Combinatietest Wel of niet

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door cam, 23 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cam

cam Bekend lid

17 dec 2006
    572
    0
    0
    Dames,

Ik zit nu al 2 weken te wikken en te wegen. Voor mijn partner hoeft het niet, maar ik ben er niet uit, ik kom er niet uit.

De combinatietest geeft een kansberekening op bv down syndroom. Als mijn kindje down heeft, zal me dat verdriet doen, maar het is welkom!

Maar nu, wat bekijken ze nog meer (spina...) en wat nog meer. Als je de combinatietest niet uitvoert en dan bij de 20 weken erachter komt dat je kindje een afwijking heeft wat niet met het leven verenigbaar is, wat dan.

Weg laten halen kan ik gewoon echt niet, uitdragen wordt ook zo moeilijk. Als die verrukte blikken, terwijl jij dan weet dat je kindje gaat sterven tijdens of vlak na de geboorte.

Wordt de combinatie test uitgesplits naar onderzoek, of wordt alles op een grote hoop gegooid (kan op down, kans op spina..kans op...)...want dan weet je nog niets in principe!

wie kan mij wat meer vertellen hoe het precies zit?

2. Dice

Dice Lid

7 mrt 2008
    41
    0
    0
    Den-Haag
    Nou ik zat precies met hetzelfde probleem....
    Mijn vriend wilt het niet doen want die vind dat die test je zowiezo geen zekerheid kan geven omdat inderdaad alles op 1 hoop gegooid wordt...plus wij zijn nog jong dus we zitten zeg maar niet in de dangerzone....Ik vind de test eingelijk hoe dan ook belangrijk maar ja het resultaat zegt natuurlijk niet veel.....En nog een nadeel is het word voor ons niet vergoed omdat we jong zijn....als het vergoed zou worden had ik het zowiezo gedaan 28 jan moet ik me keuze gemaakt hebben want dan moet ik naar de Verloskundige....

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Een combitest verteld het risico naar chromosale afwijkingen en spina en hartafwijkingen.

Je HOEFT het niet weg te laten halen mocht het down hebben maar een stukje voorbereiding (voor je kindje lichamelijk want down gaat vaak gepaard met andere lichamelijke afwijkingen) en voor jezelf (mentaal)

Bij sommige afwijkingen (bv aan het hart) kan het nodig zijn dat je in een academisch ziekenhuis word ingeleid zodat je kindje een echte kans krijgt bij zijn of haar geboorte (anders zou het misschien wel overlijden door gebrek aan voorbereiding / kennis..

Ik vind het niet durven weghalen als het een aandoening heeft waarmee het niet kan leven een beetje ego eigenlijk, jij bent verantwoordelijk en soms betekend houden van JUIST loslaten die verantwoordelijkheid ga je aan als je een ander wezen op de wereld wilt zetten, want om een zwangerschap uit te dragen waarbij je kindje nooit kan leven (en wie weet wat het binnen moet meemaken?!) dat is niet eerlijk

Wat betreft vergoeden als je voordat je zwanger werd je goed had laten informeren over verzekeringsoorten had je een goede verzekering kunnen nemen die het bij ELKE leeftijdsgroep WEL vergoeden. dat ligt dus aan jezelf als je het niet vergoed krijgt..

JA het blijft een kansberekening dus kan vals positief en vals negatief geven het zegt iets over je kansen om een kindje met bepaalde afwijkingen te krijgen en soms is het zo overduidelijk (hele dikke nekplooi, vochtplekken e.d.) dat het bijna genoeg zegt (ze kijken ooknaar hersentjes en ruggegraat idd)

ALS je een verhoogde kans zou hebben op een kindje met afwijkingen (onder de 1:200) dan krijg je de kans om eem vlokkentest of vruchtwaterpunctie te doen

Vlokkentest kan vroeger (vanaf 13 weken al) maar is maar 95% betrouwbaar en geeft meer kans op miskraam. Het voordeel is wel uitslag binnen 1 week en je kan gecurreteerd worden (ipv bevallen)

Vruchtwaterpunctie kan later pas (vanaf 16 weken) dus je moet wachten (wat emotioneel best zwaar is) maar geeft 99,8% betrouwbaarheid en minder kans op miskramen. Uitslag duurt ook langer (vaak weet je een deel na een week al maar de volledige uitslag heb je pas na 3 weken) het grote nadeel hierbij is dus de wachttijden en dat je dan vaak je kindje al hebt gevoeld en het "weghalen" moeilijker word.

