Combinatieklas ervaringen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 1 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Volgend jaar komen mijn kinderen in combinatieklassen. De school kiest hiervoor ivm. formatie.
    Ik vind het niet fijn, maar ben toch wel benieuwd naar andere ervaringen.
    Mijn mening komt voort uit mijn eigen ervaring heel wat jaartjes geleden... misschien ook niet eerlijk;)
    Mijn zoon is slim, krijgt pluswerk enzo, altijd al best een gedoe om hem uitdaging te bieden. Nu ben ik bang in de combinatie dat hij nog minder uitdaging krijgt ( hij hoort dan bij de hogere groep).
    Mijn dochter is qua ontwikkeling prima op niveau, geen voorsprongen of achteruitgang. Ze komt in een kleuterklas groep 1/2.

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    In de kleuterklassen prima. Daarna zeer slechte ervaringen. Een leerkracht moet op 6 niveaus lesgeven (een klas bestaat uit gemiddelde kinderen, leerlingen die extra aandacht nodig hebben en die juist meer nodig hebben). Dat is heel erg moeilijk. Daarnaast zorgt het voor afleiding als de helft eigen lesstof krijgt terwijl de andere helft zelf moet werken. En kunnen leerlingen niet verder bij vragen (want docent is bezig). Verder daalt het gemiddelde niveau omdat de leerkracht ook de jongere kinderen moet aanspreken.

In geval van bijzonder onderwijsmethode (zoals jenaplan) is dat wel anders. Daar is het onderdeel van het onderwijs. Maar als noodmaatregel in het reguliere onderwijs echt waardeloos.

Als het hier langer dan 1 jaar had geduurd zouden wij een schoolwissel overwegen.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik ben fan! Bij ons bijna alleen maar combinatie klassen. De kinderen worden er zelfstandig van, ze krijgen meer stof als ze in de lagere groep zitten. Mijn jongste twee doen plus werk en worden prima uitgedaagd.

lies276 vindt dit leuk.
  4. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Oudste zit hier in een combi klas. Prima ervaringen al moet ik wel zeggen dat het heel erg aan de juf of meester ligt die les geeft. Afgelopen 2 jaar had ze een juf die het volgens mij niet helemaal kon overzien, alle verschillende niveaus in de klas. Nu een meester die daar goed doorheen kan kijken, en ziet dat ze met rekenen echt met haar eigen klas mee moet blijven doen, maar taal bijvoorbeeld werkt ze mee in de hogere klas. Dat vind ik een voordeel van een combi, bij meer uitdaging kan er gekeken worden naar welk werk kinderen moeten doen. Scheelt ook dat ze al die jaren een fulltime juf of meester hebben gehad. Dus door de week elke dag dezelfde. Alleen in geval van ziekte hadden ze een andere leerkracht.

5. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Dankjewel. Hier was ik ook wel een beetje bang voor dat het zo straks gaat.
    Kan er alleen niet heel veel informatie over vinden nog.

Naar een andere school gaan vind ik ook wel drastisch. Maar tot nu toe al die wisselingen van groepssamenstellingen zijn ook niet fijn.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Mijn oudste dochter zit in een combinatiegroep (3 groepen bij elkaar) ivm het schoolsysteem. Daar zie ik vooral (eigenlijk alleen maar) voordelen. En ik kan me wel indenken dat die voordelen ook op een reguliere school gelden als leerkrachten de juiste vaardigheden hebben en ‘gefaciliteerd’ worden (dus bv. aangepaste methodes/anders met de methodes omgaan en/of een onderwijsassistent ofzo). Nadeel is natuurlijk dat die dingen vaak niet het geval zijn...

7. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.637
    1.443
    113
    Ja precies, als het goed wordt gefaciliteerd en het hele schoolsysteem hierop is ingericht, zou ik er niet zo bang voor zijn.
    Maar nu is het noodgedwongen, geen ervaring met deze combinatie (wel kleuters).

