Combinatietest wel of niet doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Ellis2014, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wauw, zo van je gelijk uitgaan. Man, je woont hier nog eens niet...

Hier is een voorbeeld, officiële publicatie van het ministerie van gezondheid: http://www.msssi.gob.es/organizacion/sns/planCalidadSNS/osm/BBPP/HUCA.pdf
    Ik weet niet of je spaans spreekt, maar hierin staat dus dat het opgenomen wordt in het basispakket van de standaard testen en verder alle uitleg over het afnemen, interpretatie van de uitslag etc.

2. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Oh, en in België is het trouwens ook een standaard test. Zit het ook in het basispakket alhoewel je het wel kan weigeren denk ik. Maar waarom iets weigeren wat gratis is en aanbevolen wordt?

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Omdat een combinatietest nog niks concreets zegt. Alleen maar dat je een verhoogd risico hebt. Als je vervolgens zekerheid wil, moet je een vruchtwaterpunctie ondergaan, waar ook weer risico's aan zijn verbonden. Als je geen vruchtwaterpunctie wil, zit je dus de rest van je zwangerschap in onzekerheid. Ik zou dus echt niet zomaar meewerken aan een verplichte combinatietest.

4. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Klopt!

5. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Weet jij waar ik woon dan :)?
    Ik zie in de link op geen enkele manier staan dat de test verplicht is. Dat het standaard wordt aangeboden wel, maar dat is totaal iets anders dan een verplichting. Prima dat jij vóor deze test bent, maar ik zou het fijn vinden als je het bij de feiten houdt en geen foute informatie verstrekt.

Ik heb dus de combinatietest bewust niet gedaan en ik heb daar zo mijn redenen voor. Zo kan ik bijvoorbeeld niks met kansberekeningen die valse veiligheid of onnodige stress geven.

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Sorry Tord,
    Maar kan er niet tegen dat mensen me beschuldigen van valse informatie te geven. In dit document staat wel degelijk dat het in de standaard testen wordt opgenomen. In Spanje, indien je hier woont en zoals hierboven reeds bevestigd werd door een ander lid, is deze test een standaard test die door de sociale zekerheid gedaan wordt, volledig gratis is en in het de basisbloedproef wordt opgenomen als je bloed laat prikken. Je moet er niets extra voor doen, je moet geen extra afspraak maken. Er wordt niet gevraagd of je het wil doen, het wordt gewoon gedaan. Wanneer je je bloedproef doet, zitten deze resultaten er bij in. Net als ze je ijzer en cholesterol gaan meten, gaan ze dit ook doen. Het is nu eenmaal zo. Net als het in Nederland niet raar is dat je bijvoorbeeld een urinestaal moet inleveren en dat je VK raar zal opkijken als je ineens weigert dit te doen, is dit ook het geval in Spanje met de combitest. Omdat hier nu eenmaal meer prenatale controles gedaan worden, alles gratis is en dit als normaal wordt beschouwd. Ik woon in Barcelona dus het kan hier wat verschillend zijn door de Generalitat de Catalunya maar mijn vriendin in Malaga heeft het ook zo gehad dus lijkt dat alvorens je iemand aanvalt en beschuldigd van valse informatie te verstrekken je je best even informeert. Ik zeg met deze informatie niet dat iedereen deze moet doen, ik zei dat ik het raar vindt dat deze niet gratis is in Nederland omdat het hier een standaard test is. Verder heeft deze discussie geen bijdrage tot de vraag van TS.

7. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Jij zei eerder dat het verplicht was, nu zeg je dat het standaard is. Dat is nogal een verschil :). Maargoed, het is me compleet duidelijk dat het inderdaad geen verplichting is en daar ging het me om. Wat mij betreft einde discussie dus.

8. Disi

Disi Actief lid

27 dec 2009
    267
    0
    16
    Als je toch al niet van plan bent verder onderzoek te laten doen na een verhoogde uitslag uit de combinatietest dan zou ik het niet doen en een pret echo laten maken als het gaat om je kindje te kunnen zien, anders kun je er alleen maar extra onzeker van worden.

Wij hebben wel de combinatietest laten doen en er kwam een verhoogde kans uit. Een dag later nipt test laten doen en daar zijn we nog in afwachting van op de uitslag. Duurt normaal 2 weken maar nu al 17 dagen en net te horen gekregen dat het pas maandag of dinsdag wordt, dus 3 weken. Onzeker? Ja! Spannend? Ja! Maar toch ben ik blij dat we het hebben laten doen en straks hopelijk weten waar we aan toe zijn. Blijkt de nipttest afwijkend zullen we verder onderzoek laten verrichten.

9. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Wij hebben ervoor gekozen om wel de combinatietest te doen, omdat de NIPT sinds april bij ons ziekenhuis (in Nederland) beschikbaar is bij verhoogd risico. We wachten nu op de uitslag van de combinatietest, maar de nekplooi zelf was goed. NIPT is 99% betrouwbaar en dat is voor mij voldoende. Daarnaast is het zonder enig risico en dat vond ik ook wel belangrijk.

Daarnaast wordt zowel de combinatietest als verdere diagnostiek wel vergoed door mijn aanvullende verzekering (CZ), ook al ben ik 30.

Er werd me in het ziekenhuis verteld dat de NIPT in NL nog niet direct beschikbaar is, maar alleen na verhoogd risico of als er in directe familie trisomie (13, 18, 21) voorkomen.

Daarnaast krijg ik ook een GUO bij 20 weken om met name op klompvoetjes te controleren, aangezien ik daar zelf mee geboren ben.

10. itsaboy1981

itsaboy1981 Actief lid

21 jun 2014
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het niet laten doen omdat:

-ik was 32 toen ik zwanger werd en niet ouder dan 35 jaar
    -geen gehandicapten in de familie

Ook vond ik: het is een KANS-berekening. Stel dat er uit komt, kans 1 op de 2000 dat je kindje iets heeft. Je zult maar net die ene kans zijn waar het niet goed bij is.

En toen had je de nipt test nog niet (ben nu 28 wk). Dus als je vergrootte kans hebt moesten ze sowieso allemaal invasieve onderzoeken doen met kans op miskraam (best hoge kans vind ik).

En in veel van die gevallen als de combinatie test iets uit wijst dan is er in de meeste gevallen niks aan de hand! En wat als je dan een punctie doet en je krijgt die miskraam?

Ook denk ik dat als je kindje niet goed is zeg maar, dat de natuur het vanzelf wel afstoot (meestal wel).

MAAR: ik kan me wel voorstellen dat mensen het wel doen: om (enigszins) gerust gesteld te worden. Ook vind ik dat iedereen het zelf moet weten, er is niks goed of slecht te vinden van zo'n test, het is alleen maar een keuze die je zelf maakt/ moet maken.

Succes!

11. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Bij mijn dochter hebben we het niet laten doen, viel niet in de risico groep qua leeftijd enz.

Nu vind ik de keuze een stuk moeilijker, zo raar..
    maar ik denk dat we het weer niet doen.

12. Ellis2014

Ellis2014 Bekend lid

7 mei 2014
    903
    238
    43
    Aangezien we bleven twijfelen hebben we de knoop doorgehakt en gaan we donderdag voor de combinatietest. We willen gewoon graag weten waar we aan toe zijn, mocht er iets uitkomen.
    Daarnaast moet je idd toch bloed laten prikken en een extra echo is altijd mooi meegenomen.

Bedankt voor al jullie input!

Deel Deze Pagina