Wat hebben jullie gekozen en waarom? Wij neigen meer naar de combinatie omdat je daarbij ook echo's hebt en evt. lichamelijke afwijkingen eerder vind dan de 20 weken echo. Nipt is 10% betrouwbaarder.. 85% tegenover 95%. Dus wat en waarom?
Hier bij bijde zwangerschap combinatie test. Bij de eerste was er volgens mij nog geen nipt althans daar kon ik toen niet voor kiezen. Bij de tweeling kon geen nipt omdat je dan met 3 verschillende bloedgroepen zat ofzo. Ik vond het wel fijn dat ze ook een echo maakte zodat ze alles even goed konden bekijken. Miss dat als ik bij de tweede zwangerschap een keuze had gehad dat ik dan voor de nipt was gegaan... gewoon omdat dat die toch meer betrouwbaar was. Heel veel s6 in het maken van je keuze
Combinatietest bij de eerste nooit gedaan en toen de nipt er was bij de 2e en 3e wel. De combinatietest sprak mij totaal niet aan omdat het een kans berekening is. Een kansberekening zegt mij weinig, je kung altijd die ene zijn. En zelfs als heb je een ‘slechte’ kans berekening zegt het nog niets over of je kind een trisomie heeft. De Nipt bied veeeel meer zekerheid. Als je een goede uitslag nipt hebt klopt die uitslag voor 99,9% (fout-negatief) en als je een slechte uitslag hebt voor 95% (fout-positief) en zou je vervolgonderzoek moeten doen om het zeker te weten. Maar bij een goede uitslag heb je dus bijna zekerheid. Ik vind de uitslag van de Nipt dus veel duidelijker als het gaat om de drie trisomieën en bij de termijnecho kijken ze ook al heel uitgebreid vind ik.
Nipt is 99% betrouwbaar op Trisomie. 75% andere chromosomen en 0% X/y chromosomen. combinatietest is helemaal niet betrouwbaar die bekijken geen enkele chromosomen of jou specifiek of baby bloed, dit is een gok van computer op basis van eerdere bevindingen bij anderen. Ik zou zeker nipt doen, kan niets gevonden zijn maar alsnog bij 20wk wel iets maar kan ook niets gevonden zijn En bij 20wk ook niets. Kan wel iets gevonden zijn bij jou bloed bijvoorbeeld kankercellen of afwijking Dan is vruchtwaterpunctie nodig. nipt is simpele bloedonderzoek en gaat niet zozeer van wat je eerder had of je familie gezond is etc meer om de chromosomen afwijking ontstaan door celdeling. Dus stel alles gezond en wel maar bij de celdeling foetus er zijn chromosomen ontbreken of missen zo weet je wat er speelt en kan je eerder beslissen Of ingrijpen of Weten wat zoeken bij 20wk echo. Mijn voorbeeld: ik heb dna afwijking op X chromosoom. Genetische geen Echte afwijking is gewoon 3 extra kopie genen. Nipt was zoals verwacht negatief alle 5 zwangerschappen. Bij een miskraam dezelfde dna draagschap gevonden bij andere niet. Gezonde kinderen gene onderzoek dna geweest. Nu nipt negatief-20wk echo nier afwijking- Vruchtwaterpunctie gedaan-negatief. Dus gelukkig geen chromosomale afwijking etc wel afwijking in niersysteem vrij onschuldige achteraf.
O ja tegenwoordig de meeste ziekenhuis bieden uitgebreide echo bij 11wk + nipt test. Bovendien met 11 wk kan je niet zoveel zien nog. Als er iets voorkomt in familie of je twijfels dan kan je het beste bij 20wk GUO aanvragen dan kan je pas zien goed alles in echo.
Bij de oudste hebben we de combinatietest laten doen want toen was de NIPT er nog niet. Bij deze zwangerschap gekozen voor de NIPT. Dit omdat de combinatietest toch een kansberekening blijft en de NIPT betrouwbaarder is en meer zekerheid biedt.
Ik had dus begrepen dat die fout-positief kans veel hoger ligt. Daarom twijfel ik over de nipt. Ik ken iemand in mijn omgeving die door de vruchtwaterpunctie een infectie kreeg waardoor haar kindje veel te vroeg geboren werd en overleed. Het kindje bleek helemaal gezond te zijn. Hier in de regio wordt een 12-13 weken echo op verzoek aangeboden door het bureau dat ook de 20 weken echo doet. Dat is de voorloper van de 13 weken echo die ergens volgend jaar ingevoerd gaat worden. Deze wilde ik ipv de nipt doen. Helaas wordt het nu nog al 'pretecho' gezien, ook al is het medisch. En die zijn ivm de lockdown dus allemaal gecanceled.