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Bij mijn kinderen (Jenaplan) is het schoolsysteem er op ingericht en leraren hebben er een speciale aanvullende opleiding voor gevolgd, want klassen combineren vraagt wel wat van de planning en organisatie.
    Op dat punt heb ik er ook geen problemen mee en dat is wel aardig geregeld. Ze zaten eerst op regulier en krijgen gewoon aardig dezelfde lesstof per leerjaar, maar dan nu binnen de combinatiegroep.
    Hier worden 3 leerjaren gecombineerd. Het enige nadeel van de bovenbouw vind ik dat mijn kinderen met net 9 jaar, tussen kinderen kwamen die 12 waren (zittenblijvers en langkleuteraars) en dat er qua gedrag en interesses wel een groot verschil tussen zit. Al heb je dat met 2 leerjaren al minder.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Hier zijn naast de kleuterklassen ook sommige hogere groepen in combinatie, noodgedwongen vanwege de formatie.
    Mijn dochter heeft de afgelopen 2 jaar in een 4/5 combi gezeten. Ik ben er heel positief over. Ik denk echter wel dat het valt of staat met de leerkracht die er voor staat. Hier was dat een juf die het zelf ontzettend leuk vond en er ook echt voordelen in zag. Zij deed het ook erg goed, want er zijn dus veel verschillende niveau's. Kinderen leren een stuk zelfstandigheid en de juf hoeft steeds maar met de helft van de klas aan de gang (bij ons dus 12 kinderen) en ziet heel snel wie volgt en wie niet, dat is makkelijker dan wanneer je met 25 tegelijkertijd bezig bent.
    Ook sociaal geeft een combiklas voordelen.

Uiteindelijk is onze dochter er nu uit en naar een aparte groep 6 gegaan omdat zij het zelf niet trok vanwege de ADD.

Juul75 en lies276 vinden dit leuk.
  10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    De oudste hier zit in een 6/7 combi. Zelf is ze groep zes. Verder hebben ze ook nog een gewone 6 en gewone 7. Hier hebben ze dan wel gekeken naar de leerlingen die erin zitten. Zelfstandig werken er.

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Zelfstandig worden moet hier noodgedwongen omdat er gewoon veel minder tijd en aandacht is in een combinatieklas. Er zijn ook andere manieren om zelfstandig te worden. En ik heb liever dat mijn kind gewoon tijd en aandacht krijgt.

Daarnaast heb ik zelf ooit ook in een combinatieklas gezeten. De ene groep moet rustig aan het werk terwijl juf uitleg geeft aan de andere groep. Dat zorgt voor afleiding en lawaai (pratende juf, kinderen die vragen stellen etc). Een lokaal is vaak niet enorm groot dus dat kan echt vervelend zijn. Daarnaast moet juf terwijl ze met die groep bezig is nog steeds opletten op de andere helft van de groep.

Jenaplan etc is echt wat anders.

Sociaal zag ik zelf destijds en nu weinig voordelen. Die groepen wisselden ieder jaar ivm formatie en waren ook al gevormd. Ook was er minder aansluiting door leeftijdsverschillen.

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Onze kinderen hebben zowel in klassen gezeten met hun eigen groep, als in een combi klas.
    Ik heb geen negatieve ervaringen.
    Zelfs mijn adhd-er kon er prima in functioneren.
    Net wat @tuc zegt, de leerkracht is vaak met de helft van de klas bezig, dus heeft juist snel in de gaten wie volgt en wie niet.
    Daarnaast moeten ze ook regelmatig allemaal stil en zelfstandig werken en dan heeft de leerkracht even tijd om individueel met een kind bezig te zijn.
    Mijn tweede zoon zat in de plusgroep en dit was een aparte groep, buiten de klas, een x aantal uren per week. Hij kreeg voldoende uitdaging op die manier.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ook in een combiklas, of misschien wel juist in een combiklas, kan een kind tijd en aandacht krijgen, ook op een reguliere school. Als bv. een deel van de klassen combiklassen worden, kan ik me ook voorstellen dat daar de leerkrachten voorkomen die dit zien zitten en die hier de kwaliteiten voor hebben.

