Combinatietest wel of niet doen?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Ellis2014, Jun 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

Mar 12, 2014
    2,131
    1,210
    113
    Dit is dus inderdaad de reden dat wij gelijk voor de nipt zijn gegaan.
    Sterkte met wachten op de uitslag. Ik hoop het allerbeste voor je!

Las later je handtekening. Gelukkig alles goed! Gefeliciteerd. Enne voor niets in de stress gezeten. Nu lekker genieten!

2. Noah04

Noah04 Actief lid

May 9, 2014
    354
    0
    0
    Qua leeftijd kom ik zeker in aanmerking voor de combinatietest. Gekozen om er niet te doen. Geeft alleen maar onzekerheid.
    1:100 word gezien als risico. Terwijl je 99% kans op een gezond kindje hebt. Ondertussen zit je met de spanning die het met zich meebrengt (al dan niet verdere onderzoeken en onzekerheid).
    Die test geeft ook schijnzekerheid. Ok, 3 zaken worden zo goed als uitgesloten, blijven er ontelbare, bijvoorbeeld stofwisselingsziekten, over.

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik vind het heel raar dat dit in NDL niet standaard is. Hier namelijk wel. Je moét het doen, ze laten je geen keuze. En het is gratis.

4. palin

palin Lid

May 8, 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,
    ik heb het gewoon gedaan. wij zitten ook niet in de risicogroep.
    gewoon doen, onze advies!
    kost misschien iets maar het waardt echt!

5. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Wij hebben het wel gedaan ondanks we niet in de risicogroep vielen. Juist om stress weg te nemen. En bij een afwijking hadden wij het waarschijnlijk af laten breken. Waarom niet doen als het kan?

6. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,207
    360
    83
    Wij gaan het niet doen. Ik ben nog erg jong en wij krijgen een GUO bij de 20 weken.

7. NYmama80

NYmama80 Actief lid

Apr 16, 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het beide keren wel laten doen. Bij de eerste kwam er 1:2500 (down) en 1:5000 (trisomie) uit. Bij de tweede was het 1:1000 (down) en 1:2500 (trisomie). Ondanks dat het goede uitslagen waren bij de tweede, leverde het me toch stress op. Omdat het een minder goede uitslag was als bij de eerste. Ben nogal een piekeraar en kan doemdenken. Alhoewel ik wist dat het aan mijn leeftijd lag. Dus het ligt denk ik ook aan je karakter of het de juiste test voor jou is. Achteraf heb ik spijt dat ik bij de tweede niet meteen voor de NIPT test heb gekozen. Dan was er minder onzekerheid. Want ja, je kan altijd de 1 van de 1000 zijn......

8. Hoek

Hoek Actief lid

Dec 11, 2013
    442
    0
    0
    Wij hebben t wel gedaan. Vallen niet in de risico groep, maar mn gevoel zei doen. Uitslagen waren allemaal goed.

Verder kijken ze al hoe de ontwikkeling is van o.a de orgaantjes en of t handjes en voetjes heeft. Dit maakte voor mij de 20wkn echo minder spannend.

Daarbij krijg je weer twee keer extra je kleine te zien en krijg je een foto mee...

9. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    O ja? Mag ik een bronvermelding alsjeblieft? Eerste keer dat ik dit hoor...

10. Blue 7

Blue 7 Actief lid

Apr 29, 2014
    278
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit hebben wij ook zo gedaan...

11. Ellis2014

Ellis2014 Bekend lid

May 7, 2014
    903
    238
    43
    Dankjewel allemaal voor de reacties.
    Die NIPT test kun je die ook laten doen als je in Nederland woont? hoe?....
    Dit weekend nog eens goed erover praten en dan een besluit nemen... ben toch weer aan het twijfelen...

12. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

Jun 27, 2007
    1,711
    0
    36
    Wij hadden niet gekozen voor de combinatietest, omdat wij ook niet in de risicogroep vallen. Bij de eerste echo (1e zwangerschap) was duidelijk dat er iets mis was. De vlokkentest gaf uitsluitsel. Verder is de combinatietest een kansberekening, dus geeft geen zekerheid en een "slechte" uitslag kan een hoop stress opleveren. Bij de 3 volgende zwangerschappen hebben we dan ook geen combinatietest gedaan.
    Als je je kindje een keer extra wil zien, raad ik je een pret-echo aan, dat is wat vriendelijker voor je portemonnee ;)

13. Nurse89

Nurse89 Niet meer actief

Wij hebben het wel gedaan, maar voor mij had t niet zo gehoeven. Mijn vriend wilde t wel graag weten. Mijn moeder gaf toen de doorslag: bloed moet je toch laten prikken en je hebt wel een extra echo waar je lekker lang naar je kleintje kunt kijken. Dus toch gedaan. Ik heb er altijd nuchter naar gekeken en vond deze echo zelfs leuk want je kunt nergens zo lang naar je kleintje kijken als bij de nekplooimeting. Oh ja en de uitslagen waren goed en heb mooie foto's van mijn kleintje. Ik zou het de volgende keer weer doen, ook al val ik niet in een risicogroep en komt er bij ons in de familie ook niets voor. Ik kijk er misschien te nuchter naar....... maar ben gewoon positief ingesteld. Had er eerlijk gezegd ook nog niet over nagedacht als de uitslag niet goed was geweest...

Ps: ik kreeg de nekplooimeting gewoon vergoed door de verzekering (had van te voren even gebeld)

14. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Klopt.
    Woon ook in Spanje en bij mij hebben ze ook de combi test gedaan zonder dat ik daarover uitgebreid geinformeerd ben. (Heb zelfs ook nooit de uitslag gehad, was 37 jaar toen ;)
    Standaard procedure.
    Maar had er anders zelf voor gekozen.

15. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hier (Barcelona) valt dit onder de sociale zekerheid. Het is een standaard test net zoals de 20 weken echo of het prikken van bloed. Je betaald het niet, het zit in het "basispakket". En net zoals de vaccins hier verplicht zijn voor kinderen (anders mogen ze niet naar staatsschool of staatskinderopvang) zijn deze testen ook verplicht. Ze doen de combinatietest en nekplooimeting.

16. Gewoonsamen

Gewoonsamen Actief lid

Sep 29, 2012
    477
    235
    43
    Niet gedaan omdat het een kansberekening is. Daarnaast zaten wij niet in een verhoogd risicogroep, anders hadden wij het wel gedaan!

17. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,658
    2
    38
    Zuiden
    Als we onze 3e verwachten laten we het wel doen.
    Bij de andere 2 niet gedaan maar we hebben al 1 zorgenkindje nu (wel op geestelijk gebied) en willen weten waar we aan toe zijn.
    Daarbij wordt het bij mijn verzekering vergoedt dus waarom niet?

18. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Wij hebben dit alle drie de keren niet gedaan. Ik hou niet van kansberekeningen, die zeggen mij niets.
    Wel vind ik dan de 20-weken echo extra spannend, omdat je dan al een stukje verder bent en toch lastiger een beslissing kunt nemen als er een ernstige afwijking te zien is, denk ik.

19. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Ik zie graag een bronvermelding :).

20. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ben van mening dat het laten doen van de combinatietest alleen zin heeft als je zeker weet dat je bij een verhoogd risico uitslag ook een punctie wil laten doen, wat natuurlijk ook weer risico's met zich meebrengt. Als je sowieso geen punctie wil, betekent de combinatietest alleen maar een risico op een hoop onzekerheid.

Ik heb het bij beide zwangerschappen niet gedaan. Bij een eventuele 3e zou ik het wel overwegen, omdat onze dochter een verstandelijke beperking heeft en een kindje met down erbij teveel zou zijn.

Share This Page