Ik heb het niet echt gezien als combitest maar meer als 12 weken echo waarbij ze kijken naar de algehele gezondheid van je kindje.. Het kan stress geven als het vals negatief was maar de kans was bij ons toch een stuk groter dus ben blij dat ik alles heb laten checken, je hebt bij een verhoogde kans namelijk ook recht op een uitgebreidere 20 weken echo dus ze checken dan alles nog een keer extra.

Je kan het dus OOk zien als voorbereiding mocht er wat met je kindje zijn heb je er alles aan gedaan om het een goede kans in het leven te geven die anders misschien je niet had kunnen geven, geen garanties maar jij hebt er in elk geval zoveel mogelijk aan gedaan wat ik jouw handen lag..

heel verhaal weer als je meer wilt weten mag je me altijd PM-en...

4. zicht

zicht Niet meer actief

Imd,

Je verwoord het iedere keer echt zo goed! Echt zo goed bezig!

Ik wil alleen ff inhaken. Volgens mijn gynecoloog is de kans op een goede uitlsag bij een vlokkentest 99% en bijna gelijk aan VWP. Ik heb het ook ff nagezocht op internet.
    De uitslag krijg je na 1 a 2 weken binnen. Misschien is de 95 % wel gebaseerd op wanneer je het celmateriaal niet op kweek zet, maar kgeloof dat ze dat tegenwoordig altijd doen, daarmee neemt de kans op een incorrecte uitslag ook af. Meestal zetten ze het ook in duplo in. Eenmaal korte kweek en een wat langere kweek. Als ze beide uitslagen binnen hebben brengen ze je op de hoogte.

5. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij hebben het niet gedaan...puur om het feit dat wij ook allebei jong zijn...en dus veel minder risico lopen...en hoe jonger je bent hoe minder nauwkeurig de uitslag is...we hebben zo'n landelijke folder gekregen en daar stond dat allemaal in beschreven...
    Dan komt er dus dalijk uit dat je bijv. 1:200 kans hebt...terwijl er helemaal niets aan de hand en zit je je dus helemaal druk te maken om niets...en dat is ook niet goed natuurlijk!

Het ligt er maar net aan hoe je zelf bent...maar ik weet dat ik mezelf helemaal gek zou maken!

6. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Wij hebben ook geen extra test laten doen en dat gaan we ook bij de volgende niet doen.

We hebben wel een 20 weken echo gehad en daar was ik wel even bang voor (welke aanstaande moeder nou niet eigenlijk?) en heb besproken wat we zouden doen als er bijv syndroom van down geconstateerd zou worden (neefje van mijn man heeft ook syndroom van down) en we hebben besloten dat als at zo is is dat zo.
    Mochten er echt ernstige afwijkingen gevonden worden waar geen behandelingen voor zijn of afwijkingen waardoor het risico voor mij of het kindje was op overleiden zouden we het waarschijnlijk laten afbreken.

Gelukkig was alles goed en hebben we een gezonde zoon gekregen.
    Na zijn geboorte bleek hij een gaatje in zijn hart te hebben (wat opas sluit na de geboorte of een paar weken na de geboorte en dus niet op de echo te beoordelen was) gelukkig is dat met een paar maanden goed uit zichzelf dicht gegaan.

7. Penelope

Penelope Actief lid

3 sep 2007
    146
    0
    0
    Combinatie test wel of niet?

Je kan dit onderwerp en heel veel verschillende meningen opzoeken op dit forum, deze vraag wordt zo ongeveer elke week wel gesteld, en dan vallen we m.i. echt in de herhaling.........

Gelukkig hebben we imd die het altijd zo goed uitlegd, hoe hou je dat toch vol? :)

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    haha mutsie :p

Mijn man zei al kan je geen eigen site maken met al die info je blijft zo bezig, maarja ik vind een beetje persoonlijkheid wel fijn zeker met zoiets belangrijks toch, en goede info vind ik enorm belangrijk...

9. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Mijn gynaecologe zei dat ondanks je jong bent het zeker niet moet uitsluiten.
    De grootste groep zwangeren zijn jong en daar zijn ook gevallen van mensen die een down kindje hebben of een chromosoomafwijking etc.
    Ik vind het zeker de moeite waard.
    Ik heb gelezen dat het in NL duur is, hier in Belgie is het zelfs standaard!
    Het is een kansberekening maar toch is het een geruststelling.
    Ik geloof dat ik 1:8000 had, stelt mij wel gerust.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.210
    35.968
    113
    Ik heb het niet laten doen, puur om het feit dat het een kansberekening is. Met een kans van 1:4000 zou ik niet meer gerustgesteld zijn dan een kans van 1:400, het is en blijft een kans, iemand moet toch die ene zijn.

De 20 wekenecho laten we wel doen, om net als wat imd zegt, als er wat aan de hand is, zijn ze er na de geboorte op tijd bij om er evt wat aan te doen.

11. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Kunnen ze met een 20 weken echo ook zien of je een kindje met Down syndroom krijgt?

12. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Denk het niet, de nekplooiverdikking is dan al weg en de andere test is adhv bloed.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.210
    35.968
    113
    Dat denk ik ook niet, maar in ons geval hoefden we dat ook niet te weten omdat we er toch niks mee zouden doen.

14. muis26

muis26 Fanatiek lid

Wij hebben er ook voor gekozen om geen combi test te doen.

ik ben 27 en mijn vriend is 31, dus allebei nog jong.
    Heb wel heel erg zitten twijfelen hoor.. tis toch een moeilijke beslissing. Maar wij hadden toch zoiets van,
    Het IS en BLIJFT een kansberekening. Dus je weet eigelijk nog niet echt waar je aan toe bent.

En wat mij is opgevallen hier dat veel meiden ook met elkaar gaan vergelijken. Oh jij had kans van 1:10000... ik 1:3200... En dan schieten sommige toch in de stress.

En al krijg je een uitslag van 1:800. Dat betekent nog steeds dat van de 800 babys er maar 1 down heeft (of kan hebben) Dus eigelijk zegt het zo ontzettend weinig. (tenzij je echt een hele erge duidelijke uitslag krijgt)

Maar dan, je krijgt een grote kans op down eruit. dan zit je WEER met die stress, wel of geen vruchtwater punctie. Want dat heeft ook weer de nodige risicos van miskraam ..... geloof iets van 0.5% ofzo? Zit je weer met die afwegingen.

Wij hebben met 16 weken een pretecho laten maken, en daarbij heeft ze ook al enorm veel gecontrolleerd. Kindjes met Down syndroom missen soms dingetjes, als neusbotje, vingerkootje in pink, rib aan een kant etc. Dus dan kunnen ze ook al aardig wat zien.
    Maar echt helemaal zekerheid heb je pas bij een punctie. En dat risico moet je het maar waard vinden.

Dit is trouwens puur onze gedachte hoor, ik snap heel goed als mensen het wel willen doen. heel erg juist! maar ik probeer uit te leggen wat ons er van weerhield :)

15. Irma1968

Irma1968 Actief lid

12 sep 2008
    145
    0
    0
    En gelukkig hebben we onze IMD :D voor een goede en geduldige uitleg.

Ik was 38 toen ik zwanger raakte,heb geen officiele combinatie test gehad ( wel een zeer uitgebreide ego met 12 weken en bloedtest) en de mogelijkheid tot een vp heb ik met beide handen aangenomen! Ik ging voor zekerheid.
    Heb er niet te veel bij stilgestaan dat er dan een IETS verhoogde kans was op een miskraam, volgens onze gyn komt het nog maar zelden voor en als je doet wat ze voorschrijven... rust rust rust... en niet direct na de punctie de ramen gaat lappen of boodschappen doen is de kans helemaal klein.

Het enige wat ik een drama vond waren de wachtweken.

waarom zou je geen prenatale onderzoeken laten doen als ze aangeboden worden? maar goed dat is mijn mening

Deel Deze Pagina