Op 6w2d goede echo, nu minder kans op miskraam?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by bengelke, Nov 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bengelke

bengelke Bekend lid

Feb 21, 2011
    746
    74
    28
    Berendrecht
    Hey dames, wij zijn eindelijk zwanger na heel veel geduld te moeten hebben, had eigenlijk niet meer verwacht om nog maar ooit zwanger te geraken (zeker niet dit jaar), we hebben al redelijk wat tegenslagen gehad en heel veel onzekerheid, dus vandaar durf ik echt nog niet te geloven dat deze zwangerschap echt goed gaat lopen...

Heb gisteren bij de fertiliteitsarts een echo gehad, alles was gewoon heel goed voor mijn termijn. En ik vond dat de dokter zo positief was, toen ik zei tegen hem, het kan nog altijd misgaan, zei hij dat alles zo perfect was, dat de kans nu wel heel klein was (niet zo letterlijk maar zo kwam hij over).
    Ben ik nu zo pessimistisch? Niet dat ik heel de dag lig te stressen helemaal niet, maar ik heb gewoon nergens meer last van was super vermoeid van de week nu totaal niet meer, voel me weer op en top haha.
    En ik kan er zo moeilijk in geloven dat dit wondertje echt ons kindje gaat worden...

2. Kuukske

Kuukske Bekend lid

Nov 26, 2012
    661
    10
    18
    Zodra er een hartje klopt, verminderen de kansen op een miskraam. Maar de kans is nooit nul. Ik heb ook een hele goede gehad bij acht weken. Toch is het in de negende week mis gegaan. Ik vind je niet pessimistisch maar realistisch. Ondanks dat toch proberen van het positieve uit te gaan, de kans is nog altijd groter dat het wel goed gaat. Ow bijna vergeten; Gefeliciteerd!! ;)

3. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

Oct 30, 2007
    2,828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Van harte!
    Een hartslag is natuurlijk positief maar het kan 9 maanden lang en zelfs daarna nog mis gaan.
    Die garantie heeft niemand maar gelukkig gaat het in de meeste gevallen goed!
    Lekker genieten van het wonder in je buik

4. Drieka

Drieka Niet meer actief

Mij werd na de goede 8 weken echo ook gezegd dat de kans dat het mis zou gaan een stuk kleiner was omdat het hartje goed klopte maar tot 12 weken is altijd het meest risicovol en zelfs daarna kan het mis gaan maar daar moet je niet vanuit gaan!

Je moet gewoon genieten van het wonder in je buik. :D

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee hoor, je bent gewoon realistisch. Tuurlijk is de kans groter dat het goed blijft gaan. Maar dit is nig steeds een hele kwetsbare periode. Het hartje is net begonnen met kloppen. Kans is iets minder, maar nog steeds 10% of zo. Rond 9/10 weken is het 5%. En zo zakt het steeds verder. Aldus mijn gyn.

Zie ook hier:
    Kans op een miskraam

6. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik vind je ook realistisch en niet pessimistisch. Logisch ook dat je angstig bent dat dit je weer afgenomen wordt, ik duim voor je dat alles goed blijft gaan. Je moet maar zo denken: het eerste begin is goed! Het kindje zit in je bm en niet eileider, tis geen windei, alles lijkt er goed uit te zien voor deze termijn, dat zijn al een hoop positieve dingen!
    En wel of geen kwaaltjes zegt niks over het wel of niet goed gaan van de zs he!

7. bengelke

bengelke Bekend lid

Feb 21, 2011
    746
    74
    28
    Berendrecht
    Thx dames, ik begin er zelf toch ook al iets meer in te geloven. Durf al wel af en toe een uitspraak te doen tegen mijn vriend, zo van: als ons kindje er is...
    Ik weet dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik nergens last van heb, en wat niet is kan nog altijd komen...
    En binnen 2 weken weer terug op controle, dus dat is ook niet zo heel lang wachten...

8. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Moeilijk om te vertrouwen he. Zeker als je zo'n moeilijke weg hebt afgelegd. Ik kan er over meepraten helaas. Ik leefde van echo naar echo. Misgaan kan het altijd, maar beter uitgaan van het positieve.
    Ook nooit gedacht dat ik nog eens drie kindjes mocht krijgen met ivf (ben nu 39+ weken zwanger van de derde).
    Probeer ook te genieten! Dit heb ik niet altijd gekund door de vele zorgen. Achteraf heb ik daar wel 'spijt' van.

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Het risico op een miskraam is na het zien van een kloppend hartje een stuk minder dan daarvoor, dus dat is heel fijn! Maar mag je helemaal opgelucht ademhalen en denken dat de race gelopen is? Nee, helaas. Dus in dat opzicht ben je realistisch. Met elke week dat je zwangerschap vordert daalt het risico op een miskraam, tot je voorbij de 12w bent. Maar zelfs dan wordt het nooit 0% risico.

Overigens zeggen allerlei wetenschappelijke onderzoeken dat de risico's lager zijn dan in de link hierboven wordt aangegeven. Als je er meer over wilt weten zou ik vooral in het Engels zoeken, dan is er veel meer wetenschappelijke literatuur beschikbaar.

10. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Ik vind je ook realistisch hoor. Ik denk er precies zo over!
    Heb verder niet veel meer toe te voegen :)
    Hoop dat je een fijne zwangerschap hebt!

11. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

Oct 9, 2014
    1,213
    1
    0
    Drenthe
    De kans dat het nog mis gaat is inderdaad nu een stuk kleiner. Volgens mijn vk 5%. In 95% van de gevallen gaat het dus gewoon goed.
    Iedereen kent wel iemand die in de groep van de 5% behoorde, dus dat je niet optimaal blij kunt zijn is heel realistisch. Het is logischerwijze ook een stukje zelfbescherming.

Probeer wel te bedenken dat hoe je er ook in staat, al het mis gaat de klap hoe dan ook even hard aankomt.
    Misschien lukt het je om toch een beetje vooruit te kijken en te genieten, want als het wel goed gaat (wat vrij aannemelijk is) heb je je straks een groot gedeelte van je zwangerschap alleen maar zorgen gemaakt, wat misschien ook achteraf heel erg zonde is. Probeer toch een beetje te genieten, zelfs als het mis gaat, heb je in elk geval toch een paar fijne roze-wolk weken gehad.

Zoals iemand ooit tegen me zei: zorgen over de toekomst veranderen de toekomst niet, het haalt alleen het plezier uit vandaag weg.

Hopelijk kun je een beetje gaan genieten.

Share This Page