Combinatietest doen of niet?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Wensje2013, 28 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jacq84

Jacq84 Fanatiek lid

14 mrt 2013
    1.057
    7
    38
    Ik heb volmondig JA geroepen bij de verloskundige.
    Ik ben 28 jaar en mijn vriend 34.
    Nu ben ik even gaan lezen en ook nav de reacties hier heb ik
    enorme twijfels.
    Het blijft inderdaad een "risico schatting" dus zekerheid is er niet.
    Zoals eerder gezegd hier dan werd het allemaal vast wel vergoed!

Moeilijk Moeilijk Moeilijk.....

2. mamavanY

mamavanY Actief lid

7 aug 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Ik zou iedereen aanraden om het te doen!! Ik ben heel heel blij dat ze het gevonden hebben bij ons en ons nu streng in de gaten houden.

Oh, en dat leeftijd zegt niks, ik ben 22..

Voor de details kan je een pbtje sturen :)

3. susy26

susy26 Niet meer actief

wij hebben er toen ook over gepiekerd, maar besloten om bij alletwee t niet t laten doen. Ook meer, om dat je toch niet echt 100% zekerheid heb. En ik ben dan zo iemand als je dan een uitslag krijgt, waarvan je dan nog niet weet of het allemaal goed is, ik niet echt kan genieten vd zs.

4. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.646
    3
    0
    Hoewel wij weten dat het geen garantie is, hebben we het toch gedaan. Wel hadden we van tevoren al besloten om het kindje hoe dan ook te houden, als het een goed leven zou kunnen lijden. Maar mocht het niet goed zijn, dan wilden we dat graag van tevoren weten, voor zover dat kan. Ik ben nogal een piekeraar en dit geeft me toch wat rust.

5. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ken verhalen van mensen met goede uitslagen die een kindje met down kregen en verhalen van mensen die een slechte uitslag hadden waarbij het kindje gezond was. In mijn ogen zegt het niets over jouw individuele situatie .

6. leetje

leetje Actief lid

31 jan 2008
    374
    0
    16
    Ik zou alleen de echo laten doen. Ik heb bij mijn kinderen wel de gehele combinatietest laten doen. De eerste was helemaal ok, niets aan t handje. Bij de tweede was de echo perfect maar een aantal dagen later belden ze dat ze aan de hand van mijn bloedwaarden toch een punctie aanraadden....(trisomie 21 1 op de 680...kwoon wel in Italie)..in overleg met mijn gyn heb ik ervoor gekozen om geen punctie te laten doen. In Nederland raden ze t sowieso niet aan met de uitslag die ik had. Het is een kansberekening en deze kan je helpen om je rustig te maken of juist gestrest...helemaal je eigen keuze en daar kan niemand je mee helpen, je kunt nog zoveel adviezen krijgen maar je moet toch je eigen gevoel volgen.

7. Lymmetje

Lymmetje Actief lid

16 okt 2012
    157
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja dat is natuurlijk een hele persoonlijke keuze. Zelf heb ik het wel gedaan omdat ik toch zorgen maakte. Was zelf blij dat ik het gedaan had omdat bleek dat de kans zeer gering was. Gaf toch wel een opluchting en zorg minder. Tuurlijk is het nooit zeker maar er viel toch een druk van onze schouders. Maar goed het uitslag kan ook negatief zijn en dan moet je wel zeker weten wat je wilt.

8. logo

logo Niet meer actief

Wij hebben wel een combinatie test laten doen. Het was mogelijk, dus waarom niet? Het werd ook niet vergoed volgens mij.
    De combinatie test was toen goed.
    Wat misschien wel mogelijk is om na een uitslag waarbij een groot risico wordt aangegeven een uitgebreidere echo te krijgen. Geen idee of dat mogelijk is hoor?

9. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Logo: Downsyndroom wordt vaak gemist op 20 weken echo.

10. logo

logo Niet meer actief

Nina: dat klopt maar volgens mij kijken ze tegenwoordig ook naar andere afwijkingen tijdens de combi test toch?

11. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Alleen naar drie trisomien . Down, Edwards en Patau.

12. suus1979

suus1979 Nieuw lid

19 sep 2007
    4
    0
    0
    Hoorn
    hoi,

ik heb de test wel laten doen ivm wat hogere risico in de familie met andere afwijkingen en mijn leeftijd van 33. En nu heb ik te horen gekregen dat we een verhoogde kans hebben op Down (1:75) dus aankomende donderdag krijgen we de vlokkentest.
    Het is eigenlijk heel dubbel, bij mijn andere 2 kinderen heb ik het niet laten doen en bij deze zwangerschap doe ik het wel.

Ik zou zeggen, doe wat je zelf wilt en wat je hart ingeeft!

Deel Deze Pagina