Combinatietest doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Baileyy, 22 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Als je een verhoogde kans hebt kun je kiezen voor een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Dan heb je zekerheid of je kindje een chromosoomafwijking heeft. dat kun je uit een combinatietest niet halen. Mochten jullie dus verhoogde kans hebben, is in jullie geval vervolgonderzoek raadzaam, omdat je aangeeft dat jullie niet voor een downkindje kunnen zorgen.

2. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    ja klopt, maar de volgende onderzoeken zijn dus wel gevaarlijk.
    als blijkt dat je kindje gezond is kunnen er toch wel compicaties optreden..

je kunt vruchtwater gaan verliezen.
    je kunt infecties krijgen.
    ze kunnen je kindje perongeluk raken tijdens het prikken.

dat vind ik dan ook weer een grote stap, vooral als de uitslag bv 1:100 is, wat ga je dan doen?
    wij hebben nog even om erover na te denken, mijn man staat er niet 100% achter!

3. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Moeilijk he! Sterkte iig met het maken van een keuze..

4. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.216
    1.282
    113
    Centrum België
    Blijf het gek vinden dat dit zo'n beladen onderwerp is in NL. In BE is het gewoon standaard, wordt eigenlijk de vraag niet eens gesteld of je het wil of niet, dus iedereen krijgt de test..

Zelfs als het niet standaard zou zijn, had ik ervoor gekozen deze te laten doen. Ik zou het op voorhand willen weten moest er iets met ons kindje zijn. Zeker bij een eerste komen er zoveel emoties op je af als je bevallen bent, dat het nieuws dat er iets met je kindje er is er volgens mij net te veel is. Liever dus op voorhand weten dat er iets is.
    En afhankelijk van wat er zou zijn, kan de medische staf zich ook voorbereiden bij de geboorte (maar dat is dan echt wel een hele stap verder)

5. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Bij de eerste 2 hebben we nooit de vraag gehad of we het wouden doen. Bij de 3e wel maar hebben we meteen gezegd om het niet te doen elk kindje was meer dan welkom. Nu willen we graag een 4e en nu willen we het wel doen. Puur omdat we al 3 kinderen hebben lopen waar we zeker rekening mee moeten houden en we gewoon willen weten wat ons te wachten staat. Ik weet alleen niet wat ik zou doen bij een slechte uitslag. Hier bedoel ik mee wat er na komt, ik weet niet of ik wel een vlokkentest of vruchtwaterpunctie aandurf.

6. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Wordt er in Belgie dan ook standaard een vruchtwaterpunctie of vlokkentest gedaan als je een ongunstige uitslag hebt?

7. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik ben juist blij dat het niet standaard is, en snap niet waarom het zo normaal gevonden moet worden. Er wordt op 3 chromosoomafwijkingen getest. Dat zijn de meest voorkomende, maar een positieve uitslag betekent 1. niet dat je kindje het niet heeft, en 2. niet dat het geen andere chromosoomafwijking kan hebben. Datgene waar je min of meer uitsluitsel mee hebt, is risicovol. Een vlokkentest leidt in 2% van de gevallen niet tot een uitslag omdat er niet genoeg weefsel is afgenomen (daar ben je dan mooi klaar mee...) Dit zijn voor mij persoonlijk redenen waarom ik die kans dan ook niet hoef te weten. Hier op ZP is er iemand die haar gezonde kindje bij een vwp verloren is. Heel verdrietig. De kans is er dat dat gebeurt, natuurlijk is dat 'zeldzaam', maar dat is de kans op de chromosoomafwijkingen ook (mijn leeftijd 1:1000, terwijl het kans op de mk door vlokkentest bv. 3-5:1000 is volgens website UMC).

Ik zou dit niet opgedrongen willen krijgen, eerlijk gezegd. Ik vind het wel moeilijk om zelf die keuze te maken, want natuurlijk heeft dit niks te maken met de ernst van die afwijkingen onderschatten. Het heeft wel te maken met het accepteren van de afwezigheid van een garantiebewijsje bij een kind, gezondheid is iets om dankbaar voor te zijn, en niet vanzelfsprekend.

In Belgie is het trouwens ook heel normaal om om de haverklap een echo te maken, iets waar ik het nut ook niet zo van inzie. Hoewel ik het wel leuk zou vinden :)

8. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik heb het wel gedaan, ik begon met een uitgangswaarde van 1:74 en ging naar 1:219. Voor ons dus een 'gunstige' uitslag.

Maar dit laat wel zien hoe relatief de test is. Ik denk dat veel dames zouden schrikken van 1:219 terwijl dit voor ons juist een opgelucht gevoel gaf.

Feit blijft dat het puur een kans berekening is, dat wij nog altijd die ene kunnen zijn van de 219 vrouwen van mijn leeftijd waar wel een kindje met Down wordt geboren. Maar dat geldt ook voor een vrouw van 32 die een uitkomst van 1:6000 krijgt.

