Imd, ik ben het helemaal met je eens. Ik ben zelf 37 jaar, en VOOR dat mijn man en ik besloten hadden om te proberen zwanger te raken, hebben we gesproken over al die belangrijke vragen die variëren van 'hoe ver gaan we als het niet lukt' tot 'tot hoever gaan we met prenatale screening als het wel lukt en welke conclusies trekken we uit de resultaten'. Laten we eerlijk zijn, hoe ouder je bent, hoe groter de kans op afwijkingen. Dat is gewoon een feit en ik vind dat je je dat moet realiseren en daarover moet nadenken. Of er in jou familie wel of geen afwijkingen voorkomen is belangrijk om te weten en beïnvloedt uiteraard je kans, maar je leeftijd is en blijft ook een factor. Met een moeder en een zus die allebeid werkzaam zijn (of zijn geweest) in de zorg voor geestelijk gehandicapten, kan ik niet doen alsof die mogelijkheid niet bestaat. Wij raakten niet spontaan zwanger. Gelukkig was de behandeling die we nodig hadden maar minimaal, maar desondanks beseften we terdege hoeveel geluk we hadden toen ik in verwachting bleek te zijn. We hadden vooraf besloten om géén combinatietest te laten doen (ik ben niet de persoon die gerustgesteld wordt met een kansberekening) maar om te kiezen voor een vruchtwaterpunctie, omdat die uitsluitsel geeft over de chromosoomafwijkingen die in de test worden bekeken. (Ik weet dat er nog allerlei andere zaken zijn die NIET bekeken worden, waarover we uiteraard nog geen zekerheid hebben). Ik vind de punctie griezelig. Ik vond het bijkomende risico op een vrichtwaterpunctie nog griezeliger. Maar wij konden allebei niet voluit genieten van de zwangerschap in de wetenschap dat het risico op afwijkingen door mijn leeftijd groter was en wilden zekerheid. We hebben de punctie gedaan en alles was goed (we zijn heer vreselijk blij om natuurlijk). Maar ik had vantevoren bewsut nagedacht over het feit dat het mogelijk was dat ik als gevolg van de punctie een miskraam kon krijgen, ook als het kindje gezond was. Dat was heel moeilijk, maar voor ons (ik kan dat voor niemand anders bepalen) woog dat op tegen het risico om totaal onvoorbereid geconfronteerd te worden met een kind met afwijkingen.
Mijn vk zei dat het tegenwoordig verplicht is om een mondelinge uitleg te geven over dit soort onderzoeken. Wij kregen dus wel een toelichting en een verhaal van haar bij de folder. Haar vraag was ook, waarom zou het een reden zijn om het voor je te doen of niet en wat doe je met de uitslag? Wij hebben besloten dit niet te doen, vorige zwangerschap hebben we dat ook niet gedaan. Wel de 20-weken echo en dit keer ook. Iedereen moet zelf weten wat ze beslissen, je kunt niet zeggen wat goed of slecht is, ieder heeft zijn eigen beweegredenen hiervoor. Zolang je maar een weloverwogen beslissing maakt.
Deze discussie is wel vaker voorgekomen hier maar heb toch moeite met sommige meningen. Wij hebben de combinatietest niet gedaan en wel de 20 weken echo. Waarom? Hier mijn persoonlijke afwegingen: * In alle folders, ook op de officiële site van het RIVM, staat dat de combinatietest gebruikt wordt voor downscreening. Down is voor ons geen reden om een zwangerschap af te breken. Dat is een persoonlijke reden, we hebben hier zeker wél over nagedacht en zijn tot deze beslissing gekomen. Heb dus zeker wel informatie opgezocht maar ga er altijd vanuit dat ik op officiële informatie mag afgaan. Heb het dan puur over de combinatietest op zich, dus het bloedonderzoek mét de meting van de nekplooi. * VWP of vlokkentest zou ik absoluut niet willen uitvoeren ivm verhoogde kans op miskraam. Het heeft bij ons anderhalf jaar geduurd tot we zwanger waren. We hadden al een intake gehad voor de MMM. Zou dan ook niets willen doen wat de kans op een miskraam verhoogd. * volgens mij kun je pas met een VWP of een vlokkentest dingen met zekerheid zeggen of uitsluiten. Om bovenstaande reden wilde ik (en mijn man) deze beslist niet. * vind het makkelijk om te zeggen dat mensen die geloven dan ook maar geen 20 weken echo moeten laten maken (sorry, maar zo komt het op mij over). Dit vind ik iets te kort door de bocht. Een 20 weken echo is niet alleen voor niet met het leven verenigbare aandoeningen, maar ook voor aandoeningen die uitstekend operabel zijn. De 20 weken echo hebben wij dus voor gekozen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn met zo min mogelijk risico voor de baby. Dit los van het feit of ik nou gelovig ben of niet. Sommige meningen komen een beetje op mij over als: je moet erover nadenken maar als je een andere beslissing neemt dan het te laten doen dan doe je dat uit gemakzucht. En dat is dus in ons geval zeker niet waar! Maar goed, gelukkig hebben we een kerngezond kindje dat het hartstikke goed doet, mede dankzij mama's BV (ook een bewuste keuze van mijzelf). Ben gewoon heel bewust met onze keuzes omgegaan. Wij zijn daar achteraf helemaal tevreden mee. In onze situatie was dat het beste. Vind het wel belangrijk dat mensen iig een bewuste keuze maken en het niet nalaten om iets te doen omdat ze er niet over hebben nagedacht. Zo een lang verhaal dus!
