Combinatie werk/4 kids

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door VMiss, 16 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Even terug on topic (al zijn er dagen dat ik ook een slotje op het speelhuis wil zetten ;)): ik denk dat je vooral een hele goede planning moet hebben en een vooruitziende blik! De avond vantevoren zoveel mogelijk klaarzetten/leggen (kleding, lunch, ontbijttafel vast dekken, zwem/gymtassen klaar, schoenen bij de jassen), kijken wat de oudsten zelf kunnen en ze aanleren dat ze het ook doen smorgens (bijv aankleden als de kleren al klaarliggen), zelf al gedouched en aangekleed zijn voor de kinderen wakker worden en dan onderweg naar je werk een paar keer diep zuchten en jezelf een complimentje geven dat je het alweer geflikt hebt!

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Als je van de vertrek en haal stress afwil wat met 4 kids best passen en meten is is je enige oplossing een gastouder aan huis of een au-pair.

Een au-pair werkt overigens max 20 uur per week, heeft recht op vrije avonden, weekenden en recht om een cursus of studie te doen. Ze blijft ook 's nachts in bed als je kleintjes roepen en doet geen huishoudelijk werk behalve een vaatwasser laten draaien, tafel dekken en andere basale zaken.

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

maar dat is niets anders dan mij hoor,

Ik moet 08.00 ook de deur uit met de kinderen om ze naar school te brengen en ik heb er ook 4,

Ik heb 2/4 nog aan te kleden, de andere helft kan het gelukkig zelf , ik moet ze ook eten geven school tassen in orde maken met brood fruit en 2 keer drinken per kind, heb twee dochters waarvan de haren niet zomaar even in een staart mogen maar waarbij ze hele creaties willen,

Misschien toch eens over die au pair na denken, we hebben een tuinhuisje van 4*4 ... Zou het voldoende wezen ?

Dus wat dat betreft is het niet anders dan een thuisblijf mama,

Ik dacht dat de vraag meer bedoelt was qua opvang kinderdagverblijf gastouders buitenschoolse opvang opa of oma en wie brengt de kinderen naar hun Hobbie sport of zwemles maar misschien heb ik de vraagstelling verkeerd begrepen, als het inderdaad gaat om het jezelf qua tijd indeling enzo makkelijker te maken gaat zou ik inderdaad zeggen kleding van te voren klaar leggen tafel van te voren dekken voetbal tas zwemtas gym tas inderdaad van te voren al klaar maken drinken voor school zet ik altijd de avond van te voren al in de koelkast, de meiden gaan elke avond met een vlecht slapen zodat ik de volgende ochtend geen klitten in hun haar heb zodat het kammen sneller gaat, douchen in de avond ipv ochtend, wat ze zelf kunnen moeten ze zelf doen terwijl ik hun boterhammen voor school smeer en hun fruit schil. Maar ik zie daar weinig verschil tussen werkende en thuisblijvende ouder gezien ook ik een tijd heb om de kinderen op school te krijgen, alleen als ze oo school zijn moet de werkende ouder door naar het werk, of de werkende ouder moet het kind afzetten bij de bso of andere vorm van oppas.

4. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Volgens mij was dit inderdaad de vraag ;). Wat ik hieraan wil toevoegen is ruim op tijd opstaan. Liever een half uur korter slapen dan gestresst aan je werkdag beginnen. Daarnaast denk ik dat het ook een kwestie is van wennen en een nieuw ritme creeren. De eerste maanden zal het op werkdagen echt even aanpoten zijn. Daarna zal het je vast goed afgaan, omdat het voor iedereen duidelijk is wat er van hen verwacht wordt.

