onregelmatige cyclus heb en al 3 maanden niet ongesteld was geweest + positieve zw.schap. Ze dachten dat ik veel verder was, maar uiteindelijk bleek ik precies 6 weken zwanger te zijn.
    Daarna heb ik met 9 en 12 weken een echo gehad en daarna elke 2 weken omdat ik onder strenge controle van de gyn sta.

19. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Door al mijn mk mag ik ook vanaf 6 weken langs komen voor een echo en heb tot nu toe bijna elke week een echo gehad.

20. Kiewie

Kiewie Fanatiek lid

10 okt 2011
    1.341
    5
    38
    hihihi hoe doen we dat?
    Nou ik heb mijn eerste echo met 6w5d gehad, de verloskundige dacht dat ik dan rond de 9 weken zou zijn ivm een hele onregelmatige cyclus.. ik had haar al gezegd dat ik waarschijnlijk niet zo ver zou zijn, maar dat vond ze niet erg.

Toen heb ik een afspraak gemaakt voor de 12 weken echo.. en de verloskundige vond het zielig voor ons dat we misschien nog 6 weken moesten wachten, dus mochten we met 9W5D terug komen om nog even naar ons ukje te mogen kijken :) Vervolgens had ik de 12w echo met 11w1d en tijdens de controle met 13w3d mochten we weer even kijken.. dus toen ik 13w was.. had ik al 4 echo's gehad, zonder dat het eigenlijk nodig was :D

het ligt ook heel erg aan de Vk.. ik ga naar een 1 persoonspraktijk en zij is heel makkelijk. :)

Deel Deze Pagina