Ik heb hem ook gedaan omdat ik 36 werd tijdens mijn zwangerschap. Ik vond het hartstikke spannend ! Tijdens de echo zag ik gelijk dat de nekplooi ruim binnen de marges viel(1.4 geloof ik) en toen kon ik het ook veel ontspannender bekijken. Ik had uiteindelijk een uitslag van 1:4980. Onder de 300 waren we voor vervolgonderzoek gegaan. Ik kreeg het onderzoek trouwens volledig vergoed. Of het aan mn leeftijd lag weet ik niet maar altijd handig de nota in te sturen.
Hoi Assi, Ja gaaf he dat we haar hebben! Ik was er ook zo blij mee. Ook zij runnen die toko met zn tweeen. Mirjam is nr.2 Haar had ik de laatste keer toen ze voor het eerst opzoek ging naar het hartje. Ook zij is echt super TOF! Het hartje was moeilijk te vinden maar ze gaf echt de moed niet op! Ze moest en zou ons gerust stellen. Ook een heerlijk mens. Toen ze hem eindelijk had gevonden hield ze hem net zo lang vast tot ze er echt van overtuigd waren dat wij het allebei goed gehoord hadden. Dus wat dat betreft zijn we in goede handen gevallen. En toen we daarmee klaar waren kwamen we Najat tegen in de gang. Ze vroeg me hoe het ging (was 2 weken ontzettend ziek geweest) en ik vertelde haar dat ik het bloed in het Ruwaard ging afgeven voor de combitest. Toen zei ze......owww ik heb daar dienst op gynocologie. Als jullie nog eventjes naar je kleintje willen kijken dan loop je maar even langs en klop je maar op mn deur! Dus wij na het bloed geven nog even langs Najat en die heeft ons toen nog een momentje gegunt om te kijken naar die kleine. Echt zoooo lief van haar, moest er helemaal van huilen. Zeker omdat ik zo ziek was geweest (buikgriep) en 7 kilo lichter was. Ook koorts gehad dus ik was best ongerust geweest. Maar ze lag uit dat ons kindje daar absoluut niets van gemerkt heeft omdat het veilig in zn eigen vruchtwatertje ronddobbert en omgeven is door een beschermende laag! Ze stelt je echt heel lief op je gemak. Ook is ze heel lief voor mn vriend. Ze betrekt hem in alle gesprekken. Al met al een TOP mens, een top praktijk en een top collega! Ben je ver van Spyk gaan wonen? Hopelijk heb je nu wel een lieve VK. Is toch heel belangrijk vind ik zelf. Zijn toch intieme dingen, dan is het fijn als je je op je gemak voelt bij iemand. Denk niet dat ze bij 20 weken echo naar SvD kunnen kijken, je moet daarvoor natuurlijk bloed afgeven. Maar waarom informeer je niet of je alsnog die test kan doen? Niet geschoten is altijd mis meid! Kwestie van bloed inleveren en dan de afspraak voor nekplooimeting. (misschien kunnen ze dat dan wel meten met de 20 weken echo) Dat combineren ze dan met de uitslagen van je bloed, en klaar ben je......................zou het gewoon uitleggen en bellen! Ik hoop echt voor je dat ze je nog kunnen helpen! Laat je het me nog wel even weten? Groetjes Jolanda
Hey Jolanda, klinkt echt als een topwijf die VK van je Leuk joh...ook fantastisch dat ze er ECHT voor jullie is. Vaak is het gewoon even 10 minuutjes een controle en tot ziens maar weer. We wonen nu in Alkmaar, N-H. Daar kom ik oorspronkelijk vandaan, kon mijn plekkie in Spijkenisse niet echt vinden. Ik miste mijn vrienden en familie teveel. Had alleen maar ZIJN vrienden en familie om me heen. Eenmaal zwanger werd het gemis nog sterker, dus zodoende... Ja, ik ga a.s. donderdag informeren bij mijn nieuwe VK hoe het zit met alsnog een test voor Syndroom van Down. Mijn oude VK en de blaadjes die ik las gaven aan dat het echt maar tot 13 weken en 6 dagen kon. Maar wie weet........ Ik laat het je weten hoe of wat. Groetjes, Assi
Owww goed te weten! We hebben nog geen nota ontvangen, maar als het komt, dan sturen we hem gewoon in (ben toch blondT) hahaahh Fijn he zo'n lekkere uitslag! Ik had 1:5673 en moest 1:285 scoren. Dus we waren helemaal happy! De nekplooi was bij ons 1.3 maar dat zei ons op dat moment echt niets hihihihi
Owwww dat zou mooi balen zijn door zo'n stomme doos! Fijn dat je nu weer lekker tussen je eigen vrienden en familie zit! Een nieuw huisje, dus een nieuwe start met die kleine. Hopelijk heb je een topuitslag voor de 20 weken echo.....stelt je in ieder geval ook weer geruster! Ik duim voor je! Groetjes Jo
fijn dat er zoveel mensen een goede combitest hebben gehad hier. dat is toch waar je op hoopt! wij hebben er bewust géén laten doen: allereerst omdat het maar een cijfer is, en feitelijk nog niks zegt. een kans van 1 op de 10.000 bijv. is wel heel klein, maar je zult net die ene zijn (en wie zegt dat dat niet zo is?)... bovendien, je krijgt die test met 12 weken, en de uitslag een week later ofzo. als die slecht is, en er is vervolgonderzoek nodig (wat weer risicovol is voor de waarschijnlijk gewoon gezonde vrucht), dan ben je zó weer een paar weken verder. als je dan hoort dat het -op welk vlak dan ook- foute boel is, ben je al best ver in je zwangerschap. ga je dan die nog af laten breken? ik voelde al leven met 14 weken, en had het toen écht niet meer gekund (afbreken). als je de test laat doen, moet je eigenlijk ook van tevoren weten of je er ook naar gaat handelen, denk ik. zo niet: waarom dan die test doen? je krijgt een hoop stress over je heen als het een slechtere uitslag is, en anders een eigenlijk vals gevoel van veiligheid. mij zegt het dus niks. maar dat is mijn mening natuurlijk!
Tuurlijk iedereen heeft recht op een eigen mening (gelukkig maar!) Wat ik wel even wil zeggen is dat je de uitslag niet perse een week later hoeft te krijgen hoor. Dit ligt aan je ziekenhuis. Wij moesten gewoon zorgen dat ze minimaal 1 week voor de afspraak voor nekplooimeting bloed hadden ingeleverd. Dus krijgen wij na de meting gelijk het verlossende antwoord. Ook HOEF je geen vervolgonderzoek te doen als je dat niet wilt. Ook deze keuze is geheel vrijblijvend. Ze bieden het je aan........maar het is nog altijd jullie/jou keuze. Uiteraard is de uitslag maar een getal, maar het kan bij mensen ook een hoop rust geven. Ik denk dat mensen die een combitest aanvragen.... (ook als je ouder bent, blijft het ten alle tijde je eigen keuze. Het enige verschil is dat het na je 37e ofzo wordt vergoed en daaronder betaal je eigen bijdrage)... van te voren al heel bewust een keuze hebben gemaakt voor het geval het "foute boel" is. Als je die beslissing niet wilt of kan maken, dan moet je ook nooit aan zo'n test beginnen. In alles heb je een keuze, en gelukkig bepaal je die helemaal zelf. En als die keuze bij je past, dan is die keuze goed. Daarin bestaat geen Goede of Slechte keuze.