Hallo, Graag vraag ik een paar dingen na omtrent het zwangerschapsverlof en het (gedeeltelijk) in de ziektewet gaan. Momenteel ben ik 10 weken zwanger, maar helaas heb ik het advies gekregen rustig aan te doen. Ik heb nu afgesproken de komende weken 4 uur per dag te werken. Kan mijn werkgever mij dan gedeeltelijk ziek melden zodat de rest van de uren wel uitbetaald worden via het UWV? En als ik over een aantal weken volledig in de ziektewet moet, kan dit dat gemakkelijk omgezet worden van gedeeltelijk naar volledig? Verder weet ik nog niet of ik na mijn verlof wil en kan blijven werken. Als ik vrijwillig stop met werken na mijn zwangerschapsverlof heeft dat dan invloed op de gekregen WAZO? Ik heb een 0 uren contract, mocht dat nog uitmaken, en werk 2 dagen in de week totaal 15,5 uur. Graag hoor ik hoe dit geregeld is! Alvast bedankt.
Beste azucena, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Je wilt weten of jouw werkgever jou gedeeltelijk of (als het helemaal niet meer gaat) volledig ziek kan melden bij UWV. Dat kan. Constateert de verzekeringsarts van UWV, dat je klachten hebt die betrekking hebben met op jouw zwangerschap? Dan zal UWV jouw werkgever de uren vergoeden die je niet meer werkt. Je werkgever dient de wijziging in het aantal uren dat je werkt wel door te geven aan UWV. Verder wil je weten of het vrijwillig stoppen met werken na jouw zwangerschapsverlof invloed heeft op de WAZO. Nee. Maar mocht je voor een WW-uitkering in aanmerking willen komen na afloop van je WAZO, dan heb je daar geen recht op. Je wordt als verwijtbaar werkloos beschouwd omdat je zelf ontslag neemt. Daarnaast moet je, om recht op WW te hebben, volledig beschikbaar zijn voor nieuw werk. Actuele informatie over ziek zijn in loondienst vind je hier. Ik wens jou veel beterschap toe en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team
Bedankt voor de heldere reactie! Het is niet de bedoeling om in de WW te gaan na afloop van mijn zwangerschapsverlof. Mijn zoontje heeft wat extra zorgen en die gaat tegen die tijd naar een Mytylschool waar ik hem zelf heen wil brengen en op wil halen. Dat is lastig te combineren met mijn werk . Nog wel een vraag. Mijn zoontje heeft een PGB waarmee hij mij als het ware inkoopt om hem zorg te geven. Dat is dus in principe ook loon voor mij en dit betaald de SVB mij uit namens zoontje. De zorg voor mijn zoontje gaat uiteraard gewoon door, dus hiervoor sta ik niet ziek gemeld. Kan dat zo gecombineerd worden? Of is dit een lastige situatie omdat er in principe 2 werkgevers zijn en ik bij de ene wel (gedeeltelijk) ziek ben en bij de ander niet?
Dag Azucena, Deze vraag kijken we even na. Als we antwoord hebben gekregen laten we het zo spoedig mogelijk weten. Met vriendelijke groet, Peter .
Alvast bedankt. Voor nu sta ik 50% ziek gemeld bij mijn 'normale' werk. Ik ben wel heel benieuwd of er nu consequenties aanzitten voor het PGB.
Beste Azucena, We zijn je niet vergeten hoor. Er is jammer genoeg nog geen antwoord op je vraag. Ik ga er nogmaals achteraan voor je. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team
Goedemorgen Azucena, Allereerst excuus voor de late reactie. Maar ik heb nu het antwoord op je vraag. Het is wel mogelijk dat je je bij de ene werkgever ziek meldt en bij de andere werkgever niet. Voor vragen met betrekking tot de consequenties voor het PGB kun je het beste contact opnemen met de SVB. Ik wens je nogmaals een goede zwangerschap. Met vriendelijke groet, Peter UWV Webcare Team