Precies over een week is het zover de 1ste groeiecho. Ik krijg deze met 28, 32 en 36 weken omdat mijn zoon dysmatuur geboren is. 2375 gram , 54 cm bij 39.3 weken. Ik ben stiekum best wel bang omdat zoon het behoorlijk zwaar heeft gehad bij en na zijn geboorte. Stel kleine dame is te licht/klein voor termijn wat zijn dan de stappen? Ze kunnen er niet veel mee toch?? Nou las ik hier op het forum dat buikomtrek doorslaggevend is klopt dat?? En wat zijn normale gewichtjes bij 28 weken? Google meld verschillend van 750 tot soms 1300 gram!
Hier aan 28 weken 1100 gr, iets onder het gemiddelde zei de gyn. Hij schatte 3400 gr bij geboorte, wat een mooi gewicht is vind ik. Succes!
Bij 30 weken woog de kleine bij ons 1500 gr. Dat was gemiddeld zeiden ze. Ik denk dat bij 28 weken de kleine ong. 1100/1200 zou moeten wegen
Ik krijg ook groeiecho's. Hou je er rekening mee dat ze makkelijk een meetfout kunnen maken en dat het een momentopname is? Bij mij doen ze nu meerdere metingen om te kijken hoe de groeicurve verloopt (maar dat gaan ze bij jou dus ook doen). Ze vermoeden een kleine baby vanwege aanleg maar willen een niet optimaal functionerende moederkoek uitsluiten. Hiervoor krijg ik ook wekelijks metingen van de doorbloeding (ik had ook verminderd vruchtwater). Op deze manier kijken ze of de baby zich nog wel lekker voelt in de buik. Oh ja, ze houden hier ook het buikje aan. Het hoofdje is gewoon gemiddeld, maar dat heeft er ook mee te maken dat het belangrijker is dat die zich goed ontwikkeld. Daarom zie je vaak dat dan het buikje achter blijft. Als ik wat verder ben (28 weken) krijg ik mogelijk ook ctg's. Wellicht is dat bij jou ook een vervolstap. Daarnaast is het goed om te weten als je kindje wat te klein is zodat ze het bij de geboorte goed kunnen opvangen en eventueel voor een keizersnede gaan als 'ie te klein is. Een natuurlijk bevalling kan dan te zwaar zijn. Dit hebben ze bij een vriendin van mij gedaan (en is ook bij mij een optie, maar ik heb ook verhoogd risico op vroeggeboorte). Overigens lag ik in het ziekenhuis naast een dame die 28 weken in verwachting was van een meisje. Zij woog ook 1100 gram en dat was bovengemiddeld, zeiden ze!
Mijn oudste is geboren met 27,6 weken en woog 1670 gram, maar die was ook veel zwaarder dan gemiddeld. Gemiddelde ligt idd rond de 1100 gram.
Ctg's zijn hartopnamens toch? Ben hier zo niet bekend mee bij zoontje alleen termijn echo, nekplooi en 20 weken echo gehad. Maar ik begrijp dat 1100 gram dus okee is. Ik hoop zo dat ze daar dan ook aan komt. Ik word nu getest op ghb via urine kweek omdat het zo zou kunnen wezen dat dit de oorzaak is geweest bij zoontje. Ook had hij 2 knoppen in navelstreng wat natuurlijk niet mee heeft gewerkt. Placenta was keurig volgens gyn. Bij de 20 weken echo woog ze 325 gram op 19 nov en bij een uitgebreide pretecho 482 gram 10 dagen later 29 nov. weet niet of dit lager is of hoger...
Klopt, hartopnames. Placenta-werking kunnen ze alleen via die doorbloedingtesten (doplers) controleren. Placenta ziet er bij mij op het oog verder ook goed uit (ligging, groei). Als je eerder twee knopen in de navelstreng had dan lijkt mij zo'n dopler geen gek idee. Maar dat doen ze niet overal, ik zit bij een academisch ziekenhuis. Toen ik bijna 24 weken zwanger was woog ons kindje net iets boven de 500 gram, wat ook moest op die termijn volgens de gyn. Terwijl het buikje toen dus al twee weken achter lag. Maar, wellicht valt het allemaal wel mee bij je! Heb vertrouwen, ik duim voor je!
Placenta ligt hier aan de voorwand en is vrij dik volgens de echoscopiste bij 20 weken. Die knopen is een raadsel ! Jou beeb was bij 24 weken 500gram? Okee was hier met 21 al haast. Wat is bij jou de reden dat ze je zo goed in de gaten houden ( sorry als ik er overheen gelezen hebt)
Bij 23 weken en 5 dagen woog 'ie 530 gram. Buikje lag twee weken achter. Ik was opgenomen vanwege dreigende vroeggeboorte, heb nu een cerclage. Omdat het verdere beloop onzeker is deden ze een uitgebreide groeiecho...want stel dat de kleine toch te vroeg komt. Toen bleek dus die groeiachterstand van twee weken (buikje) en verminderd vruchtwater. Die combinatie deed een minder functionerende moederkoek vermoeden. Gisteren was het vruchtwater echter weer gemiddeld (thanks god), volgende week krijg ik weer een groeiecho. Ze vermoeden dat we gewoon een kleintje krijgen (ik ben zelf zeer slank) maar ze moeten de rest natuurlijk uitsluiten. Vanwege die cerclage moet ik sowieso wekelijks langs komen. Ze willen me goedivolgen omdat ze die operatie op mijn termijn (ik was toen 21 weken en 5 dagen) maar zo'n 5x per jaar doen. Er is dus geen protocol voor.
geen tips of ervaring, maar wil je graag even een hart onder de riem steken. Probeer je maar niet te druk te maken he (K)
Jeetje light dat is behoorlijk heftig allemaal. Ik hoop dat je wonder met een toch mooi gewicht geboren mag worden over een aantal weken!
Heb vorige week met 28 weken groei echo gehad ivm met alle 3 kids boven 4 kilo Deze is,tot nu toe gemiddeld p50 lijn en ongeveer 1200 gram Wat maakt het uit of die 3 of 4 kilo bij geboorte is als maar gezond is
Door de geschiedenis met zoonlief die dysmatuur geboren is maakt een kilo meer of minder behoorlijk veel uit. Hij woog maar 2375 gram bij zijn geboorte met 39.3 weken! Hoe zwaarder ze zijn hoe meer energie ze hebben om zich bv warm het houden maar ook zoiets als kunnen drinken.
Min 3 kan idd problemen opleveren kan ik jammer genoeg prima over meepraten... We zullen het maar houden op ontwetend ☺
Inderdaad, laten we het daar maar op houden. Toch raakt het me, dit soort opmerkingen. Maar dat ligt aan mezelf... Mensen hebben werkelijk geen idee hoe het is om een TE klein kind op de wereld te zetten