Maar de resultaten van de Montessorischolen zijn wel meegeteld in het onderzoek toch? En niet buiten beschouwing gelaten. Zoals jij schreef. Wetenschappelijk onderzoek is niet altijd even zinnig.
Ik heb zelf op een Jenaplanschool gezeten waar ze de volgende klassen hadden: groep 1/2, groep 3/4/5 en groep 6/7/8. Er zitten zeker ook nadelen aan, en vanzelfsprekend helemaal als de leerkracht het niet aan kan (maar dat geldt in een enkele groep net zo goed...), maar ik vond het vooral heel erg fijn! Ik had voor mijn kinderen ook liever een school met combinatieklassen gehad.
Ik denk dat een minder begaafde leerling/leerling met gedragsproblemen/sociaalzwakke leerling minder tot zijn/haar recht komt in een combiklas. De leerling krijgt in theorie maar de helft van de tijd die hij/zij zou krijgen als dat het een homogene groep is. Een sterke, zelfstandige leerling zal juist opbloeien in een combiklas. Hij/zij kan extra stof opnemen en veel zelfstandig werken!
Hier Jenaplan na een paar jaar regulier en homogeen (alleen de kleuterschool combi 1/2). Het verschil is wel dat Jenaplan en Montessori echt op combiklassen zijn ingericht. Alle leraren bij onze kinderen op school hebben een aanvullende Jenaplanopleiding gedaan. Dat is wat anders dan een school waar combiklassen uit noodzaak, zoals leerlingentekort zijn opgezet. Het kan goed gaan, maar het vergt wel meer en een andere organisatie van de leraar. We merken het vaak bij invallers die geen ervaring met combiklassen hebben, die hebben er vaak grote moeite mee om kinderen uit iedere groep op het juiste niveau les te geven en genoeg aandacht te geven. Verder heeft deze school meestal de hoogste resultaten van alle scholen hier en dat zijn er aardig wat. Zit toch vanalles wat ook op school. Ik zou het dus gewoon per school bekijken. Nog een voordeel vind ik dat mijn kinderen met andere kinderen van verschillende leeftijden en groepen spelen, dat was veel minder op de reguliere basisschool. Nadeel vind ik in de bovenbouw (6,7 en 8) dat als je kind nog wat jong is, het wel met van die (pre)pubers uit groep 8 zit met bijbehorend gedrag en interesses. Qua leerstof heb ik er tot nu toe nog geen nadelen van kunnen ontdekken.
Ik moet in de onderbouw al wennen aan de verschillende leeftijden... Dl speelt graag met oudere meisjes, en dan vooral elkaar veel uitdagen met kunstjes doen etc., vind ik regelmatig eigenlijk te ver gaan voor haar, maar ik wil me niet teveel er mee bemoeien. En een homogene klas is geen garantie dat het niet voorkomt (ik zat zelf in een klas met alleen leeftijdgenootjes, maar speelde ook vooral met oudere kinderen in de pauze en na school) .