Hippo ik ben het niet met je eens dat dit hetzelfde is als een thuisblijf mama. Op de dagen dat ik vrij ben, is het toch allemaal een stuk rustiger dan dat mijn man en ik beiden de hele dag werken. Bijvoorbeeld als ik de kinderen naar school heb gebracht, heb ik daarna nog tijd om thuis puin te ruimen. Het hoeft niet klaar te zijn voordat ik de deur uitga. Er is meer tijd om te koken, maar bijv. ook om spullen voor de volgende dag klaar te leggen. Dit kan overdag en hoeft iets perse in de avond als je na een lange werkdag liever op de bank neerploft. Ik ben op vrije dagen behalve minder druk ook minder bezig met plannen, omdat de noodzaak er dan niet is. Ik ervaar zeker verschil tussen werk- en thuisblijfdagen qua drukte.

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    #25 Hippo89, 17 dec 2016
    Laatst bewerkt: 17 dec 2016

Maar daar gaat het toch niet om ? Als je mijn antwoord goed leest is mijn mening dat ze vraagt hoe dit gaat qua opvang, naar school brengen van school halen hun sporten en hobby's, en op dat gebied ben ik met 4 kinderen net zo gebonden dan een werkende ouder en verdien ik ook een zogezegd schouder klopje en mag ik ook denken zo deze dag ben ik weer gekomen,

Ik zie in het bericht staan hoe doe je dit het is al een heel geregel in de ochtend en avond, met andere woorden ( hoe IK het lees) het is met drie al een uitdaging om ze op school de opvang bso of peuterspeelzaal te krijgen, hoe dit te doen met 4 ? Ook voor mij is het vroeg op staan om 4 kinderen klaar te maken, hun tassen in te pakken en ze op tijd op het schoolplein hebben, ook voor mij is het een geregel om kinderen naar voetbal te laten gaan, naar majorette naar de logopedie naar het ziekenhuis noem maar op,

Feit blijft dus dat wij allebei onze kinderen om half 9 op school moeten hebben, of je doorr gaat naar je werk, doorgaat naar een vriendin doorgaat naar huis of doorgaat naar een speeltuin of what ever maakt niet uit, voor half 9 heb ik dezelfde handelingen als topic starter werkend of niet werkend maakt daarin niet uit, ik heb mijzelf net zo op te frissen en aan te kleden, oke ik zou in jogging pak over straat kunnen gaan dat scheelt een hoop tijd misschien en als werkende moeder zou dit waarschijnlijk niet bij het Beroep passen maar goed dat doe ik niet.

En in de avond heb ik ook gewoon 4 kinderen naar bed te brengen, en waar een ander dit dan waarschijnlijk met papa erbij doet of om en om doe ik dit in 9/10 gevallen alleen omdat mijn man met zijn werk veel wisselende diensten draait en ook bijna altijd oproepbaar is omdat hij als weinigen bekwaam is. ook in de nachten ! en er 9 van de 10 keer wel wat voorvalt waarvoor mijn man opgeroepen word tijdens het avond eten en pas weer komt rond 21.00 uur.en ook vaak in de nacht nog naar cliënten heen moet, Ik doe dat dus weer alleen, de nachtangsten van onze peuter heletijd schreeuwen bang zijn en uit bed komen, tig keer per avond mag ik alleen voor haar al de trap op en neer, ik mag vaak dus alleen eten met 4 kinderen, 4 Kinderen douchen, 4 kinderen klaar maken voor naar bed gaan, de tafel afruimen, de vaat doen , alles in de kasten ruimen een boekje lezen met de kinderen om de beurt ,de kleding voor de volgende dag klaar leggen, en als ik dan beneden kom mag ik ook gewoon nog vegen stofzuigen en dweilen, speelgoed is wanneer ze naar bed gaan ook echt niet allemaal opgeruimd

Met een beetje geluk mag ik om 21.00 gaan zitten om vervolgens 22.00 eindelijk in bed te ploffen.

