Combinatietest niet goed help!

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Naomitje, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wappelke

wappelke Actief lid

10 jul 2015
    274
    51
    28
    Vrouw
    Jeetje kan me voorstellen dat 2 weken dan wel heel lang duren. In elk geval veel sterkte. Ik zal voor je duimen!

2. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    Poeh wat spannend zeg. Ik kan me voorstellen dat deze twee weken voorbij kruipen. Ik duim voor je voor een goede uitslag!!

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Is het bij jullie in Belgie standaard om op jonge leeftijd al de combinatie test te doen? Hebben jullie voordien samen besproken wat je bij een verhoogde kans gaat doen met de vrucht? Hier in Nederland is het niet standaard onder de ik meen 35 jaar ofzo. En wat doe je vervolgens met een verhoogde kans? Onderzoeken brengen tenslotte ook een bepaald risico met zich mee zoals een vruchtwaterpunctie.

Veel sterkte met afwachten, ik vind dit in de tussentijd een heel mooie website Stichting De Upside van Down - Wij zetten ons in voor een positief beeld van het Downsyndroom het is niet het einde van de wereld.

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Spannend zeg pfoeh. Wel ontzettend fijn dat je direct een NIPT hebt kunnen doen , succes met deze weken wachten :(

5. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    Kan me goed voorstellen dat je hier onrustig en onzeker van wordt! Ik hoop voor je dat de uitslag goed zal zijn. Veel sterkte!

6. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Wat spannend en balen dat je twee weken moet wachten op de uitslag. Succes hoor.

Opstekertje: mijn schoonzusje had ook allerlei negatieve prognoses n.a.v. verschillende testen (vraag me niet welke en wat de uitslagen precies waren) en ze heeft een kerngezonde zoon gekregen.

7. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Balen dat je in die onzekerheid moet zitten. Moet er niet aan denken.

Wellicht helpt het iets om andersom te denken ipv 1/301 voor trisomie 21 en 1/322 voor triple+NT>>> 300 van de 301 gevallen niets aan de hand is ivm trisomie 21 en voor de triple+NT is er in 321 van de 322 gevallen niets aan de hand.

8. Jdk

Jdk Actief lid

28 jul 2015
    288
    16
    18
    Ik had er eentje... ben 24 jaar en had een uitslag op de combinatietest van 1:2 en het was idd een kindje met trisomie 21.
    (en het had wss nog eens een zware hartafwijking.. )

9. lies276

lies276 Niet meer actief

In Nederland zou deze uitslag geen verhoogd risico zijn.
    Dit is pas vanaf 1:200
    Ik snap dat je geschrokken bent, omdat je op jouw leeftijd misschien een kans van 1:10000 had verwacht ofzo, maar de kans dat het mis is is echt heeeeeeeel klein!
    Succes met wachten op de uitslag van de NIPT, maar de kans dat alles goed is, is veel groter.

10. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Onzin, je mag in Nederland altijd een combinatietest, die betaal je ook gewoon zelf. In mijn omgeving zat mensen die al op jongere leeftijd een combitest doen omdat ze geen trisomiebaby ter wereld willen laten komen. Ik heb dat zelf ook gedaan rond mijn dertigste. Kan gewoon. Er is geen standaard, behalve die in je eigen hoofd.

Los daarvan: is dit de plek voor jouw pro-down propaganda?

11. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Sterkte met afwachten. Bij mij pakte een uitslag van 1:160 goed uit, bleek met een vlokkentest. Het risico op een levenslang zwaar gehandicapt of niet levensvatbaar kind was toen ruim groter dan het risico op een miskraam door de ingreep. Een no- brainer dus voor ons, maar we wisten waaraan we begonnen toen we de combitest deden. Ik duim voor je. Het is niet leuk dat wachten, maar beter nu handelen dan je hoofd in het zand steken.

12. Eline83

Eline83 Actief lid

14 feb 2014
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Naomitje,

Wachten is niet leuk. Maar waarschijnlijk heb je de uitslag met 10 dagen, was bij mij ook. Probeer wat afleiding te zoeken. Werk, vriendinnen, hobby's. Klinkt misschien raar, maar werkt wel. Je kan toch niks aan de uitslag doen. Probeer je wat in te lezen op de site van Suusjeuh. Ik snap zekers dat je op een gezond kindje hoopt en dat je ook heel erg zal schrikken als het kindje wel down heeft. Als dat zo is, laat je kindje goed onderzoeken op andere afwijkingen, zoals hartje, darmen en eventueel andere chromosoomafwijkingen. Maak dan pas een beslissing.
    Toen mijn zoontje was geboren en we later te horen kregen dat hij down heeft, lijkt het of de grond onder je voeten wegzakt. Maar toen ik hem daarna bij mij op de buik had liggen wist ik dat het goed zou komen en dat we van hem zouden houden.
    Maar het kan dus ook heel goed zijn dat er niks aan de hand is hoor. Door mijn ervaringen zegt die kansberekeningen mij helemaal niks meer. Zoals er al meer hebben gezegd, blijft de kans dat je kindje gezond is groter, dan de kans dat je kindje toch iets heeft.

