Combinatietest niet goed help!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Naomitje, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Naomitje

Naomitje Lid

5 jun 2015
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Ik heb vandaag de NIPT test laten doen, hiermee gaan ze in mijn bloed kunnen zien of het al dan niet het syndroom van down is. Ik had waarden van 1/301 en 1/322 ..
    Er waren 3 verschillende gynaecologen die het mij aanraden om die test toch te doen omdat er een Kans is dat het zo is.
    Wat denken jullie?
    Ik moet nu nog 2 weken wachten op resultaat maar maakt me gek :(

2. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Bij mij was de uitslag er veel eerder hoor, binnen een week vaak al :)

sterkte met het wachten!

3. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Maar pas onder 200 wordt er gesproken van een verhoogde kans? De kans is me heel klein hoor dat je kindje doen heeft, snap dat spannend is maar de kans is vele malen grote dat het goed zit dan niet met deze waardes.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    ;)
    +1.
    Je had geen verhoogd risico met je bloeduitslag. Vreemd dat de gynaecologen toch de nipt test hebben geadviseerd op jouw waardes.
    Dat was niet nodig geweest.

Succes met afwachten tot de uitslag komt.

5. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Ik had vorige zwangerschap ook een waarde in de 300. Is geen reden tot zorg hoor!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bijzonder dat ze je de nipt aangeraden hebben. Snap dat je liever een kans had gehad van 1:5000, maar je hebt geen verhoogd risico.
    Ik zou me niet te veel zorgen maken hoor!

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Eens met bovenstaande reacties. Hoe oud ben je? Als je heel jong bent is het misschien wel een licht verhoogde kans voor jouw leeftijd?

Sterkte met wachten!

8. Naomitje

Naomitje Lid

5 jun 2015
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 22..

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan is het misschien idd om je leeftijd dat ze het aangeraden hebben. Een jonge leeftijd trekt het risico (soms onterecht) naar beneden. Maar ondanks dat zit jij niet heel laag in je risico.
    Toch heb ik nog nooit gehoord dat artsen om die reden vervolgonderzoek aanraden bij iemand met een niet-verhoogd risico.
    Krijg je het onderzoek nu ook vergoed dan?
    Heel veel sterkte met wachten! Hier had ik de uitslag na anderhalve week.

10. Naomitje

Naomitje Lid

5 jun 2015
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja tis door dat ik nog zo jong ben..
    En nee moet het zelf betalen :(

11. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Sterkte met de uitslag afwachten.
    Even een vraagje uit nieuwsgierigheid voor mijzelf. Mag je de NIPT nu in Nederland laten doen?
    Ik heb namelijk een verleden met afwijkingen en nog mag ik geen NIPT laten uitvoeren in Nederland zelfs niet als ik dit zelf zou willen betalen...vandaar mijn vraag.

12. Jdk

Jdk Actief lid

28 jul 2015
    288
    16
    18
    Ik denk dat je het beter kan laten uitvoeren..
    ben 24 en ik had een kans van 1:2 voor trisomie 21..
    na de vlokkentest is het dan ook bevestigd :/ (NIPT kon niet, nekplooi was te dik.. )

13. Lisa2001

Lisa2001 Actief lid

21 mei 2013
    302
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dindag de NIPT in Belgie Brussel laten doen. Dit mag je gewoon zelf bepalen. Het kost je wel €500. Dit is wel inclusief een echo. Die echo word ook door een arts gedaan. Eigenlijk de 20 weken echo maar dan eerder. Ook daar krijg je al een kansberekening door. En daarna wachten op de uitslag.

14. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Lisa bedankt voor je antwoord. Ik heb de NIPT al eens in Antwerpen laten doen. Helaas zonder uitslag (achteraf bleek er ook vanalles mis te zijn met onze zoon en dat was ook de reden dat we geen uitslag hadden).
    Mochten we ooit nog verder komen in een zwangerschap zou ik graag de NIPT laten uitvoeren, want een kansberekening zegt mij inmiddels niets meer gezien mijn geschiedenis. Ik wil dan direct duidelijkheid hebben. Probleem is dat ondanks mijn geschiedenis ik nog steeds geen medische indicatie heb voor een NIPT en ik hierdoor gedwongen wordt naar het buitenland te reizen voor deze test. Zelfs als ik het Nederlandse ziekenhuis zou betalen voor de test. Er wordt mij telkens gezegd dat het verboden is in NL en dat het alleen mag wanneer er n.a.v. een combinatietest een verhoogd risico (<1:200) wordt gevonden. Daarom ben ik benieuwd of TS wel in NL de test mag laten uitvoeren.