Je doelt op de berichten van imd maar als je het goed leest zegt ze niet je MOET die test doen vanwege dit of dat... ze zegt alleen dat er veel mensen zijn die NIET goed geinformeerd worden en daardoor een bepaalde keuze maken terwijl ze niet allee info hebben... Dat over het geloof heeft ze ook niet zo gezegd ze begrijpt het als mensen geen onderzoeken willen vanwege het geloof... En ik geloof dat ik die bv opmerking al helemaal niet begrijp maar dat zal wel aan mij liggen...
Weet je, dat laatste is nou precies mijn punt bij dit soort discussies, die vaker voorkomen op ZP. Jij hoeft die bv opmerking niet te begrijpen. Dat is onze keuze. Die heb ik weloverwogen gemaakt en werkt voor mij in onze situatie. Als iemand anders een andere keuze maakt, prima! Is een ieders goed recht tenslotte. Zolang je er maar goed over nadenkt.
Boni; jouw woorden hadden de mijne kunnen zijn! Dit topic wordt weer een aanvallend gebeuren, waarbij mensen veroordeeld worden ("makkelijk") en het raakt kant nog wal om de combinatietest te vergelijken met het SEO. Beetje dejavuutje van een onlangs gevoerde discussie over het wel of niet laten doen van de 20 weken echo. Dames; laat elkaar in elkanders waarde en geef gewoon antwoord op de vraag waarom jij -als 30-plusser- wel of niet voor de combinatietest hebt gekozen zonder daarbij de ander te veroordelen!
dank je! Had trouwens even getwijfeld of ik wel zou reageren, maar het zit me soms idd dwars, dit soort discussies hier.
Wij hebben besloten de test wel te laten doen. Ik werd tijdens mijn zwangerschap 36 en dat was een van de redenen waaromw ij het wel gedaan hebben. Wij hebben die beslissing trouwens pas genomen nadat we een gesprek hebben gehad bij de vk. Hierin werd van alles uitgelegd en gedaan. Misschien kan je een gesprek over deze onderzoeken aanvragen. Ik had een uitslag van 1 op 4900 bij beide testen. Toch! was ik pas echt na de bevalling gerustgesteld dat ze geen down had bijv. Blijkbaar blijf je de kans op... toch een beetje met je meedragen. De echoscopist heeft overigens een geheel onderzoek gedaan. Niet alleen de nekplooi gemeten maar ook gekeken of alle ledematen aanwezig waren, hoe de navelstreng en placenta waren, en of er geen afwijkingen in de baarmoeder zaten. (bij mij was er sprake van een kleine vleesboom) Ik heb hem trouwens in zijn geheel vergoed gekregen. Bij een volgende zou ik het weer doen. succes met het maken van je keuze!
Dan hebben we het idd allebei anders opgevat ja... zoals jij je bv weloverwogen hebt heb ik die combinatietest goed overwogen en besloten wel te laten doen... Zo heeft iedereen ze mening en laat iedereen die horen en volgens mij mag dat ook gewoon.
Misschien begrijp ik iets niet goed? Maar er wordt door TS toch gevraagd naar onze ervaringen en meningen, waarom wel en waarom niet? Dan mag iedereen zijn mening toch geven? Imd doet dat ook gewoon, vanuit haar eigen standpunt schrijft ze iets op hoe zij er over denkt. Dat is toch geen aanvallen naar mensen persoonlijk toe. Er wordt door jullie geschreven dat mensen zo aanvallend doen, zoals hier wel vaker gebeurt. Op mij komt het eerlijk gezegd eerder over dat mensen zich zo snel aangevallen voelen! Iedereen moet voor zichzelf weten wat hij doet, maar als er om een mening gevraagd wordt, mag je die wat mij betreft ook gewoon geven...
