Kom net bij de gyn vandaan en uit een kweekje dat er een paar weken terug gemaakt is, blijkt dat ik streptokokken-B bij me draag. Ben er best van geschrokken eerlijk gezegd. Vlgs de gyn hebben veel vrouwen deze bacterie en kan het op zich geen kwaad voor het verloop van de zwangerschap. Heel enkel treden vroegtijdige weeën op. Het heeft geen zin om de bacterie nu al te behandelen, omdat hij niet goed reageerd op antibiotica en steeds weer terug komt. Wel krijg ik tijdens de bevalling een infuus met antibiotica om te voorkomen dat ik m'n kindje besmet. Als ik op internet ga zoeken kom ik allerlei enge dingen tegen Wie o wie kan me meer vertellen, uit eigen ervaring wellicht?
Volgens mij kan het geen kwaad, als je maar die antibiotica krijgt tijdens de bevalling. Volgens mij moet je dan in het ziekenhuis bevallen. Waarom is het bij jou trouwens onderzocht? Volgens mij doen ze het niet standaard (mijn verloskundige in ieder geval niet), alleen als je veel blaasontstekingen hebt bijvoorbeeld. Liefs, Snoopy
Ze hebben bij mij een kweekje gemaakt, omdat er het vermoeden was van een urineweginfectie.. Dat was gelukkig niet zo, maar goed daar kwam wel deze uitslag uit naar voren.. Hopelijk wat meer reacties, want ik zal toch zeker niet de enige zijn? Het schijnt dat 20% van de vrouwen de bacterie bij zich draagt..
Ik denk ook niet dat je de enige bent, maar de meesten weten niet dat ze het hebben en daarbij gaat ook meestal alles goed... Maar ik hoop op wat ervaringsverhalen voor je.
Thnx. Ik moet nu ook niet te panisch gaan worden, maar het klinkt allemaal zo eng vind ik.. Gelukkig gaat het heel vaak goed idd, en ik weet het nu natuurlijk op tijd..
Ik snap je angst heel goed hoor, ik heb het ook wel een beetje, misschien ben ik ook wel drager. Maar de verloskundige zal het wel weten denk ik dan, er zijn vast nog wel veel meer enge dingen die we kunnen hebben die schadelijk kunnen zijn voor het kindje. Het liefst zou ik ook hebben dat ik helemaal binnenste buiten gekeerd wordt, maar blijkbaar is dat dus niet nodig. Maar ik heb ook momenten dat ik overal bang voor kan zijn, als je al die enge verhalen soms leest... Je moet maar zo denken, in de meeste gevallen gaat het goed, dus bij ons vast ook! Liefs, Snoopy
Hoi Marjo, Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je zwangerschap Ben een tijdje niet online geweest, waardoor ik dit gemist heb... Ik spreek niet uit ervaring, maar wil je alleen zeggen dat er bij mij deze week een blaasontsteking is ontdekt. Toen ik de vk vertelde dat ik daar voor mijn zwangerschap al vaker last van had, maar dat dit meestal overgaat door een paar dagen flink drinken, vond zij dit een aanleiding om urine op kweek te zetten ivm mogelijke B streptokokken... Verder kreeg ik van de ha een antibioticakuur om huidige blaasontsteking te stoppen (is niet schadelijk voor kindje) Ook ik heb zitten surfen over GBS. Ik las ook dat 20% van de vrouwen draagster is. Dit wil niet zeggen dat je kindje per defenitie ziek wordt door een vaginale bevalling. 1 op de 100 kindjes van draagsterd wordt ziek. Daarnaast zijn er een aantal verhoogde risicofaktoren om ziek te worden. 1 Daarvan is blaasontsteking tijdens zwangerschap, veroorzaakt door GBS. Bij aanwezigheid van 1 van de verhoogde risicofaktoren wordt er gekozen voor bevallen in het ziekenhuis en idd tijdens de bevalling een infuus met AB. Na de bevalling zal je kindje 24-48 uur extra in de gaten worden gehouden en zn ook nog met AB worden behandeld. Nogmaals; je kindje hoeft er dus niet ziek van te worden! Maar ook ik vind het echt niet leuk klinken allemaal hoor. Ik hoop dat mijn kweek laat zien dat er geen streptokokken aanwezig zijn.... Ik wens jou iig veel sterkte en hoop dat je je niet al te veel zorgen maakt! XXX Elvira
Ik woon in belgie en hier wordt dit automatisch getest. Dus met ongeveer 36 weken wordt er een uitstrijkje genomen om te zien of je dit hebt.Zoja krijg je bij de bevalling penicilline en is er geen enkel probleem voor het kindje. Bij mij is dit zo het geval,maar ben allergisch voor penicilline en krijg iets anders ter vervanging. Helemaal niets om je zorgen over te maken hoor
Zoals ik het uit vele documentatie op het net heb begrepen kun je ondanks AB infuus tijdens bevalling nooit 100 % voorkomen dat je kindje ziek wordt... Ik ben het met je eens dat ze het behoorlijk onder controle kunnen houden, maar ik blijf het een niet leuk iets vinden....
Ik draag ook deze bacterie bij me, zijn ze pas achter gekomen nadat mijn 2 kindje geboren was...geen van bijde is besmet met deze bacterie, het ligt eraan hoesterk hij nu aanwezg is in je vagina of je echt een risico bent...bij mij is het nu zo dat zolang ik niet met langdurig gebroken vliezen loop ik ook geen antbiothica hoef te krijgen tijdens de bevalling...ookal was het dus wat meer aanwezig, dan is er nog niks aan de hand, maar krijg je idd ab tijdens de bevalling...ik zou me er verder niet druk om maken hoor meis, ik ben 2 keer bevallen met deze bacterie, zonder het te weten en er was bij bijde niks te bekennen van deze bacterie...alleen als je vliezen vroegtijdg breken moet je even opletten dat ze je goed behandelen! liefs Pjetje
Ik heb het ook....bij mij is ivm een blaasontsteking ook de urine op de kweek gezet en hier kwam ook idd dit bacterie uit. Ik beval sowieso in het ziekenhuis en krijg dus ook AB via infuus. Die enge verhalen heb ik ook gelezen en wil daar niet aan gaan denken. mijn gyn heeft me alles netjes uitgelegd en ben toch een stuk geruster.
ik heb deze week de test gehad, inderdaad in belgië standaard dat het gedaan wordt. volgens mij gyn zoiets typisch wat van Amerika overgewaaid is & zou dus niets zijn om je zorgen in te maken. 1 op 4 zou drager zijn en 1 op 2000 zou het daardoor door kunnen geven aan het kind volgens de uitleg van mijn gyn moest ik drager zijn krijg ik gewoon tijdens de bevalling AB aangehangen omdat het kind er dan langsdoor moet.. daarna wordt het ook meteen weer gestopt, kan geen kwaad voor jou noch het kind, je kan het gewoon overgeven tijdens de bevalling.. mss best niet teveel op internet erover opzoeken? ik vertrouw op mijn gyn, hij heeft tenslotte zoveel gezonde kinderen ter wereld gebracht
Bedankt voor al jullie reacties meiden! Ik heb besloten dat ik er niet meer op ga zoeken op internet. Ben daar vreselijk overstuur van geraakt en het houdt me behoorlijk in de greep. We gaan vanaf nu gewoon uit van het positieve, hopelijk word het gewoon een zwangerschap vlgs het boekje.. Tuurlijk baal ik onwijs dat ik dit heb, maar dat is ook omdat ik sowieso al wat onzeker was door wat er allemaal aan vooraf gegaan is.. Vlgs mij gaat het echt veel vaker goed dan fout, toch?