Hoi Allemaal! Wij hebben 2 lieve katten die normaal gesproken nergens anders krabben dan aan de daarvoorbestemde krabpaal en de kokosdeurmat. Nu hebben we sinds zondag de huisinrichting veranderd waarbij de bank niet meer tegen de muur aan staat maar los in t midden van de huiskamer. Een uur later ging een van de 2 katten al aan de (oude) bank krabben. Nu hebben we sinds dinsdag dus een nieuwe bank en helaas denkt die nu dat dit een mega groot krabpaleis is voor hem. We hebben de krabpaal al dichterbij zijn slaapplek gezet maar heb geen idee hoe we dit gedrag moeten afstraffen. Zodra ik het nu hoor roep ik meteen zijn naam en dan stopt ie gelijk. Maar uiteraard zal hij dit snachts en als we weg zijn ook gewoon doen.. Ik lees veel verschillende middeltjes die je op je bank kan sprayen maar deze werken allemaal met een luchtje... Heeft iemand ervaring met een spray of ander middeltje dat werkt (of juist niet) en voor ons niet heftig ruikt... of misschien een andere tip om dit gedrag af te leren...? Alvast bedankt!
Krabpaal tegen de bank zetten? Ik had helaas ook zo'n kat. Krabte de hele eetkamer stoelen kapot. Ik heb ook alles geprobeerd maar niets hielp. Ik hoop dat iemand de gouden tip voor je heeft!
Snap dat je daar totaal niet blij mee bent. Zou mijn meubels ook niet kapot laten maken door een dier. Persoonlijk zou ik gewoon een plantenspuit met water binnen handbereik zetten en als ie het wil doen, spuiten. En op de momenten dat jullie slapen/weg zijn zou ik de katten gewoon uit de woonkamer verbannen. Bij mijn ouders zitten ze dan bijv in de bijkeuken.
Ik heb tegelijk met de nieuwe bank nieuwe kattenmandjes en een krabpaal gekocht, en heel consequent zijn plek gewezen. Ik nieuwe spullen, hij ook, ieder onze eigen plek. Na een week of 2 was de interesse er wel af, krabben heeft hij niet meer gedaan. Ik betrap hem nog steeds dat hij wel af en toe op de bank slaapt, maar hij ligt altijd keurig op een sierkussentje
Misschien (tijdelijk) een groot kleed over de bank hangen voor de momenten dat je er niet bent om het in de gaten te houden?
Zo herkenbaar! Ik (wij) hebben het maar opgegeven. We hebben allerlei soorten sprays gebruikt. Zelfs sprays die je dan op plekken doet waar ze wel mogen krabben, maar het was onbegonnen werk. De ene kat haat de planten spray en de ander denkt " nou daar heb je haar weer, alsof water mij ook iets interesseert" het beste is het gedrag negeren merk ik. Negatieve aandacht is ook aandacht en sindsdien gaat het wel echt stukken beter. De bank word niet meer gezien als krabpaal, alleen de leren stoelen nog als 1 van onze katten aandacht wilt. Wat trouwens wel echt deels geholpen heeft is een krabpaal tot aan het plafon! Ideaal ding. Dus misschien is dat nog een tip.
Zo zou ik het ook doen. Snel genoeg afgeleerd lijkt mij. Hier mag de kat sowieso niet in de kamer s nachts. Die heeft een plekje in de bijkeuken.
Bedankt voor de reacties. Plantenspuit zijn ze inderdaad niet onder de indruk van en we hebben ook geen mogelijkheid om de huiskamer af te sluiten. Open keuken en open trap naar boven. De slaapkamers zijn altijd dicht want daar mogen ze al niet komen, enigste ruimtes die we dan nog kunnen afsluiten zijn de wc/badkamer maar dat vind ik zielig. Lees idd 2x iets over een nieuwe krabpaal, die ga ik dan ook bestellen en misschien ook een hogere. Hij doet het hier ook tegen de achterkant van de bank en daarop kan die zich veel hoger uitstrekken dan op de krabpaal die we nu hebben. Ik las gister toevallig ook ergens dat sommige katten zich graag zo lang mogelijk uitstrekken dus dat gaan we maar is even proberen. En idd maar Eventjes een paar gladde lakens/dekens scoren voor als we er niet zijn om over de bank te gooien. Thanks voor de tips zover! Als iemand nog een gouden tip denkt te hebben, van harte welkom!