Combinatietest ja/nee?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Bonkie, May 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    2,518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Hebben jullie een combinatietest gedaan?
    Waarom wel of niet?
    Wat doen jullie met de uitslag?

Ik twijfel echt heel erg! Wil het graag, maar wordt niet vergoed en kost natuurlijk wel wat... :( aan de andere kant heb ik geen verhoogd risico. Poeh lastig zeg..

Ben benieuwd naar jullie verhalen.

2. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

Nov 30, 2009
    2,518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Oeps verkeerd geplaatst., moest naar onderzoeken en echo's

3. Beeps

Beeps Bekend lid

Dec 15, 2009
    848
    0
    0
    Den Haag
    wij gaan het wel doen, we hebben ook geen verhoogd risico, maar ik ben zo bang dat je anders later in de zwangerschap je zorgen gaat maken als het niet is bevestigd dat het goed zit.

snap je, we gaan dus uit van het goede, en willen daar bevestiging van, ken mezelf, anders maak ik mezelf helemaal gek als ik niet heb gehoord dat het goed zit.

mocht het nou toch fout zitten, dan hebben we in een dichte envelop een brief zitten met wanneer we wel en wanneer we niet het kindje houden. die geven we aan de persoon in kwestie zodat we na de uitslag niet in de war raken en van gedachten veranderen, die brief is bij volle verstand en goed overwogen opgesteld.

Het klinkt misschien grof, maar mocht er echt wat ergs zijn met het kindje, dan is het voor alle partijen beter om het af te breken, maar met name voor het kindje zelf, zo redeneren wij. Natuurlijk valt met 1 arm te leven, dus dat soort dingen hebben we in de brief staan.

succes met je keuze

4. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Wij hebben ervoor gekozen om geen combinatietest te laten doen. Het geeft namelijk geen zekerheid, het verteld je alleen hoeveel risico je hebt op een kindje met het downsyndroom. Het is alleen een kansberekening. En als je wel een hogere kans hebt dan een standaard persoon van jouw leeftijd, maar de kans niet groter is dan 1 op 200, wat dan... Dan ga jij je zorgen zitten maken de rest van je zwangerschap, maar voor een vervolgonderzoek kom je niet in aanmerking. En andersom net zo, als de combinatietest gee hogere kans weergeeft wil dit niet zeggen dat het kindje geen Downsyndroom heeft.

5. Alita

Alita Niet meer actief

Wij hebben het niet laten doen....
    Ik ben zelf nog jong, vriend ook en er zit niks in de familie enz....dan heb je zo weinig kans dus wij vonden het onnodig!!

Daarbij komen ze dan met een berekening aan...waar je je heel erg druk over kunt maken terwijl er niks aan de hand is...en eigenlijk weet je nog niks!

Vertrouw op je lichaam dat alles goed is!!

6. Druif2008

Druif2008 Actief lid

Aug 16, 2008
    287
    1
    0
    Wij hebben het wel gedaan, maar het blijft een kansberekening en geeft geen 100% uitsluitsel.

Wij hebben het gedaan omdat ik nog net niet tot de risicogroep behoor maar wel bijna (ik wordt tijdens de zwangerschap wel 36 maar na de 18e week). Het was ook een advies van de gynacoloog maar daardoor hebben we ons niet laten leiden. Mocht het een hoge kansberekening hebben gegeven (1:200) dan hadden we een vruchtwaterpunctie laten doen.
    Wij waren niet zo ver om ook al te weten wat we zouden doen bij een ongunstige uitslag. Maar ook als je eht wilt houden als het een kind met down is, vind ik het wel verstandig om daarop voorbereid te zijn. Ik weet echter niet wat ik gedaan had als de uitslag ongunstig was. Ik denk dat ik dan met wat ervaringsdeskundigen was gaan praten alsvorens een beslissing te nemen.
    Echter nogmaals: het is een kansberekening dus het kan alsnog.

7. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    1,018
    213
    63
    niet gedaan, om dezelfde reden als Ster27

8. Amigo1985

Amigo1985 Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    3,300
    0
    0
    Gastvrouw
    Limburg
    Wij hebben het wel gedaan.. Het zit in de familie bij mijn vriend, niet dat dat veel zegt, maar voor ons gevoel is dat anders.. Daarbij kreeg ik het ook nog eens 100 procent voorgoed doordat ik aanvullend goed verzekerd ben.. Wij hebben hierin ook een duidelijk standpunt.. Gelukkig was de berekening 1 op 1900, dus geen reden voor zorgen..

Maar luister vooral na je eigen gevoel en overleg goed met je man/vriend..

9. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Vooropgesteld...ieder zijn eigen keus! Maar het bovenstaande is onzin, er wordt niet 'alleen maar' gekeken naar het syndroom van Down maar naar veel meer afwijkingen. Afwijkingen in chromosomen, open rug, hersenen etc. Tevens wordt de hele embryo gescreend op afwijkingen die wijzen op een handicap. Het is heel kort door de bocht om het af te doen als een check voor het Downsyndroom. Het is inderdaad een kansberekening maar wel eentje die je gerust kan stellen. Nogmaals, ieder moet zelf weten wat ze wel/niet doen!

10. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

@Laris: de combinatietest is wel degelijk alleen een check op Downsyndroom hoor, kijk hier maar eens: Prenatale Screening: Meer lezen over de combinatietest

Wij hebben het niet gedaan en gaan het weer niet doen.
    1. Door leeftijd en familie hebben we geen verhoogd risico.
    2. Bovendien zouden we het kindje sowieso willen houden, ook als het zeker Downsyndroom heeft.
    3. Het is alleen een kansberekening, die je dus nooit zekerheid geeft, bij een goede of slechte uitslag.
    4. En als laatste: vervolgonderzoek bij slechte uitslag geeft een verhoogde kans op een miskraam, 3 of 4 op 1000.

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hebben jullie een combinatietest gedaan? Ja
    Waarom wel of niet? Wel, omdat ik zelf de zorg voor een kindje met down fysiek (en daardoor waarschijnlijk ook emotioneel) niet aankan. Verder heb ik door ziekte in het verleden zeer zware medicatie gehad en hoewel ik verstandelijk weet, dat dat niets met de test te maken heeft, voelde het toch, alsof ik wilde checken of die medicatie niets beschadigd had, waardoor een chromosoomafwijking was onstaan.
    Wat doen jullie met de uitslag? Het afbreken van de zwangerschap was bij ons een redelijke optie, echter wel na vervolgonderzoek. Maar hoe of wat, hebben we verder niet over nagedacht.

Maar tot nog toe hebben we 2 goede uitslagen gehad. Bij de 1e 1: 17000 en nu bij de 2e 1: 8700 . Geen reden voor zorgen dus gelukkig.

12. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    wij hebben t bij beide zwangerschappen NIET laten doen.

Er zijn zo ontzettend veel verschillende soorten ziekten en handicaps dat die paar dingen waar op getest wordt voor mij echt geen meerwaarde hebben.
    Het is een kansberekening, geen garantie.

Ook al is het kans 1 op 100 kan er nog zoveel mis gaan (of niet)
    Van mn werk ken ik ook verhalen dat er bij de bevalling iets mis gegaan is en daarom echt zwaar gehandicapt zijn. Of zelfs na de bevalling met hersenvliesontsteking.

Dan erbij als de combinatietest goed is, kan er bij de 20 weken echo ook vanalles gevonden worden.

Kortom voor mezelf waren dit de overwegingen en redenen het gewoon niet te doen.

13. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier wel gedaan (combi van mijn leeftijd + broer met down) en als de uitslag niet goed was geweest, hadden wij een vervolgtest laten doen en de zwangerschap af laten breken. Tuurlijk kan er naderhand nog van alles gebeuren, dat kan tot dat je kind 90 is, maar wij kiezen hier nadrukkelijk niet voor door onze ervaringen, ondanks de moeite die wij hebben moeten doen om zwanger te worden.

groetjes

14. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    wij hebben ervoor gekozen om het niet te laten doen. Wij hebben geen risico factoren en je moet je ook heel goed bedenken wat je gaat doen als de kans groot is dat je kind een aandoening heeft. Maakt het uit voor de voorzetting van de zwangerschap enz? Als dit niet het geval is, en dat is het bij ons niet, dan zou ik gewoon lekker genieten van je zwangerschap.

15. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij laten wel de combinatietest doen ookal val ik niet binnen de leeftijdsgroep. Wij wonen in het buitenland en aangezien mijn man wetenschappelijk werk doet, zijn we afhankelijk van verhuizingen en nieuwe contracten. En met een kind met Down of een andere handicap ben je niet flexibel om zulke ingrijpende dingen te doen zeg maar. Komt mss lullig over, maar we hebben er echt heel lang over nagedacht.
    Mocht de uitslag slecht zijn, dan doen we ook zeker een vruchtwaterpunctie.
    Bij mijn zoontje was de uitslag trouwens 1:27000. Hoop dat ie nu weer zo goed uitvalt.

16. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Wij hebben het gedaan omdat ik 37 jaar ben (en in G'land het standaard gedaan wordt. Je kan natuurlijke nee zeggen maar ok). Er was alles bij elkaar (bloedtest, echo, nekplooi) een 'normale' kans op een kindje dat een afwijking kan hebben. Hier krijg je veel vaker echo en controle, omdat ze alles zo veel mogelijk willen uitsluiten. na die echo en testen voelde ik me heel ontspannen. Wel zo fijn voor de rest van je zwangerschap! Maar idd het is geen 100% kans, het geeft alleen wel vertrouwen...

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    wij hebben er voor gekozen om het niet te doen.
    het is enkel een kansberekening die je onnodig veel stress kunnen bezorgen bij een verhoogde uitslag. dan heb je weer de keus verder testen met verhoogde kans op een mk of vroeggeboorte. als dan uiteindelijk blijkt dat je kindje inderdaad een gromosoom afwijking heeft wat doe je dan?

ik koos voor het genieten van de zwangerschap, het kindje en alles daar om heen. de 20 weken echo hebben we wel gedaan en dit ivm eventueele belangrijke zorg die je kindje misschien nodig zal hebben bij een afwijking die ze vinden. zo is er de zorg na de bevalling die je kindje misschien nodig gaat hebben.

als je sterk in je schoenen staat en meer zekerheid wilt wat betreft de gezondheid van je kindje dan is dit misschien wel een optie. dit icm je leeftijd, familiegeschiedenis maakt de keuze misschien makkelijker

ik ken een meid waarvan haar kindje kans had op een gromosoomafwijking 1-7. vruchtwaterpunctie gedaan met als gevolg een volledige miskraam. uitslag 2 weken later, kindje was kerngezond.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wij hebben ervoor gekozen om het wel te doen. We zien allebei de zorg voor een gehandicapt kindje niet zitten, zeker nu we al een gezond zoontje hebben. Als de uitslag ongunstig zou zijn, zouden we ook zeker vervolgonderzoeken laten uitvoeren. En afhankelijk van de diagnose, was de optie het afbreken van de zwangerschap zeker een mogelijkheid geweest.

Beide uitslagen waren trouwens meer dan prima: bij zoonlief 1:24.000 en bij nummer 2 1:19.000.

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Overigens lees ik hier heel vaak het argument dat het slechts een kansberekening is. Maar een aantal doen overkomen alsof een kansberekening helemaal niets zegt. Het zegt wel degelijk veel en er zijn wel degelijk veel stellen die dankzij de combinatietest er achter komen dat hun kindje wel het syndroom van down heeft. Het geeft alleen geen 100 procent zekerheid. Ik zie het dan ook als een opstapje voor eventueel vervolgonderzoek. De combinatietest is tenslotte risicoloos en andere onderzoeken niet (bovendien zijn overige onderzoeken veel kostbaarder en voor zover ik weet mogen dergelijke onderzoeken ook niet zonder reden worden uitgevoerd?).

Wat mij een belangrijk punt lijkt: ga je naar een verhoogde kans handelen?

20. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hier wel gekozen om een combitest/nekplooimeting te laten doen. Vriendlief heeft een oom met down, en wij zouden het beide niet kunnen om een kind met een zware afwijking op te voeden. Zouden dus ook zeker vervolgonderzoeken hebben gedaan als er een verhoogde kans was geweest, maar uitslag was 1:19897, dus erg kleine kans.

Share This Page