@Jo79: Hier ook drie groepen bij elkaar. Ik vind het juist fijn en mijn dochter tot nog toe ook. :) Het onderlinge ‘elkaar helpen’ en ‘voor elkaar zorgen’ ed vind ik zo’n meerwaarde hebben. Heb ik zelf ook zo ervaren vroeger (heb zelf ook Jenaplanonderwijs gevolgd).

Jo79 vindt dit leuk.
  14. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Is het een jenaplan school? Hier alleen groep 1/2 gecombineerd (dacht ook dat dit overal zo was).

15. chuppie

chuppie Actief lid

22 feb 2019
    448
    241
    43
    Mijn dochter heeft nooit in een combinatie klas gezeten en kreeg ook niet altijd wat ze nodig had.
    Mijn ervaring is zelf in de gaten houden en veel communiceren met de leerkracht.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Verschilt heel erg per school. Er zijn ook scholen die groep 1 en 2 apart hebben en dan soms nog een instroomgroep (eigenlijk groep 0 dus) of de kinderen stromen in in groep 1. Veel scholen met combinatiegroepen die dat niet vanuit een bepaalde onderwijsvisie (zoals Jenaplan of Montessori) doen, doen dat omdat ze niet genoeg kinderen in een groep hebben om een aparte klas mee te vullen (of bv. te veel voor één klas, maar niet genoeg voor twee).

17. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zal is vragen naar de beweegredenen van onze school om alleen de groepen 1/2 te combineren, ze hebben die visie niet en hebben ook 3 groepen 1/2 en moeten regelmatig nee verkopen ivm het vele aantal nieuwe aanmeldingen.

Hier hebben wij bewust niet voor een jenaplan school gekozen, maar ik merk wel dat de kinderen in de klas elkaar onderling goed kunnen helpen. Vorig jaar werd mijn zoon regelmatig geholpen(door vaak kindjes uit groep 2) als bijvoorbeeld zijn veter los zat, nu kan hij zelf strikken en helpt zo nu en dan kinderen die dat nog niet kunnen.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik vond het in de middenbouw prettig, daar had hij ook een fijne groep. In zijn huidige groep is helpen vaak een ‘moetje’ en van zorgen voor elkaar is weinig sprake. Maar dat zal per school verschillen.

19. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Mijn dochter komt misschien volgend jaar in een combinatieklas. Doordat de klassen kleiner worden moeten ze na de zomervakantie deze beslissing maken. Het zou dan een combi 5/6 worden, mijn dochter zit dan in 6.
    Er is vaker met combinatieklasen gewerkt en meestal plaatsen ze daar kinderen die goed zelfstandig kunnen werken en geen extra hulp nodig hebben.

Ik ben benieuwd of mn dochter er in komt, zeker na al de verhalen (positief en negatief) die ik hier lees.

20. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn jongste zit in een groep 1/2 klas, nu voor 2e jaar, alle kleuterklassen zijn 1/2 om de nieuwe instroom goed te kunnen spreiden. Mijn oudste dochter (toen andere school) zat in een 'losse' groep 1 en daarna groep 2. Ik merk niet echt verschil als ik eerlijk ben, behalve dan dat jongste dochter minder met dezelfde kinderen in de klas heeft gezeten (is van april, is dus gestart in een groep 1/2 tot zomervakantie, toen een heel jaar groep 1 in een andere 1/2 klas en nu groep 2 in weer in een andere 1/2 klas). Op kleuterleeftijd lijkt me dat ook niet zo uit maken.

Mijn oudste dochter zit nu voor het eerst van haar leven in een combi-klas 5/6, maar wel met alle leerlingen van vorig jaar (bekende klas). Het is dus een groep 6 van 21 kinderen, waar dan 8 groep 5 kinderen aan toegevoegd zijn. Zij heeft het prima naar haar zin en gaat prima in de klas, maar misschien dat het voor die groep 5 leerlingen (die in minderheid zijn) anders voelt... Ik ben erg nieuwsgierig wat ze volgend jaar gaan doen.

Deel Deze Pagina