Hoelang wachten op uitslag combinatietest?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Snoeppie, 4 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lieve meiden,

Wie kan mij vertellen hoelang je moet wachten op de uitslag van de combinatietest? hoeveel tijd gaat daar overheen? We willen het iedereen pas vertellen van onze zwangerschap totdat we zeker weten dat het allemaal goed is.

X

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

hier een weekje! bloed moet vaak opgestuurd worden ver in Nederland naar een laboratorium, en daar gaat een weekje overheen. Hoe dik de nekplooi is krijg je eigelijk meteen te horen, alleen moeten de uitslag van het bloed en de nekplooi gecombineerd worden om een percentage uit te rekenen

3. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja eigenlijk kun je nog geen conclusie trekken van alleen de dikte van de nekplooi toch?

4. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben een week voor de nekplooimeting bloed gaan prikken en ie uitslag was al binnen. Ik kreeg dus direct de uitslag en kreeg deze ook op papier mee.

5. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg eerst de echo en meteen aansluitend het bloedonderzoek. Ik vrees dat ik de uitslag dan niet meteen krijg! Ik moet ook echt wachten tot 12 weken, met 11 weken willen ze nog niet meten.

Ik hoop dat ik de uitslag gauw krijg, wil daarna pas iedereen inlichten en ben bang dat ik mijn buikje niet kan blijven verhullen tot 13-14 weken. Maar iedereen vertellen en misschien de zwangerschap af moeten breken is ook geen optie. Moeilijk!

6. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier met 10 weken bloed laten prikken, met 12 weken de echo en direct na de echo kraag ik de uitslag.

7. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik mocht vanaf 10 weken bloed gaan prikken.

Echter, het is een kansberekening dus je hebt nog heen zekerheid na de uitslag. Zou je bij een ongunstige kansberekening dan gaan wachten tot je zekerheid hebt (door middel van vervolgonderzoeken die nog niet direct kunnen plaatsvinden met 12 weken zwangerschap) met het vertellen?
    Ik zou niet uitgaan van een ongunstige uitslag hoor maar wil alleen maar zeggen dat je na de uitslag nog geen zekerheid hebt (neem aan dat je verloskundige of gynaecoloog dat ook wel verteld heeft).

8. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.160
    0
    0
    Den Haag
    Snoepie, ik zie dat je pas 7 weken zwanger bent ...... Dan krijg je toch nog geen nekplooimeting??

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je de nekplooi tegelijk met bloedprikken doet kan er zo anderhalf tot twee weken overheen gaan. De bloedbepalingen worden namelijk bij het RIVM gedaan. Als je al eerder bloed hebt laten prikken, dan heb je de uitslag bij sommige echo-bureau's gelijk en anders binnen 5 werkdagen via de post. In het eerste geval rekent het echo-bureau de kansberekening zelf uit, in het laatste geval wordt de nekplooiwaarde naar het RIVM gestuurd en rekenen zij het uit.

Bij ons was de afspraak: Binnen 5 werkdagen over de post indien de uitsalg goed is. Als de uitslag 'verhoogd risico' is, dan word je gebeld door de gyn.

Maar eh... ik zou zelf de zwangerschap niet stilhouden vanwege een combinatietest. Als deze negatief uitvalt, dan heb je je vrienden en familie hard genoeg nodig namelijk...

10. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Normaalgesproken wordt volgens mij een slechte uitslag van de combinatietest een zwangerschap (nog) niet afgebroken, een slechte uitslag geeft aanleiding tot vervolgonderzoeken. Die onderzoeken kunnen zekerheid bieden en eventueel kan dan gekozen worden voor een afbreking.
    Je moet op een bepaald moment gewoon kiezen om het bekend te maken, 100% zekerheid dat alles goed is krijg je toch nooit...

11. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Nou, ik heb ook gewacht tot de 12 weken echo en nekplooimeting om de zwangerschap aan de "grote klok" te hangen... Mijn ouders en tante van mijn man wisten het wel al op de dag dat we een echo kregen om te bepalen hoe lang ik zwanger was (toen 7w en kloppend hartje) maar de meeste mensen heb ik allemaal wat later ingelicht ook omdat ik mij daar zelf prettig bij voelde... Beste vriend en vriendinnen zijn wel wat eerder ingelicht, maar ook pas bij 10 weken...

Dat is natuurlijk ook puur wat je zelf wil. Het is onze eerste zwangerschap dus dan is het altijd spannend... Misschien dat ik bij de volgende niet wacht tot de 12 weken maar wat eerder maar sowieso niet voordat ik een kloppend hartje op echo heb gezien (maar das misschien ook gewoon onzekerheid vanuit mezelf...)

12. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, ik heb deze week een echo gehad en kloppend hartje gezien. Ik krijg de combinatietest en termijnecho met 12 weken. Dus over een maandje pas.