15. Liefje13

Liefje13 Actief lid

26 feb 2015
    373
    17
    18
    NULL
    NULL
    Ik had geen verhoogd risico oid en ik heb alsnog zelf de nipt in Nederland laten doen hoor. Moest inderdaad wel zelf betalen..

16. Myself82

Myself82 Actief lid

27 feb 2012
    336
    0
    0
    Marjol, ik heb de test in het OLVG laten doen zonder medische indicatie. Het mag niet in NL maar ze gedogen het. Arts die ons informatie gaf, is er een die tegen de stroom ingaat en dat destijds ook met combinatietest had gedaan aldus zijn woorden.

MCA (alkmaar) gaf ons deze mogelijkheid. Ze doen er nogal vaag over maar hij is er dus wel.

Je krijgt daar een groepsgesprek (verplicht) en daarna bloed prikken, dat ze naar Gendia Antwerpen sturen en daarna naar USA. Ik had binnen een week de uitslag al.

Wij hebben er voor gekozen omdat we ook niets met de kansberekening konden.
    Zou ze gewoon bellen tegen die tijd en vragen. Wie niet waagt die niet wint.

17. Naomitje

Naomitje Lid

5 jun 2015
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of het iets uitmaakt, maar bij de bloedafname stond er op de uitslag dat ik 13,5 weken was terwijl dat maar 12,6 was..

18. Naomitje

Naomitje Lid

5 jun 2015
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste,
    Ik heb een Combinatietest laten doen ( aan 12,6 weken) en nekplooimeting aan 12 weken. De nekplooimeting was goed volgens de gynaecoloog ( 2 mm) maar nu zijn uit mijn bloedresultaten niet zo'n positieve waarden uitgekomen. Ik ben 22 jaar dus volgens mijn leeftijd zit ik niet in de juiste waarden. Ik had 1/301 voor trisomie 21 en 1/322 voor triple+NT. Ik was hier echter van geschrokken en heb gevraagd wat ik kon doen. De gynaecoloog raadde mij een NIPT test aan dus die heb ik ook gedaan, ik woon in België dus kan dit hier zonder probleem.
    Nu moet ik 2 weken wachten op resultaat en kan ik dus nog altijd niet gerust verder gaan. Ik weet niet wat te denken, heb ik dan zoveel kans dat het mis is? :(
    Groetjes
    Een onzekere meid.

19. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Hi Naomi,

Ja, dat is enorm schrikken he... En dan nog twee weken die onzekerheid van het afwachten. Gelukkig kan je probleemloos een NIPT doen met jouw uitslagen, dat kan hier in NL niet bij jouw waarden...
    Want een kans van 1 op 300 is gelukkig 'maar' een kans van 1 op 300. Natuurlijk zijn het niet de cijfers die je wil zien, maar ik hoop dat je je kan steunen aan het idee dat er in een groep van 300 kindjes er 299 zitten zonder trisomie/triple+NT. De kans dat je daarbij hoort is gelukkig vele male groter en ik duim voor je dat je inderdaad bij die 299 hoort. Hou je haaks!

20. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Hoi,
    Naar he, die onzekerheid! Wel fijn dat je de NIPT hebt kunnen doen. Maar het wachten is natuurlijk heel zwaar, dat snap ik.

Ik ben wel flink wat jaartjes ouder dan jij, maar toen ik de eerste keer zwanger was, (toen was ik 40) hadden wij ook een hele slechte kans vanuit de combinatietest; 1:46 op Down en ongeveer 1:92 op die andere 2 trisomieën. De NIPT kon toen nog niet in Nederland worden uitgevoerd. Wij hadden de keus om ofwel naar België te rijden om voor 600 euro de NIPT te laten doen, ofwel een vlokkentest/vruchtwaterpunctie te laten doen (dat wilde ik sowieso niet, vanwege het risico op miskraam), ofwel niets te doen en af te wachten. Uiteindelijk hebben we dat laatste besloten. En we hebben een prachtige, kerngezonde dochter gekregen.
    Ik heb toen nog wel met de professor uit België gesproken en hij zei dat een goede nekplooiwaarde het belangrijkst is. Dat is bij jou ook zo, dus jij hebt ook zeker kans op een positieve uitslag van de NIPT.

Ik zou zeggen: heel veel sterkte met het wachten op de uitslag. En het kan dus: met deze uitslag toch een gezond kindje krijgen. Ik hoop voor jou dat dat zo zal zijn!!

Deel Deze Pagina