Ik zeg absoluut niet dat werkende moeders het minder zwaar hebben of dat thuisblijvende moeders het minstens zo zwaar hebben, het is fijn dat ik thuis af en toe overdag een wasje kan draaien dit in te drogen kan hangen dit in de kasten kan ruimen maar ik kan echt niet de hele dag alleen maar het huishouden doen want ik heb ook nog kinderen thuis waar ik zorg voor heb, kinderen die naar hun dingen heen moeten en kinderen die vriendjes te spelen hebben, op een kdv worden ze ook vermaakt en gaan ze dingen doen, dat zal ik thuis toch ook moeten doen, ik heb echt respect voor de werkende vrouw die ook nog eens een gezin heeft, maar in de ochtend en avond is het ook bij de thuisblijvende moeder gewoon nog een heel geregel hoor en loopt het echt niet opeens soepeler omdat mama thuis is

Misschien dat is als ik over 3 jaar alle kinderen op school hebt ik het met jou eens ben haha ;) dan heb ik overdag zeeën van tijd om het huis onder handen te nemen ;)

6. VMiss

VMiss Bekend lid

24 nov 2010
    826
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!
    Ik bedoelde idd de planning s morgens en s avonds. Dat wordt idd vroeger opstaan en zoveel mogelijk s avonds klaarzetten. Planning is bij een groot gezin essentieel anders loop je de hele tyd gestresst rond en uit dit zich ook op je werk. Het zal wennen zijn en hopelijk lukt het allemaal!

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Tuurlijk lukt dat, en ik snap ook best dat jij het mee neemt naar je werk en ik neem het mee naar huis waar niemand behalve de kinderen er last van hebben,

De eerste weken zal proberen zijn, soms sta je te vroeg op en merk je dat je teveel tijd over hebt en soms sta je te laat op en ervaar je stress, zo rol je vanzelf in een ritme dat wel bij jullie past waarin je alles gedaan krijgt wat je gedaan wil hebben. Komt goed !

8. Rabarber

#28 Rabarber, 17 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2016
    Je hoeft je aan mij niet te verantwoorden. Ik ben ook thuisblijf moeder geweest en toen zat ik ook heus niet dagen op de bank in trainingspak dr. Phil te kijken ;). Mijn ervaring is enkel dat toen ik geheel thuis was en nu op mijn vrije dagen de ochtenden en de avonden minder hectisch vind dan op werkdagen. Als ik vrij ben hoef ik voordat ik de deur uitga niet de hele boel al aan de kant hebben, de wasmachine aan het draaien hebben en in de avond niet in anderhalf uur tijd te koken, baderen, voorlezen etc. Ik hou van mijn werk, maar ik vind de hectiek in de ochtenden en avonden absoluut niet fijn. Ik kan hier ook niet goed mee omgaan en dat ligt echt aan mij. Ik ben gevoelig voor stress. Reden waarom mijn man en ik voor een deel voor ons zelf zijn begonnen. Zodat we bijv. na het wegbrengen van de kinderen naar school /opvang snel nog even een half uurtje kunnen puinruimen of om 5 uur thuis te kunnen zijn, zodat we op tijd kunnen koken en eten. Dit scheelt voor ons al een stuk haasten in de ochtenden en de avonden.

Dit is puur mijn eigen ervaring en vanuit daar snap ik de vraag van TS ook heel goed. Ik heb ook de angst gehad van hoe ik in hemelsnaam dit moest gaan doen. Om TS gerust te stellen ook dit is goed gekomen en wij kregen er nogal onverwachts twee bij (netwerk pleegzorg). Ik wil absoluut niet een discussie over werken vs. niet werken uitlokkken, want ik vind het compleet oninteressant of een moeder werkt of niet werkt. Zolang ze maar doet, waar zij en de kinderen zich fijn bij voelen. Als iemand een probleem heeft met de keuze van een ander vind ik dat vooral een teken van onzekerheid over je eigen keuze. Wees trots op je keuzes en sta daar achter. En nu ben ik aan het afdwalen... sorry

9. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik hoorde pas van iemand die hing op zondag al setjes kleren klaar in de kast voor de hele week. Leek mij wel handig eigenlijk.
    Zelf heb ik een tijdje op zondag al het brood voor school en werk gesmeerd en dat in zakjes in de vriezer. Scheelt ook veel tijd!

