Hier gaan ze na de 0-groep (aanvangsklas) naar groep 1 en daarna naar 2. Ik zou me nu nog nergens druk om maken en volgend schooljaar bespreken met de leerkrachten waar je dochter aan toe is. Ik vind het persoonlijk fijner dat ze wat langer kleuteren met in groep 2 wat extra uitdaging dan dat ze het in groep 3 of 4 niet aankunnen en daardoor hun vaste klas moeten verlaten.
Oh ja dat kan natuurlijk ook nog Over haar eigen school vroeger had ze het wel over een 1-2 groep, dus ging er meteen vanuit dat er dus maar 1 groep 1-2 groep was
Het kan ook een beleidskeuze zijn om de groepen 1 en 2 te combineren. Op één van de scholen waar ik werk zijn twee kleutergroepen, bewust allebei een 1-2 combinatie. Het biedt veel voordelen om deze groepen te combineren, juist voor die 'twijfelgevallen groep 1 of groep 2. Je kunt zoveel beter aansluiten bij het niveau van het kind en hoeft ook niet persé op een vaststaand moment de beslissing te nemen. Soms ontwikkelen ze zich ineens sneller en kunnen ze bijv wel aanhaken bij groep 2 terwijl het eerst leek of ze beter op hun plek waren nog een jaar groep 1. Zit het apart dan is een overstap veel groter en gebeurt ook minder gauw. In een combinatiegroep merkt een kind er weinig van. Juist door de manier van werken bij de kleuters kun je daar veel beter omgaan met verschillen tussen kinderen. Of je kind 1,5 of 2,5 jaar gaat kleuteren hangt deels af van de geboortedatum, maar als het goed is vooral van de ontwikkeling van je kind. Een kind wat al kan lezen, prachtig, maar ze moeten (in mijn ogen) in hun totale ontwikkeling toe zijn aan groep 3. Soms is het voor een slim kind ook juist goed om een jaar langer te kleuteren. In de praktijk zie ik kinderen die versneld zijn doorgestroomd (dus na 1,5 jaar kleuteren) en die op het eind van de rit uitstromen naar een bepaald niveau, maar qua intelligentie zeker een niveau hoger hadden kunnen halen wanneer ze een jaar extra hadden gehad. Of kinderen die het sociaal-emotioneel nét niet aankunnen in de middenbouwgroepen. Dus nogmaals, het gaat om het moment waarop het kind in zijn totale ontwikkeling (dus ook fysiek, motorisch, sociaal, emotioneel) toe is aan de start in groep 3 en niet persé afhankelijk van de intelligentie.
Hier hebben ze combiklassen tot het eind. Dus 1-2, 3-4-5 en 6-7-8. Ze hebben dus 3 keer een periode een vaste leerkracht en stamklas. Alleen er verdwijnen een aantal kinderen en er komen weer nieuwe bij. Bij de overgang van 2->3 en van 5->6 worden de leerlingen opnieuw verdeeld over de midden en bovenbouw. Dan wordt er gekeken naar de ontwikkeling van het kind, welke leerkracht kan hierbij de beste ondersteuning bieden, welke kinderen zitten er meer in een klas en welke vriendjes hebben ze.. Dus als je blijft zitten, in groep 3 of 4, dan doen ze 4 jaar over die periode ipv 3. Werkjes doen ze toch al grotendeels individueel dus dat gaat prima. En als je blijft zitten, zit je toch altijd bij kinderen die je al kent. Maar lang of kort kleuteren hangt zo van het kind af.. Ik ben ook voor langer kleuteren, maar in ons geval is de kans op gebrek aan uitdaging op het gebied van cognitie nogal groot, en de kans op sociaal emotionele problemen door vroeg doorstromen kunnen ze makkelijker ondervangen..