Ok, vroeg het me gewoon af. En dat je het graag wil weten zodat je je er op kan voorbereiden begrijp ik. Hoop dat de uitslag goed is!
Ik heb 4,5 jaar geleden en 2,5 jaar geleden een combinatietest gehad, en er is nooit gekeken naar neusbotjes of vingerkootjes. Voor zover ik weet hoort dat ook niet bij de richtlijn voor de combinatietest. Bloed in speciale verpakking in de brievenbus: heb ik bij beide zwangerschappen moeten doen. Was alleen niet voor de combinatietest (daarvoor werd ik gewoon in het prikcentrum van het zkh geprikt), maar voor iets waarvoor de vk zelf prikte. Waarvoor precies weet ik niet meer.
Op 3:20 is het neusbotje te zien (je ziet dan in het profiel 4 kleine streepjes). In Nederland is er voor gekozen om niet te rekenen met extra markers (zoals aan/afwezigheid of hypoplastich neusbotje, lekkende rechterhartklep, of afwijkende bloedstroom in het aanvoerende bloedvat van navelstreng naar het hart). Hierdoor kan je een meer nauwkeurige berekening maken waardoor je minder puncties hoeft te verrichten om een kindje met een afwijking op te sporen. Aangezien hiervoor geen vergunning is afgegeven hoeft een echoscopist hier ook niet naar te kijken. Hebben hier ook vaak niet hun papieren voor (of wel maar mogen deze bevindingen toch niet communiceren). Op sommige plekken in Nederland is dir wel mogelijk in een soort van onderzoekssetting, dit wordt dan vaak NT+ genoemd (bijv. in het EMC Rotterdam). Vriendelijke groet