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.188
    16.522
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind de planning met drie kinderen al hectisch en kost me erg veel energie.
    Zelfs nu mijn oudste op het VO zit blijft het druk.
    Ik vind het toch wel een groot verschil op de dagen dat ik wel niet/ moet werken.
    Natuurlijk zijn de dagen dat ik thuis ben ook rennen en vliegen maar ik heb dan niet in mijn achterhoofd dat ik wel echt uiterlijk om 8.40 uit school weg moet fietsen om op tijd te komen bij mijn werkgever.
    Op de dagen dat ik thuis ben loop ik rustig terug naar huis.
    Drink een kop koffie in alle rust en ruim de zooi op en mijn hoofd is leeg.Als ik na zo'n ochtend naar mijn werk ga dan heb ik het gevoel al een hele dag erop te hebben zitten haha.
    Ik zou het met 4 kinderen echt niet bol kunnen werken om dan ook nog naar mijn werk te gaan en dan zou ik kiezen voor een gastouder aan huis.
    Een oud collega van mij had ook destijds 4 jonge kinderen en werkte ook daarbij en zij had een gastouder aan huis.
    Die kwam 's morgens om half 8 en na een korte overdracht kon zij zonder stress na haar werk vertrekken.
    Kinderen werden uit school gehaald en het eten stond al klaar in pannen om opgezet te worden.
    Die gastouder zat ook niet de hele dag naar huis.
    Deed 's morgens de kinderen en ruimde op en deed daarna gewoon haar eigen dingen of ging naar haar eigen huis.Om 15 uur haalde ze ze weer op en bleef dan tot 17 uur dat ze weer thuiskwam.
    Ik weet dat het niet je vraag is maar ik zou uitkijken naar zo'n oplossing.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Haha die discussies ga ik niet eens meer aan. Het is toch algemeen bekend dat TBM alleen op dr dikke gat zitten en zeeën van tijd hebben;) De hele dag lekker op de bank achter dr Phil. Wan mijn kinderen hoeven niet op een bepaalde tijd op school te zijn hoor;)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.831
    113
    Ja tuurlijk wel, maar toch is het anders, want ik moet om 8 uur op het werk zijn en dus moet ik voor de resterende tijd iets geregeld hebben, dat is niet zo als je niet werkt.

13. Rabarber

#33 Rabarber, 18 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2016
    Schijnbaar word je hier erg door geraakt. Ik hoef niet te weten waarom, maar ik denk dat je dit helemaal verkeerd opvat. Het enige wat ik weer geef is dat ik mijn werkdagen als drukker ervaar dan mijn vrije dagen of dan toen ik thuis blijf moeder was. Op zich is dat toch ook niet vreemd? Voordat ik de deur uitga om te werken moet de ontbijttafel aan kant zijn, de vaatwasser in en uit worden geruimd, de wasmachine ingesteld zijn, de bedden opgemaakt enz. Als ik 's avonds om zes uur thuis kom, moet ik koken en heb ik hier geen tijd meer voor. Als ik vrij ben begin ik bijv. ook vroeger met koken, doe ik soms aan het einde van de middag al een of meerdere kinderen in bad en zijn de avonden minder gehaast.
    Op vrije dagen doe ik de ochtendklusjes pas als de oudste kinderen naar school zijn gebracht, waardoor het in de ochtend ook allemaal net wat rustiger is. Het zijn gewoon meer handelingen in dezelfde tijd en heeft helemaal niks te maken met het feit dat een TBM op haar dikke gat zit. Ik weet ook niet zo goed waar je dit leest? Ik weet uit eigen ervaring dat dit ook onzin is, maar ik vond het leven van een TBM wel minder gehaast. Puur mijn ervaring en daar hoef je natuurlijk niet mee eens te zijn. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jij verschil merkt op de dagen dat je gastkinderen hebt en de dagen dat er geen gastkinderen komen. Merk jij dan geen verschil in de ochtend en avondrituelen?