13. Snoeppie

Snoeppie Bekend lid

10 sep 2012
    521
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier heb je een heel goed punt. Ik ben een beetje bang voor negatieve reacties dat wij uberhaupt de combinatietest laten uitvoeren. Misschien moet ik dat niet aan de grote klok gaan hangen want dat is sowieso onze keuze en heeft verder niemand een mening over te hebben. Pff het is ook zo lastig allemaal. Je bent inderdaad nooit zeker, zelfs tijdens de bevalling kan er nog vanalles misgaan. Misschien toch maar gewoon vertellen na de 12 weken echo!

14. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als je het niet wilt hoef je dat toch ook niet aan iedereen te vertellen?
    Wij hebben het ook niet aan de grote klok gehangen omdat we dat niet nodig vinden, maar niet uit angst voor reacties.

Wij hebben het aan onze omgeving verteld toen dat voor ons goed voelde, zekerheid over de gezondheid van je kindje heb je nooit helemaal.

Ik vond het ook heel spannend allemaal, vooral die eerste weken. Veel succes en doe waar je je het beste bij voelt!

15. lies276

lies276 Niet meer actief

bij mij werd ook bloed geprikt na de nekplooimeting en binnen twee weken zou ik óf een goede uitslag per post krijgen, óf de verloskundige zou ons bellen als de uitslag niet zo goed was.
    na 9 dagen werde wij helaas gebeld door de vk dat we een verhoogd risico hadden.
    voor een vlokkentest was ik net te laat en een vwp zou zeker nog twee weken op zich moeten laten wachten (en dan nog eens drie weken voor de uitslag!).
    wij hebben uiteindelijk geen vwp laten doen. alleen een guo.
    we hebben gelukkig een gezonde zoon gekregen.

ten tijde van de "slechte uitslag" was ik blij dat ik steun had van familie, vrienden, enz.
    ik snap dat je wilt wachten tot je een goede uitslag hebt, maar bedenk dat er ook altijd een kansje bestaat op een minder goede uitslag.
    bovendien heb je nooit garantie, want wij hebben ondanks een verhoogd risico, een gezond kind gekregen, maar andersom is natuurlijk ook mogelijk; een goede uitslag, maar toch geen gezond kindje.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Hebben ze het je dan niet verteld???
    Na 3 werkdagen krijg je brief thuis als er geen risico is ( staat ook geen uitslag op gewoon dat er geen risico is). Als toch wel dan bellen ze binnen 2 werkdagen.
    Zo is bij bronovo geregeld. Als je via vk of andere zk loopt dan kan het anders zijn?

Onze nekplooi meting was 1mm wat erg bijzonder is en echoscopiste vertelde gelijk dat het kans super klein is met deze plooi. Dus we vertelden het iedereen op facebook gelijk!
    Paar vrienden en famielue wisten het al na 8weeken toen we hartje zagen

17. ikkeja

ikkeja Lid

18 jun 2012
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik jullie was zou ik het gewoon vertellen als je er klaar voor bent. voor wat betreft je buik. dat is bij iedereen anders. bij de een zie je het wel de ander niet. Ik ben 15 weken en je ziet het amper.

Ik moest een week wachten op de uitslag van de combinatietest.
    Wij hadden een verdikte nekplooi dus bij ons was de uitslag zowiezo al niet gunstig.

en als je het pas wil vertellen als je zeker weet dat alles goed is. dat weet je nl. nooit. een combinatietest is een kansberekening dat houdt in dat een goede uitslag niet wil zeggen dat alles goed is en als de uitslag slecht is dat er daadwerkelijk ook iets is. Als je het mij vraagt moet je het ook alleen doen als je bij een slechte uitslag vervolgonderzoeken wil doen. als iemand vantevoren al zegt dat het niet uitmaakt of het kind een afwijking heeft dan zou ik de test ook niet doen.

18. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Hier 23 oktober bloed laten prikken, morgen de nekplooimeting en dan krijg ik meteen de uitslag. De echoscopiste zet alles (bloeduitslagen, nekplooi en jog wat antwoorden op vragen) in een programmaatje en de uitslagen rollen er zo uit. Hier in het zkh moet deze echo wel overdag, omdat er een gyn in huis moet zijn. Denk voor als de uitslag niet goed is ofzo.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Wen1975
    Dat is niet waar je krijg uitslag per brief thuis altijd!
    Nooit meteen want er is maar 1 lab in nl die het uitslag doet.
    Ik dacht ook gelijk uitslag te krijgen: zo had ik begre

20. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Wen1975
    Dat is niet waar je krijg uitslag per brief thuis altijd!
    Nooit meteen want er is maar 1 lab in nl die het uitslag doet.
    Ik dacht ook gelijk uitslag te krijgen: zo had ik begrepen maar ke bloed gaat naar de lab dan uitslag nekplooi meting gaat erop en dan krijg je pas het combinatietest.
    Wat jou werd verteld dat je gelijk uitslag krijg bedoelen ze dat je uitslag van nekplooi meting gelijk krijg en niet het combinatie van drie dingen want dat is onmogelijk in zk.
    Het doet een ondezoek laboratorium naar downsindroom en die heeft alle gegevens eerst nodig van jou bloed die al reeds gestuurd is naar hun en van nekplooi die ze krijgen via email van zk!

Deel Deze Pagina