Neusamandelen verwijderen en buisjes of toch niet

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Zonnebloem92, May 23, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Onze zoon wordt volgende week 4 jaar en eigenlijk zijn we al 2 jaar met hem bezig qua spraak.
    Toen hij 1 jaar en 10 maanden was zijn we naar logopedie gestapt omdat hij niet veel woorden zei, echter mochten wij na een halfjaar stoppen omdat hij na zijn 2e jaar plots het licht zag en het met sprongen vooruit ging, ook de peuterspeelzaal was een positieve bijdrage voor zijn spraak.
    Wel was hij zovaak ziek (2 a 3 keer per maand) en dan echt koorts, snotverkouden en spugen. Om die reden zijn we, toen hij 2 jaar en 9 maanden was naar de huisarts gegaan en gevraagd om een verwijzing naar de KNO arts, huisarts vond zijn spraak ook nog steeds niet goed.
    De afspraak bij de KNO verliep niet prettig, mijn zoon vond het dood eng en huilde, KNO arts hield hem stevig vast en vond dat hij niet moest janken... na een snelle blik en mij amper uit gesproken te laten hebben verzocht hij mij een afspraak te laten inplannen voor het verwijderen van zijn neusamandelen en buisjes.
    Zo gezegd, zo gedaan, uiteindelijk kreeg hij de oproep voor de operatie... 1 dag voor zijn verjaardag. Deze oproep hebben wij gecancelled, de oproep die daarop volgde was een week voor onze vakantie, ook deze hebben we gecancelled. Toen wij de nieuwe oproep kregen viel het ons op dat hij helemaal niet meer zoveel ziek was en aangezien zijn spraak ook vooruit ging hebben we besloten het nog even aan te kijken.

Inmiddels zijn we een jaar verder, hebben we alweer een halfjaar logopedie en is hij gelukkig nog steeds niet vaak verkouden, maar zijn spraak is voor een bijna 4-jarige nog niet zoals het moet.
    In samenspraak met de logopedist heb ik wederom een verwijzing voor de KNO arts gevraagd in de hoop dat we een hoortest zouden kunnen krijgen en vervolgens de operatie zouden kunnen plannen.
    Tijdens de afspraak bij de KNO arts (andere man en een hele fijne ervaring voor zowel mij als mijn zoon) gaf hij al aan niets geks te zien behalve wat opgezette keelamandelen, maar zoon heeft nooit keelpijn dus daar niets aan laten doen.
    Hij heeft inmiddels ook een hoortest gehad, helaas was hij ten tijde van de hoortest wel een beetje snotterig... dit zou de hoortest negatief kunnen beinvloeden zou ik denken. Nu blijkt dus dat hij gewoon goed hoort en goed zou moeten kunnen paten, nu verbaasd dat me aan de ene kant niet heel erg (ben ervan overtuigd dat hij het kan maar lui is... hij is namelijk met alles lui) maar wat me nog het meest verbaasd is dat hij vorig jaar geopereerd zou worden aan zn neusamandelen en buisjes zou krijgen en nu, een jaar later blijkt er niets te zijn.
    Iemand ervaring mee? Ik had ergens natuurlijk gehoopt dat wanneer hij geopereerd zou worden het problem weg zou zijn, maar aangezien dit niet gebeurd en hij met logopedie niet genoeg vooruitgang boekt vraag ik me af wat dan wel?

2. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

Feb 1, 2013
    3,688
    2,387
    113
    Female
    Broek
    Wat ik weet is dat rond 4 de problemen met de oren vaak voorbij zijn omdat de buis van Eustachius (of zoiets, te lui om te googlen ) dan volgroeid is. Neusamandelen worden ook kleiner naarmate een kind groter wordt. Dus misschien is hij eroverheen gegroeid? Maar wie weet heeft hij wel een tijd minder goed gehoord en daarom een achterstand opgelopen? Ik roep maar wat hoor, ben niet medisch onderlegd.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Mijn dochter heeft gehoorproblemen door een nauwe buis van Eustachius, maar omdat ze geen last geeft van oorontstekingen etc, zijn ze niet happig op het plaatsen van buisjes; meestal lost het probleem zich vanzelf op voor het kind 5 wordt en wordt een eventuele taalachterstand dan gewoon prima ingehaald. Met 8 jaar scoren deze kinderen hetzelfde als kinderen die er geen last van hebben gehad. Dus daarom kiest men nu liever niet meer voor buisjes (want operatie, dus risico) tenzij een kind echt veel oorontstekingen heeft etc.

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Dit is exact wat er met mijn jongste speelt; ze hoort nu goed genoeg om te kunnen leren praten (vorige gehoortest iets afgevlakt, inmiddels binnen de marges), maar heeft waarschijnlijk tot ze 2 was niet goed gehoord en daardoor een achterstand opgelopen. Die achterstand haalt ze nu echt énorm hard in, ongelooflijk hoe snel dat gaat nu ze goed hoort. Er bestaat wel een kans dat het bij haar weer terugkomt en ze nu gewoon een goede periode heeft, dus zodoende blijven ze monitoren. Maar dus geen buisjes.

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Onze dochter is anderhalf jaar lang verkousen geweest dus langs de kno (heeft ook slechte spraak maar kon ook aan chromosoomafwijking liggen dus waren beetje zoekende) die vertelde mij dat bijna altijd de buisjes en amandelen ij eerste instantie enorm helpen maar dat na 6 maanden er geen verschil meer is tussen wel of geen operatie als geen sprake is van veel oorontstekingen

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Bedankt voor jullie reacties, denk dat we met dit in ons achterhoofd gewoon verder gaan met logopedie en verder hopen we dat de basisschool een positief effect op zijn spraak zal gaan hebben en hij de achterstand snel inloopt.

Share This Page