Ik denk er heus niet te licht over en vindt het vreselijk dat jullie voor deze keus hebben gestaan! Iedereen moet voor zichzelf bepalen waar de grens ligt. Bij de één is dat een kindje met down, bij de ander alleen bij een afwijking die niet met het leven verenigbaar is en de ander kiest ervoor het kindje sowieso te laten komen. Ik ga er vanuit dat elke ouder handelt uit liefde voor hun kind, dus zal niemand er om veroordelen. Wij hadden een verhoogd risico door de combinatietest (die we eigenlijk "per ongeluk"uit hebben laten voeren) en er vervolgens voor gekozen om niet verder te testen. Vrienden van ons hebben een poosje terug hun dochtertje verloren aan trisomie 18. Dat ze deze chromosoomafwijking had, was een vermoeden nav de 20 weken echo. Ze hebben er voor gekozen om de zwangerschap uit te dragen. Ook dat is een hele moeilijke periode geweest! Wetend dat je kindje het uiteindelijk toch gaat verliezen. Dit is ook gebeurd toen ze 30 weken zwanger was en ook zij hebben hier nog dagelijks veel verdriet van. Belangrijk is in elk geval dat je, hoe dan ook, achter je keus kan staan. Helaas denk ik dat veel mensen die wél kiezen voor de combinatietest, van tevoren niet altijd nadenken dat de uitslag ook tegen kan vallen. Bovendien betekent een gunstige uitslag niet altijd een gezond kind en een gezond kind betekent niet altijd dat een kind ook gezond blíjft. Daarom heb ik moeite met uitspraken als: wij willen absoluut géén kind met down! Het leven is niet altijd maakbaar.
Bij ons in België is dat een standaardcontrole. Misschien dat je het wel kan weigeren.. Maar daar ben ik niet zeker van. Ben blij dat ik het gedaan heb. Natuurlijk, je weet pas met de geboorte of alles ok is. Maar ik ben nogal een onzeker persoon op het gebied van gezondheid en toestanden. Door de test ben ik toch wat meer gerustgesteld. Ook hebben ze getest of ik een verhoogd risico had op open rug. (op 16weken met bloedafname) Dit was ook niet het geval. Ben trouwens 25 jaar.
Toen ik voor de infosessie ging voor vrouwen vanaf de 35 die zwanger waren kwam alles aan bod(combinatietest,vlokkentest etc). Alle informatie vanuit het ziekenhuis was enorm uitgebreid en je kon alles vragen. Daar werd heeeeeel duidelijk aangegeven dat de combinatietest oftewel 20 wkn echo niet ervoor is om het geslacht van je baby te weten te komen maar dat het een medisch onderzoek is.En dat je van te voren serieus moet gaan nadenken wat je wilt bij een slechte uitkomst.En dat er daarna nog vele gesprekken zouden volgen mocht je daar behoefte aan hebben(uitleg uitslag,opties na slechte uitslag etc). Ik had mij voor de infosessie al ingelezen en had toen al besloten een combinatietest te laten doen.Ik was een van de acht vrouwen aanwezig en er was 1 vrouw die geen enkele test wilde uit laten voeren.Zij was zelf 42 en zwanger van haar eerste kindje.
Nee, onze posten hebben elkaar gekruist. Ik bedoel de opmerking van de vk van mamie82 dat wanneer een kind later iets overkomt je dan toch ook geen spuitje laat geven. Ik vind dat nogal cru aangezien er ook ouders zijn die over het leven van hun kind moeten beslissen om het van levensondersteunende apparaten af te halen of niet.
Ik ben het helemaal eens met Lies276. Misschien dat mijn uitspraken, "zekerheid heb je nooit" wat cru overkomen maar zo voel ik het echt. Tijdens de zwangerschap van mijn dochter heb ik geen testen laten doen, maar zelfs een enorme hartafwijking is niet via de echo opgespoord. Ik sta er gewoon niet meer zo onbevangen in. Wil echt niemand zijn "wolk" gevoel afnemen, ik ervaar het gewoon anders, ook bij mijn eerste heb ik dat euforische nooit gehad. Nu ik zwanger ben van mijn tweede en een goede vlokkentest heb gehad, dat wil zeggen geen trisomie, 21, 18 of 13 ben ik nog niet gerustgesteld. Dat uit deze test is gebleken dat ons kindje de drie meest voorkomende chromosomale afwijkingen niet heeft betekent nog niet dat hij gezond is. Toch hebben wij de keus gemaakt om voor een tweede kindje te gaan. Ondanks al mijn afwegingen, onzekerheden, is de wens voor een tweede toch groter gebleken. We gaan er (hoe positief ) toch vanuit dat wij dit keer een gezond kindje gaan krijgen maar ik hou rekening met andere scenario's.