14. Ballon

Ballon Niet meer actief

Dat is echt niet waar!!!!
    Ik kijk ook koffietijd, GTST & The Bold:D

15. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ik ben op dit moment ook thuisblijfmoeder EN die van mij hoeft niet daar school. Soms wel al een vroege afspraak en dan is het ook even aanpoten maar dan heb ik wel in mijn achterhoofd dat de ravage die ik achter laat in mijn wervelwind en mijn frustratie dat ik weer niks heb om aan te trekken dus de halve kastinhoud welke op de grond ligt, ik deze kan opruimen als ik weer thuis ben. En dat is dan in mijn geval dan niet pas 8u Savonds. Dus wat dat betreft is het zeker wel relaxter. Kanttekening vind ik wel dat ik ook meer zooi maak nu ik thuis ben en het lijkt wel of ik drukker ben met het huishouden dan ooit omdat ik geloof ik elk kruimeltje nu ook zie 😂

16. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    #36 Hippo89, 18 dec 2016
    Laatst bewerkt: 18 dec 2016

En netflIx niet vergeten 😉😉😉

Ben al bijna in twijfel om mijn kinderen van hun sport te halen want dat neemt ook weer me-time in beslag,
    Misschien als ze er zelf heen gaan en terug komen en daar oud genoeg voor zijn het weer mag ;)

En spelen met vriendjes mag alleen als ze uit spelen gaan, ik heb vier kinderen ik zal er maar twee extra op een dag hebben die rotzooi maken en kabaal maken zodat ik de film op Netflix weer niet kan afkijken ;)

17. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik zeg nogmaals nergens dat een thuisblijf moeder het minstens zo druk heeft en ja ik zou kunnen denken ik zet die wasmachine niet aan voor dat ik de deur uit ga dat doe ik wel als ik terug kom, maar feit blijft dat ook de kinderen op tijd naar school moet brengen en de hele mik mak daarvoor op orde moet hebben,

En daar ging het topic starter om, de planning hoe kom ik op tijd op het werk terwijl ik 4 kinderen heb die naar school of de opvang moeten, en daarin veranderd mijn antwoord echt zeeeeer weinig van die van een werkende moeder, want de tips die de werkende moeder geeft zoals eerder op staan kleding van te voren klaar leggen zorgen dat de gymspullen zwemspullen of andere sport hobby kleding klaar ligt, ontbijt tafel avond van te voren al in orde maken ... Zijn de tips die ook ik als thuis blijf moeder gegeven heb omdat ook ik 4 kinderen 08.00 uur de deur uit moet hebben.

18. Rabarber

Dat laatste is zeker een verschil. Ik heb dat onwijs onderschat voordat ik thuis bleef. Als ik de hele dag thuis ben, dan gaat de stofzuiger ook vaker uit. Ik heb geen zin om de hele dag tegen kruimeltjes aan te kijken en maakte inderdaad veel meer schoon. Ik zag ook meer, waarbij ik dan bedacht dat het ook wel een doekje mocht hebben. Daarnaast maak je ook gewoon meer troep als je thuis bent. Mijn kinderen in ieder geval wel ;). Inderdaad was ik ook veel relaxter. Ik mis dat nu. Daarom wil ik nu ook voor mezelf aan huis beginnen. Veel meer flexibiliteit, geen reistijd, zelf bepalen wanneer ik begin en eindig en als ik een uurtje geen patiënt heb staan, kan ik mooi wat in huis doen. Dit lijkt mij veel handiger met vier kinderen onder de zes. Ik vind het allemaal al druk genoeg.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Nee hoor met of zonder gastkinderen scheelt het alleen dat ik op de fiets kan en scheelt dus 5 minuten reistijd naar school.
    Maar toen ik nog buitenshuis werkte met een kind hoefde ik dus heel weinig op te ruimen, want dan was er de hele dag niemand thuis geweest. Scheelde ook de helft vaat.

Maar nu moet ik 4x per dag heen en weer naar school ipv dat ze overblijven en door de bso van school gehaald worden s middags. Ik vind het dus absoluut niet minder gehaast.

20. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Dit. Toen ik buitenshuis werkte vond ik dat echt relaxter.

Deel Deze Pagina