Je mag zeker je eigen mening geven, daar is een forum voor, daar wordt hier ook om gevraagd. Maar hou het bij je eigen standpunt en ga geen waardeoordeel vellen over anderen die het anders doen. Zeg: "Ik heb er bewust wel/niet voor gekozen omdat...". Zeg dus niet: "Ik vind het makkelijk als je de combinatietest niet laat doen". Dat zou hetzelfde zijn als ik zou zeggen: "Ik heb bewust niet voor de combinatietest gekozen en ik vind het idioot als je dat wel hebt gedaan." Hou het bij het eerste deel van die zin en laat je oordeel over anderen achterwege! Er bestaat in deze niet zoiets als een foute/goede keuze, ieder mens is anders en heeft recht op een vrije keuze, veroordeel die niet!
Als antwoord op de vraag van TS... Mijn leeftijd was voor ons aanleiding om WEL voor een combinatietest te kiezen. Als de kans op een afwijking zoals Down redelijk groot zou zijn (1:200 of daaromtrent) zou ik een punctie hebben laten doen. En als daaruit zou zijn gekomen dat we een kindje met Down o.i.d. verwachtten, zouden wij waarschijnlijk hebben gekozen voor beëindiging van de zwangerschap. Ik kan niet met zekerheid zeggen wat wij gedaan zouden hebben, maar dit is wat wij er vooraf over hadden besproken.
Ff offtopic: Dat vind ik trouwens lastig aan een internetforum, in een persoonlijk gesprek worden dingen toch vaak genuanceerd door de nonverbale signalen. Hier lees je alleen maar een stuk tekst. Probeer daarom zelf bij dit soort berichtjes het eerst even terug te lezen om te kijken hoe het overkomt. Ik kan het wel heel anders bedoelen dan dat anderen dat opvatten. En een smilie hier en daar doet vaak ook al een heleboel..
Hallo, ik ben 31, mijn vriend 32, en we hebben een combinatietest (tripletest) laten uitvoeren, maar eigenlijk omdat de gyn er ook zo gewoon over deed (we wonen wel in België). Vandaag hoorden we de uitslag, en die is helemaal niet goed, 1 op 7 kans Dit brengt gewoon zoveel verdriet met zich mee, en je staat weer voor zoveel moeilijke keuzes: vruchtwaterpunctie ja of nee, kindje houden ja of nee,.... Mijn eerste gevoel nu is "had ik het maar niiet geweten", want nu is mijn blijdschap als sneeuw voor de zon verdwenen en komen enkel zorgen in de plaats.... Sunnyke
Een moeilijk onderwerp met vele verschillende standpunten. Wij hebben gekozen voor de combitest omdat wij aan beide kanten in de familie kinderen met een chromosonenafwijkingen hebben. Het heeft een specifieke naam, maar die ben ik helaas vergeten. Eerste zwangerschap een prima score en geen vwp laten doen. Tijdens deze zwangerschap was de uitslag 1:170 en dit betekende een verhoogde kans. Het was een moeilijke afweging om de vwp wel te laten doen, omdat hier ook risico's aanzitten, maar de onzekerheid dat er iets mis zou zijn, was voor mij niet dragelijk. Naast het down syndroom heb je een kans op 2 andere chromosonenafwijkingen en deze betekenen dat je kindje niet levensvatbaar is. Wanneer je de nekplooimeting laat doen, bedenk vooraf goed met je partner of je met een eventuele slechte uitslag kan leven en dat je weet wat jullie gaan doen. Het is inderdaad een kansberekening en voor ons was dit de basis om een vwp doen om alles zeker te weten. Gelukkig is bij ons alles goed en heb ik net de 20 weken echo gehad en nu kan ik heerlijk genieten van mijn zwangerschap, wetende dat ik straks een gezond kindje ter wereld mag brengen. Succes met maken van je keus groetjes, Aurelie
Ik 35 en mijn man 40: we hebben het gedaan omdat we 1) toch al wat ouder zijn 2) er erfelijke aandoeningen voorkomen in de familie. Kans: 1: 12000. Prima dus... voor ons reden om geen verdere testen te doen en gelukkig is het inderdaad allemaal heel goed gegaan. Wij hadden de afspraak dat als er een verhoogde kans zou zijn, we verder zouden gaan met testen. Indien geen verhoogde kans: dan zouden we het verder afwachten. We hebben volgend jaar weer zwanger te worden... ik ben dan 36 en krijg de combinatietest dan zowiezo en we zullen het (hopelijk) weer precies zo doen.
even een tussendoor vraagje die echo (met 12 weken waarbij o.a. nekplooimeting wordt verricht), krijg je die echo alleen als je voor de test kiest, of wordt die echo sowieso standaard uitgevoerd?