Combinatieklas ervaringen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Baileyy, 1 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Mijn dochter zit in een combi 5/6 en dat gaat ook prima hoor. Mijn ervaring is dat als de leerkracht het leerplan goed voor elkaar heeft het prima doen is.
     
    Moluks78 vindt dit leuk.
  2. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Heel herkenbaar! Ik ben er geen fan van. De mijne zat in de zelfde situatie, leerkracht ging eerst met de jongste groep aan de gang, dan met de oudste groep en als er nog tijd over was (vaak niet) kwam die van mij aan bod. Zo werd het in elk geval door mijn kind ervaren. Héél vervelend.

    Helemaal mee eens!

    En zoals eerder gezegd verschilt het ook per leerkracht.
     
  3. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ja zo'n situatie zoals jij beschrijft daar ben ik wel bang voor ja.

    Gesprekje met leerkracht aangaan is hier niet zo heel makkelijk. Ze zijn altijd wat terughoudend daarin.
     
  4. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mijn zoon zit vanaf groep 4 in een combiklas met het jaar eronder. Nu in groep 7. Zijn deel vd klas bestaat uit 10 leerlingen en de groep 6 uit 17. In hun klas zie je dat er nauwelijks uitwisseling tussen de klassen ontstaat behalve als het van d ejuf moet. Dit houdt in dat de 10 kids eigenlijk alleen samen optrekken en in die groep is ook het nodige gedoe omdat 2 kinderen niet goed met elkaar overweg kunnen. Er is ook een gewone groep 7 maar ook met die groep is nagenoeg geen contact of uitwisseling. Sociaal gezien vind ik het dus echt geen positieve insteek. Dit had mijns inziens wel anders gekund, maar het is nu zo. Leertechnisch zie je dat mijn zoon die goed mee kan komen de afgelopen jaren veel zelf heeft moeten werken. Hij is echter niet altijd even geconcentreerd, maar kan het wel. Leren doorwerken of een extra stimulans van even positieve aandacht door de juf hebben lang ontbroken waardoor hij vaak commentaar krijgt van werk eens door en dan de kontbtegen de krib gooit. vorig jaar dan op mijn aangeven een systeem uitgeprobeerd met wekker op eigen bureau wat wel vooruitgang liet zien in werkhouding maar dat werd niet goed overgedragen naar de nieuwe juf waardoor het begin dit jaar weer slechter ging. De grotere en jongere groep 6 slokt dusdanig veel aandacht op van de juf dat zijnonvoldonede aandacht kan geven aan gr 7. Ik vind het dus geen voordeel sociaal gezien en qua leren niet. Echter zal zoon het er mee moeten doen tot hij van school af gaat. Ik heb nu echt zeer regelmatig overleg met de juf om te zorgen dat mijn zoon ook krijgt wat hij nodig heeft. Overigens is het beeld van de helft vd leerlingen van gr 7 dat er meer in zit dan er uit komt. Ik vind het zorgwekkend dat dit niet opgepakt wordt. Dat heeft mijns inziens ook echtbte maken met de combiklas waardoor er weinig ruimte is voor echt persoonlijke aandacht en kinderen die goed genoeg meekomen maar eigenlijk meer zouden kunnen niet de stimulans krijgen door ontbreken van tijd en aandacht om echt meer uit zichzelf te gaan halen. Het maakt me ook bezorgd met betrekking tot de overstap naar het VO omdat het leren doorwerken en taakgericht blijven ook belangrijk zijn om langer de concentratie vast te houden en daar te weinig aandacht voor is (geweest).
    Al met al ben ik niet uitermate gelukkig met de combinatieklas van zoonlief, maar zal t ook niet veranderen meer. Echter de gewone gr 7 is ook een heel lastige klas waardoor t altijd een vraag zal blijven of hij daar beter zijn weg had kunnen vinden. In de afgelopen jaren is m.n. In gr 4 en 5 een klasenassistent in deklas toegevoegd om nog wat extra aandacht te kunnen geven.
     
  5. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Voordelen combigroep:
    - instructie in een kleine jaargroep
    - totale groepsgrootte < 25
    - effectieve instructie
    - om leren gaan met uitgestelde aandacht
    - zelfstandigheid

    Nadelen
    - wordt veel van kinderen verwacht
    - weinig begeleiding bij het zelfstandig werken
    - instructie niveau van de complete groep
    - belasting van de leerkracht

    Hier een kleine dorpsschool met 4 combigroepen ( 1/2 - 3/4 - 5/6 - 7/8). Ben niet laaiend enthousiast. Zie vooral dat mijn zoontje die naar boven uitschiet moeilijk ondersteund kan worden. Hij is versneld en heeft moeite met zijn executieve functies. Leerkracht heeft weinig begeleidingsmogelijkheden. Mijn dochter, een meer gemiddelde leerling gedijt beter.
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ook op jenaplan vind ik het waardeloos hoor. Blijft hetzelfde principe en kind heeft gewoon te weinig aandacht want de leerkracht heeft t te druk.

    Ik ben zelf leerkracht en mijn basisschool was een jenaplanschool. Ik heb daar amper ietd geleerd en op de PABO hard moeten werken.
     
    Eeka76 vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Dat kun je niet zo generaliserend zeggen.

    Ik heb op een Jenaplanschool gezeten en mijn oudste zit er ook op en voor ons werkt het prima. :) Ik heb zelf op Montessori-onderwijs gewerkt, dat werkt wat groepsindeling betreft vergelijkbaar, en als leerkracht vond ik het ook juist super fijn; meer tijd en aandacht voor individuele leerlingen dan op het regulier onderwijs (waar ik ook ervaring heb).
     
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dat kan ik wel zo zeggen hoor. Ik vind echt dat combinatieklassen niet werken. Dat is mijn mening. Dat jij een andere mening hebt, prima dat mag.

     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik vind het ook te generaliserend. Net als een opmerking eerder dat het gemiddelde niveau daalt omdat de leerkracht ook de jongere kinderen aan moet spreken. Herken dit totaal niet van de combiklassen waar mijn dochter in zat. Ik geloof dat het valt of staat met de leerkracht die er voor staat.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  10. Koon

    Koon Niet meer actief

    Mijn zoon zit op een Jenaplan school. Zij zitten met 4 kringen in een cluster (geen lokalen dus) en krijgen van verschillende leerkrachten instructie, maar net welk niveau ze hebben per vak. Dus juist heel erg afgestemd op het niveau van de leerling, ruim voldoende aandacht en heel relaxte leerkrachten ;)
    Scheelt wel dat dit schoolgebouw nu een half jaar oud is en dus helemaal is ingericht op jenaplanonderwijs. Het werkt perfect. Voorheen (in verouderd gebouw) was het wel wat chaotischer maar ook nog steeds heel goed werkend en mijn zoon leert genoeg.
     

Deel Deze Pagina