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ja, zeer relatief! Ik heb precies zo een kennis die op basis van de combinatietest eigenlijk in aanmerking kwam voor verder onderzoek (dit niet gedaan heeft), maar dit was dus omdat haar uitgangswaarde net als bij jou iets van 1:50 was op basis van leeftijd, en de meting van de nekplooi gaf 1:170 oid. Dat nam zij dus juist als een zeer positief resultaat, terwijl een vrouw van 31 zoals ik op de kast zou zitten met zo'n uitslag. En toch, het blijft en kans van minder dan 1%... niet het paard waar je op gaat wedden, toch?

Ik denk dat ik, mocht ik op latere leeftijd onverhoopt zwanger zijn (het is niet de bedoeling... ;)), dat ik dan de test wel zou laten doen. Juist omdat de leeftijdsgebonden kans zoveel groter is. Maar ik zou er toch lang over piekeren, net als dat ik nu gedaan heb, pff.

10. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Wij hebben de keuze gemaakt om de test niet te doen. Juist om de angst enzo.
    Maar nu lees ik dat het in Belgie standaard is. Ga ik toch weer twijfelen.

Maar als ik dan lees wat @Evenstar hier schrijft over een kennis met een uitslag van 1:170 dat zij dat als positief zag. Tja blijft moeilijk.
    Ik ben 32. Niet oud maar ook zeker niet jong.
    Tjee dacht dat we eruit waren. maar ik ben gewoon bang dat er iets misgaat. Als de test een verhoogd risico geeft word ik nog banger en daarom doen we het niet hadden we bedacht..

De 20 weken echo laat toch ook heel veel zien als er wat er mis is?

11. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ik vond het ook moeilijk, ook toen het juist die termijn was, en die termijn verstreek...

Ik heb 2 20-weken echo's gehad, en die zijn erg grondig. Maar natuurlijk herkennen ze daar niet alles op. Voor Down kunnen ze wel bepaalde kenmerken zien, maar het hoeft natuurlijk niet (i.e. een gezond ogend kind kan Down hebben).
    Bij mij is extra grondig gekeken omdat ik door een klein randje op de placenta een extra GUO had. Had niks met de baby te doen, maar toch bekeken ze die nog een keer helemaal grondig. Dat heeft mij wel extra gerustgesteld, maar de zorg blijft. Die heb ik bij mijn eerste tot na de geboorte gehouden. Daar had voor mij een combinatietest niks aan veranderd, omdat je altijd die 1 van heelveel kan zijn. Maar dat ben ik, ik kan obsessief zijn met dat soort sommetjes, en dan leek het MIJ beter om het sommetje gewoon niet te weten.

Sterkte met deze overwegingen. Ik weet wat er door je hoofd speelt. In dat opzicht heeft Kwek gelijk - als het veel meer vanzelfsprekend zou zijn, zou het ook een minder moeilijke keuze zijn. Maar ik denk dat ook in Belgie geldt dat NIKS verplicht is. Ook daar kan je het niet doen, neem ik aan. De 20 weken echo is ook niet verplicht en er zijn ook zat mensen die die niet laten doen (ik ken er iig genoeg!).

In NL is het denk ik ook een verzekerings/vergoedingskwestie. 20 weken echo is standaard vergoed. Erg duur natuurlijk. De combinatietest wordt pas vergoed als je ouder dan 36 bent tenzij je zelf in je verzekering gezorgd hebt dat je het terugkrijgt. Ik weet dat niet eens eigenlijk, ben wel max. verzekerd ongeveer maar zou het daarom niet doen of laten ;)

Je hebt nog even! Ik denk dat het belangrijkste blijft wat je met de resultaten zou doen. Of: wat die resultaten met jou zouden doen. Maar ook dat is alleen mijn mening :)

12. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.216
    1.282
    113
    Centrum België
    Idd, hier loop je standaard bij een gyn en elke keer een echo, lekker naar je kleintje piepen :p

De 12 / 20 / 30 Weken consultaties + echo's zijn iets duurder dan de overige, maar niets vergeleken met de bedragen die ik hier al heb zien passeren...

Om eerlijk te zijn, weet ik niet of de vlokkentest / vwp even 'vanzelfsprekend' zijn ingeval van een slechte uitslag. Ik ken (gelukkig) niemand die dit heeft meegemaakt...

13. anz87

anz87 Fanatiek lid

9 dec 2010
    1.903
    0
    0
    ik snap ook niet dat dit zo beladen is..
    wel blij dat het niet standaard is:)
    wie t wil laten doen moet dat zelf weten en bij een 'slechte' uitslag kan diegene altijd nog afwegen welk risico ze wil nemen ; het risico dat de punctie of vlokkentest fout gaat of het risico dat er misschien een kindje met een 'afwijking' komt..

wij hebben het nu gedaan puur omdat het nu invloed heeft op t hele gezin en niet alleen ons zou treffen.
    gelukkig een goed uitslag :)

Deel Deze Pagina