combinatie test

Discussion in 'Zwangerschap' started by sannnniee, Sep 20, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

Jul 17, 2007
    2,133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    hallo dames,
    ik ben net bij de verloskundige geweest voor eerste intake, en toen werd me gevraagd of ik een combinatie test wilde doen. das bloed prikken en er word een nekplooi meting gedaan. ze kunnen met de uitslag een beetje kijken of het kindje eventueel syndroom van down heeft. maar de uitslag is niet echt zeker, ze kunnen alleen zeggen je kans is 1 op 1000 of 1 op 10.000. wat zouden jullie met zoiets doen? of wat hebben jullie gedaan, en waarom wel of waarom niet? ik denk niet dat ik het doe. ben nog best jong, en er zitten geen ziektes in de familie of zo.
    graag zou ik meer van jullie horen.!

groetjes sandra

2. Samama

Samama Niet meer actief

Ik ben 21 en wij hebben de combi test wel laten doen. Het was gewoon iets wat ik graag wilde weten, ondanks het geen risico leeftijd is. De nekplooi was 1,2 mm en de kans was kleiner dan 1:10.000. Achteraf had ik me dus nergens om druk hoeven te maken maar het is wel fijn om te horen als bevestiging.

3. busybusy

busybusy Fanatiek lid

Feb 17, 2007
    1,543
    0
    0
    wij hebben het ook niet gedaan. Zo'n combinatietest is een kansberekening. Ze kunnen het nooit met 100% zeggen. Wij hebben hier afgesproken dat het kindje sowieso welkom is, dus voor ons had het ook geen meerwaarde.

Succes met je beslissing!

4. babytje

babytje Bekend lid

Jan 9, 2007
    926
    0
    16
    Wij hebben het niet gedaan. naar mijn idee veroorzaakt het een hoop stress al je een vergrote kans hebt. Als het zo is dan is het zo! Er zijn nog vele andere ziekten die je kind kan hebben en wat je van te voren niet kan weten.
    Maar ieder zijn eige keuze!

5. Boontje24

Boontje24 Lid

Aug 15, 2007
    56
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben er heel bewust wel voor gekozen. Ik heb zelf een broertje met het syndroom van down. Voordat ik uberhaupt zwanger was, wist ik al van het bestaan van deze tests af.

Hier bij 8 weken bloed laten prikken en bij 12 weken de echo. Gelukkig had ik geen vergrote kans. Ondanks dat het een kansberekening is, ben ik blij dat ik het gedaan heb.
    Als je een vergrote kans hebt, zijn er vervolgonderzoeken die je kan laten uitvoeren.

Liefs Boontje

6. jenm

jenm Actief lid

Jul 23, 2007
    140
    0
    0
    Apeldoorn
    wij hebben het ook niet gedaan.
    Het komt niet bij ons in de familie voor en de kans was zo verschrikkelijk klein.
    En bovendien als het kindje wel het syndroom van down had/heeft laat je het waarschijnlijk totch niet meer weg halen(ik niet tenminste)

7. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    bij elyesa hebben ze deze ongewild gedaan en daar is een hele hoop drama bij komen kijken.
    ookal was ik 20 en mijn man 22 de kansberekening was 1/14 dus heel erg groot.de gyn had tegen ons gezegd dat als we geen down kindje wilden we het beter nu lieten weghalen maar we hebben toch de vruchtwaterpunctie gedaan en daaruit bleek dat we een kern gezonde jongen kregen.
    dus een hoop drama en een kut gevoel voor niks.

nu we ons 2de kindje verwachten hadden we eerst gezegd we doen geen testen meer.
    maar we hebben toch besloten de nekplooi meting te laten doen en als die goed is zijn we gerust gesteld anders blijf je toch met de angst lopen of het wel gezond zou zijn.

wil ook wel even toevoegen dat toen ze zeiden dat ik een kans van 1/14 had op een kindje met down ik onderzoek heb gedaan en wil daarom even toevoegen dat het syndroom van down niet erfelijk bepaald is maar een fout met de chromosomen of het nu voorkomt of niet in de familie dat maakt helemaal nit uit.

8. Kris80

Kris80 Lid

May 9, 2007
    68
    0
    0
    Ik heb wel een test laten doen. We wilden het eerst niet doen, maar na een goed gesprek met een vriendin hebben we besloten dat we de test toch wilden doen. Gelukkig een goede uitslag: 1:7900

9. rastagirl

rastagirl Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    1,156
    0
    0
    wij hebben het ook gedaan omdat mijn mannetje wel van zijn biertje houd en ik van mijn sigaretten dus hadden we zoiets van we willen wel de kansberekening heben ook al blijft de kans bestaan het was voor ons wel een verademing en ook de echo's daarna(medische redenen) waren zeer geruststellend. en nu is het maar wachten tot ze zich aankondigt.

10. Anique

Anique Niet meer actief

Ik wil de test wel laten doen... ik wil graag gerustgesteld worden.
    Ik weet niet wat ik zou daoen met een verhoogde kans..

11. sab85

sab85 VIP lid

May 24, 2007
    9,434
    0
    0
    ik laat het ook niet doen. ik ben al vrij onzeker over alles en denk dat zoiets je nog onnodig stress geeft, het is maar een kansberekening.als er echt iets mis is zien ze dat met de 20 weken echo ook.

ik kan me wel voorstellen als er erfelijke ziektes in de familie voorkomen dat je het dan wel laat doen.

12. rastagirl

rastagirl Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    1,156
    0
    0
    anique al zou mijn uitslag slecht zijn geweest dan had ik nog voor mijn kindje gekozen tuurlijk denk je van liever niet maar ja na goed nate denken had ik zoiets van als de uitslag slecht is jammer dan het is en blijft mijn kind.

13. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

Aug 26, 2007
    1,684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik wou de combinatietest graag, maar de gyn. vond het niet nodig ivm mijn leeftijd...

14. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hebben het niet gedaan, ik wou het beslist niet.
    stel dat het niet goed is de uitslag (wat toch geen 100% garantie is) dan had ik zo van dan zit ik straks de rest van de zwangerschap in de stress en misschien is er dan als nog niks aan de hand.
    iedereen moet het voor zich zelf weten maar ik heb gelijk gezegt van o nee dat gebeurd niet.

15. Iloon

Iloon Fanatiek lid

May 5, 2007
    2,583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    Wij hebben de combinatietest ook niet gedaan omdat het een kansberekening is en ik ook niet in de risicogroep val

16. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

Jul 17, 2007
    2,133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik zou het niet weten wat ik zou doen als het syndroom van down heeft! ik zeg niet 1 2 3 dat ik het zou houden. ik weet het echt niet.
    ik denk niet dat ik voor de test ga, omdat je kans onder de 30 is minder dan 1 per 1000. dus beetje moeilijk allemaal.
    bedankt voor jullie antwoorden !

groetjes sandra

17. Anique

Anique Niet meer actief

Misschien wel hard.. maar ik weet echt niet zeker of ik het kindje dan zou willen houden. Ik zou het er heel erg moeilijk mee hebben, en ik neig er nu eerder naar om het kindje dan niet te houden.
    Maar ja, daar wil ik echt nog niet over nadenken.. maar ik wil in elk geval wel echt die test doen..

18. Boukje34

Boukje34 Bekend lid

Sep 20, 2006
    654
    0
    0
    Fryslan

Share This Page