Loussa, ik vind dat je wel erg bot reageert op Suusjeuh. En een combinatietest is niet standaard, anders zou je er niet voor hoeven te betalen, maar je hebt een vrije keus hierin. En je bent zelf zeker het tegenovergestelde van de pro-down propaganda. Ze geeft alleen advies. Het is inderdaad goed dat Naomitje nu onderzoeken laat doen, maar ze heeft nog altijd een eigen keus ook als het down heeft. Maar moet dat wel doen met goed advies en informatie.

13. MamaBibi

MamaBibi Actief lid

18 apr 2011
    300
    0
    16
    Werk als begeleider met jongeren met LVG en ernsti
    Overijssel
    Hoi hoi, inmiddels al best een tijd verstreken... Nog geen bericht? :( Waardeloos die onzekerheid! Ik duim voor je op goed bericht!

14. Naomitje

Naomitje Lid

5 jun 2015
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee nog altijd niks.. Pff tis verschrikkelijk dat wachten..:(

15. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.084
    0
    36
    Naomitje,
    Wat spannend voor je zeg! Ik duim met je mee!

Vraagje aan jullie: Wij willen graag een NIPT test laten uitvoeren.
    Vanaf welke termijn kun je op zn vroegst terecht? Wij gaan namelijk 2 weken op vakantie........ :) En hoever vooraf moet je een afspraak maken?
    Gendia in Antwerpen is voor mij het meest dichtbij vermoed ik, maar hebben jullie eventueel aanbevelingen/suggesties?

Alvast bedankt meiden!

16. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Wat rot joh zo lang wachten. Heb je de uitslag al binnen?

17. JudithA

JudithA Actief lid

12 jun 2009
    128
    0
    16
    Sterkte met wachten. Niet leuk!!
    Hier ook een verhoogd risico gehad 1:70. Binnen een week kon ik terecht voor de NIPT in het umcg te Groningen. Bloed werd opgestuurd naar Utrecht. Uitslag was gelukkig goed! Hele verhaal van combinatietest tot uitslag NIPT heeft 4 weken geduurd. Combinatie test was volgens mij net 14 week. Weet ik niet meer zeker
    Nogmaals succes!

18. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Wij doen ook op eigen initiatief Nipt (wacht nu ook op uitslag duinduidmduim...argh)..
    Wij hebben het inderdaad bij Gendia gedaan! Voordeel: sinds een tijdje zijn er ook meerdere prikpunten in Nederland! Ik heb bijvoorbeeld in Breda laten prikken. Zij sturen het op naar Gendia in Belgie en vanwaaruit gaat het naar de USA. Het kan ook in Bilthoven, Houten, Utrecht en Etten-Leur.
    Bij deze bloedbanken hoef je geen afspraak te maken.Voor het consult in antwerpen wel en dat kan alleen op maandag en woensdag.
    Er zijn nog meer prikpunten geloof ik. Alle info en aanmeldingen kunnen via: NIPT - Niet Invasieve Prenatale Test

Bij Gendia / bloedlab in NL kregen wij geen echo. Ik heb gehoord dat dat bij een bepaalde instelling in Brussel wel gebeurd.

Je kan vanaf 11 weken zwangerschap al laten prikken (dus iets van 10 weken, ik heb met 10,4 geprikt).
    Het kost 590 euro. Doorverwijzing of medische indicatie is niet nodig. Iemand anders vroeg daar ook nog naar!

19. e1ke

e1ke Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.042
    9
    38
    NULL
    NULL
    In België wordt de nipt gedaan vanaf 1/300. Wordt hier gezien als verhoogde kans.

20. Naomitje

Naomitje Lid

5 jun 2015
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,
    Gisteren de uitslag gekregen.. Alles is in orde met ons kindje!! Zo blij! 😄 en we weten wat het word.. 🎀⚽️ Maar houden het nog voor ons, wel,super blij mee :)
    X

Deel Deze Pagina