Combinatiekorting Aangifte inkomstenbelasting

Discussion in 'De lounge' started by Arti13, Jan 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Lieve meiden,

Ik heb gemerkt dat niet iedereen weet dat als je als vrouw werkt en je hebt een of meer kinderen, dat je recht hebt op de combinatiekorting. Deze is inkomensafhankelijk. Je moet dan wel aangifte inkomstenbelasting doen. Maar wij krijgen maar liefst € 1750 voor 2009! Echt super dus. Dus als je dit nog niet wist, wellicht de moeite waard om dit eens na te gaan of je er ook recht op hebt. Je kunt het aangifteprogramma downloaden en alles invullen en dan zie je meteen wat je eventueel terug krijgt.

Groetjes Judith

2. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Ik wist het, wij krijgen zo;n 1100 euro :)

3. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Toch maar eens kijken bij de aangifte straks.
    Weet iemand of dat in het aangifteprogramma vanzelf naar voren komt?

4. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    ja, je moet ergens invullen of je een kind hebt jonger dan ? jaar die in 2010 langer dan een half jaar op hetzelfde adres woont.

5. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Naar de belastingdienstsite en dan aangifte 2009. Je kunt dan kiezen tussen windows, linux of apple.

6. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Staat er ook iets op de website over salaris e.d.? Want als je 'teveel' verdient kom je er niet voor in aanmerking neem ik aan?

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    als je als beide ouders werkt, dan heeft de ouder die het minst verdient recht op de combinatiekorting, alle info staat op de website van de belastingdienst

8. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    OK, bedankt. Even kijken dus!:)

9. Arti13

Arti13 Niet meer actief

In aanvulling:
    Inkomensafhankelijke combinatiekorting berekenen

Voldoet u aan alle voorwaarden voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting? Dan krijgt u minimaal € 770 korting. Voor het bedrag dat u boven de € 4.619 verdient, wordt de korting verhoogd met 3,8%. De maximale korting van € 1.765 bereikt u bij een inkomen van € 30.800.
    Voorbeeld
    Uw inkomen is € 10.000 en u voldoet aan alle voorwaarden voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. U krijgt dan de basiskorting van € 770 plus een extra korting voor het gedeelte van uw inkomen boven de grens van € 4.619.
    Bedrag boven de grens van € 4.619:
    € 10.000 - € 4.619 = € 5.381.
    Extra korting (3,8% van het bedrag boven de grens):
    3,8% van € 5.381 = € 205
    Totaalbedrag inkomensafhankelijke combinatiekorting (basiskorting + extra korting):
    € 770 + € 205 = € 975.
    De combinatiekorting en de aanvullende combinatiekorting zijn vanaf 2009 vervangen door de inkomensafhankelijke combinatiekorting. U krijgt de inkomensafhankelijke combinatiekorting als u aan de volgende vier voorwaarden voldoet:
    In 2009 woont er minstens 6 maanden een kind bij u dat geboren is na 31 december 1996.
    Dit kind is in die periode ingeschreven op uw woonadres. Bij co-ouders mag het kind ook ingeschreven staan op het woonadres van de co-ouder.
    Uw inkomsten uit uw werk (bijvoorbeeld loon of freelance-inkomsten) zijn hoger dan € 4.619 of u komt in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek.
    U hebt in 2009 geen fiscale partner of u hebt wel een fiscale partner en u hebt minder inkomsten uit uw werk (bijvoorbeeld loon of freelance-inkomsten) dan uw fiscale partner.
    De korting is maximaal € 1.765 voor mensen jonger dan 65 jaar. Voor mensen van 65 jaar en ouder is het maximum € 823.
    U kunt uw inkomensafhankelijke combinatiekorting berekenen.

10. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Ik bedoelde of deze korting IN het programma vanzelf naar voren komt. Dus als ik t programma stap voor stap doorloop, we m dan tegenkomen.

11. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ja, als je alles invult, krijg je op een gegeven moment de vraag of je een kind hebt die geboren is na 1996 (geloof ik) en langer dn 6mnd bij jullie woont. Op het eind zie je dan wat er aan korting af gaat. Dit zie je alleen wel pas op het eind. En het is een korting op je inkomstenbelasting. Dus ik weet niet of je het daadwerkleijke bedrag kan zien.

Maar ik heb hierboven de berekening weergegeven, dus je zou het ook kunnen berekenen.

12. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0
    Daarnaast kan je ook een gedeelte van je ouderschapsverlof terugkrijgen over 2009! Scheelde bij ons ook mooi even!

13. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Nee dat is het leuke van de combinatiekorting zoals ie nu is: hoe meer je als minstverdienende partner verdient, hoe meer je terug krijgt ;)

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Toen ik er voor het eerst van hoorde geloofde ik er niks van. Heb serieus nog de belastingdienst gebeld om navraag te doen of het wel klopt, ondanks dat het op de website staat.
    Wij krijgen het dit jaar voor het eerst met de voorlopige teruggaaf. Gaat mooi op de spaarrekening :p

Share This Page